Za cigaretu za volantem hrozí v zahraničí mnohatisícové pokuty

aktualizováno 
Náruživí kuřáci, kteří jsou zvyklí zapálit si za volantem, by měli při cestě na dovolenou zbystřit. Za kouření v autě při přepravě dětí nebo těhotných žen jim hrozí mnohatisícové pokuty. Ve Skotsku pokutují takové provinění tisícovkou liber, v Itálii se pokuta vyšplhá na 650 eur.
V autě, kde někdo kouří, je vzduch mnohonásobně horší než v zakouřeném baru. Ilustrační foto

V autě, kde někdo kouří, je vzduch mnohonásobně horší než v zakouřeném baru. Ilustrační foto | foto: AP

Zapálíte si za volantem? Tak zpozorněte: váš zlozvyk je stejně nebezpečný jako psaní esemesek. Nejde jen o manipulaci s cigaretou a ztrátu potřebné pozornosti, ale především o nedýchatelný vzduch v autě, který extrémně ohrožuje řidiče i pasažéry vozu. Negativní účinek vykouřené cigarety přetrvává až 12 hodin. Řada států proto kouření při převážení dětí přísně pokutuje.

„Itálie zakazuje kouření nejen při přepravě dětí, ale i těhotných žen. V Anglii a Walesu nesmí kouřit řidič ani nikdo z cestujících při přepravě osoby mladší 18 let. Kouření je zakázáno dokonce ve stojícím vozidle s otevřenými dveřmi. Podobně je tomu ve Skotsku a v Irsku. Na Kypru je zakázáno kouřit při přepravě dětí do 16 let, ve Francii do věku 12 let,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti s tím, že na Maltě si řidiči a spolujezdci při převozu dětí mladších šestnácti let nesmí vykouřit ani elektronickou cigaretu.

Sankce za porušení protikuřáckých pravidel jsou nepříjemně vysoké: ve Skotsku se pokutuje částkou 1000 liber (skoro 30 000 Kč), v Itálii za porušení pravidel vytáhnete z peněženky až 650 eur (17 tisíc). Irští policisté si za porušení zákona vezmou 100 eur (2 600 Kč), na Kypru 85 eur, ve Francii 68 eur a na Maltě vytáhnete z kapsy 50 eur.

Je dobré si zákaz kouření v autě s dětmi či mladistvými ověřit i v případě cesty mimo Evropskou unii. Platí totiž v řadě států v rámci USA, stejně tak pro Austrálii, Kanadu, JAR, Katar, Bahrajn či Spojené arabské emiráty.

Pojízdná plynová komora

Auto, ve kterém se kouří, vytvoří doslova plynovou komoru a dýchat v něm je mnohonásobně horší než v běžně zakouřeném baru. Koncentrace škodlivin ve stojícím autě je 11x vyšší než v baru. V jedoucím autě je množství škodlivin asi 7x vyšší. A příliš nepomůže ani stažené okénko - i tak bude koncentrace škodlivin ve vzduchu o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.

Kam to típnout?

Nedopalek vyhozený z okna auta se prodraží i u nás. Za nedbalé vyhození dokouřené cigarety hrozí až 30tisícová pokuta.

Podle Světové zdravotnické organizace obsahuje cigaretový kouř více než 4 000 sloučenin, ve více než 50 případech jde o prokázané karcinogeny. Velkým nebezpečím je pro náruživé autokuřáky oxid uhelnatý. „Pevně se váže na červené krevní barvivo hemoglobin, a to zhruba 230x silněji než kyslík. Postižené červené krvinky ztrácejí schopnost dopravovat po těle kyslík. Nekuřáci mají ve svém těle hladinu karboxyhemoglobinu ve výši cca 0,5-1,5 procenta. V případě chronických kuřáků to je však 5-10 procent, u nejnáruživějších z nich to může být až 15 procent,“ varuje Roman Budský. U hladiny nad 5 procent už přitom dochází k bolestem hlavy, nevolnosti či závratím.

V zakouřeném autě trpí i spolucestující. Pasivním kuřákům dráždí cigaretový kouř oči a hrdlo, způsobuje bolesti hlavy a kašel, únavu, závratě a nevolnost. Astmatikům může pasivní kouření v autě vyvolat záchvat. Pokud jsou pasivní kuřáci vystaveni cigaretovému kouři v autě dlouhodoběji, častěji jim hrozí rakovina plic i chronické obstrukční nemoci plic. U kardiovaskulárních chorob jsou na tom pasivní kuřáci podobně jako lehčí aktivní kuřáci.

Extrémně citlivé na cigaretový kouř jsou malé děti - ve zvýšené míře se u nich projevuje syndrom náhlého úmrtí dítěte, často trpí na zánět středního ucha, astma a další nemoci dýchacích cest. „U dětí, které jsou při přepravě pravidelně vystavovány cigaretovému kouři, hrozí ve srovnání s jejich vrstevníky přepravovanými bez doprovodu kuřáka až 6x vyšší pravděpodobnost, že se samy v budoucnu stanou aktivními kuřáky,“ dodal Budský.

Nebezpečné akrobatické kousky

Kouření za volantem může být nebezpečnější než používání mobilu. I samotná manipulace s cigaretou totiž zvyšuje rozptylování řidiče a tedy i riziko nehody, tvrdí představitelé australského tabákového průmyslu. Už jen nahmatání krabičky, vytažení cigarety a škrtnutí zapalovače krade pozornost řidiče a odvádí oči od sledování situace na silnici. Kouření a ovládání volantu jednou rukou se může vymstít v nečekaných situacích, kdy je potřeba rychlé reakce. Nehledě na rizikovou chvilku, kdy řidiči vlétne do oka nebo na kalhoty rozžhavený popel z vlastní cigarety.

„Kuřácký rituál za volantem je spojený s šestinásobným nárůstem rizika havárie oproti řidiči bez kuřáckých choutek. Pravidelní kuřáci navíc čelí dvojnásobnému riziku úmrtí na následky komplikací při léčení zranění utrpěných při případné nehodě,“ uzavřel Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Studie: elektromobily připraví Německo o 100 000 pracovních míst

Volkswagen I.D. Buzz

Přechod na elektromobily připraví Německo o dobře placená místa nejen v automobilovém odvětví. K tomuto závěru dospěla...

Najdete na iDNES.cz