Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za cigaretu za volantem hrozí v zahraničí mnohatisícové pokuty

aktualizováno 
Náruživí kuřáci, kteří jsou zvyklí zapálit si za volantem, by měli při cestě na dovolenou zbystřit. Za kouření v autě při přepravě dětí nebo těhotných žen jim hrozí mnohatisícové pokuty. Ve Skotsku pokutují takové provinění tisícovkou liber, v Itálii se pokuta vyšplhá na 650 eur.
V autě, kde někdo kouří, je vzduch mnohonásobně horší než v zakouřeném baru. Ilustrační foto

V autě, kde někdo kouří, je vzduch mnohonásobně horší než v zakouřeném baru. Ilustrační foto | foto: AP

Zapálíte si za volantem? Tak zpozorněte: váš zlozvyk je stejně nebezpečný jako psaní esemesek. Nejde jen o manipulaci s cigaretou a ztrátu potřebné pozornosti, ale především o nedýchatelný vzduch v autě, který extrémně ohrožuje řidiče i pasažéry vozu. Negativní účinek vykouřené cigarety přetrvává až 12 hodin. Řada států proto kouření při převážení dětí přísně pokutuje.

„Itálie zakazuje kouření nejen při přepravě dětí, ale i těhotných žen. V Anglii a Walesu nesmí kouřit řidič ani nikdo z cestujících při přepravě osoby mladší 18 let. Kouření je zakázáno dokonce ve stojícím vozidle s otevřenými dveřmi. Podobně je tomu ve Skotsku a v Irsku. Na Kypru je zakázáno kouřit při přepravě dětí do 16 let, ve Francii do věku 12 let,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti s tím, že na Maltě si řidiči a spolujezdci při převozu dětí mladších šestnácti let nesmí vykouřit ani elektronickou cigaretu.

Sankce za porušení protikuřáckých pravidel jsou nepříjemně vysoké: ve Skotsku se pokutuje částkou 1000 liber (skoro 30 000 Kč), v Itálii za porušení pravidel vytáhnete z peněženky až 650 eur (17 tisíc). Irští policisté si za porušení zákona vezmou 100 eur (2 600 Kč), na Kypru 85 eur, ve Francii 68 eur a na Maltě vytáhnete z kapsy 50 eur.

Je dobré si zákaz kouření v autě s dětmi či mladistvými ověřit i v případě cesty mimo Evropskou unii. Platí totiž v řadě států v rámci USA, stejně tak pro Austrálii, Kanadu, JAR, Katar, Bahrajn či Spojené arabské emiráty.

Pojízdná plynová komora

Auto, ve kterém se kouří, vytvoří doslova plynovou komoru a dýchat v něm je mnohonásobně horší než v běžně zakouřeném baru. Koncentrace škodlivin ve stojícím autě je 11x vyšší než v baru. V jedoucím autě je množství škodlivin asi 7x vyšší. A příliš nepomůže ani stažené okénko - i tak bude koncentrace škodlivin ve vzduchu o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.

Kam to típnout?

Nedopalek vyhozený z okna auta se prodraží i u nás. Za nedbalé vyhození dokouřené cigarety hrozí až 30tisícová pokuta.

Podle Světové zdravotnické organizace obsahuje cigaretový kouř více než 4 000 sloučenin, ve více než 50 případech jde o prokázané karcinogeny. Velkým nebezpečím je pro náruživé autokuřáky oxid uhelnatý. „Pevně se váže na červené krevní barvivo hemoglobin, a to zhruba 230x silněji než kyslík. Postižené červené krvinky ztrácejí schopnost dopravovat po těle kyslík. Nekuřáci mají ve svém těle hladinu karboxyhemoglobinu ve výši cca 0,5-1,5 procenta. V případě chronických kuřáků to je však 5-10 procent, u nejnáruživějších z nich to může být až 15 procent,“ varuje Roman Budský. U hladiny nad 5 procent už přitom dochází k bolestem hlavy, nevolnosti či závratím.

V zakouřeném autě trpí i spolucestující. Pasivním kuřákům dráždí cigaretový kouř oči a hrdlo, způsobuje bolesti hlavy a kašel, únavu, závratě a nevolnost. Astmatikům může pasivní kouření v autě vyvolat záchvat. Pokud jsou pasivní kuřáci vystaveni cigaretovému kouři v autě dlouhodoběji, častěji jim hrozí rakovina plic i chronické obstrukční nemoci plic. U kardiovaskulárních chorob jsou na tom pasivní kuřáci podobně jako lehčí aktivní kuřáci.

Extrémně citlivé na cigaretový kouř jsou malé děti - ve zvýšené míře se u nich projevuje syndrom náhlého úmrtí dítěte, často trpí na zánět středního ucha, astma a další nemoci dýchacích cest. „U dětí, které jsou při přepravě pravidelně vystavovány cigaretovému kouři, hrozí ve srovnání s jejich vrstevníky přepravovanými bez doprovodu kuřáka až 6x vyšší pravděpodobnost, že se samy v budoucnu stanou aktivními kuřáky,“ dodal Budský.

Nebezpečné akrobatické kousky

Kouření za volantem může být nebezpečnější než používání mobilu. I samotná manipulace s cigaretou totiž zvyšuje rozptylování řidiče a tedy i riziko nehody, tvrdí představitelé australského tabákového průmyslu. Už jen nahmatání krabičky, vytažení cigarety a škrtnutí zapalovače krade pozornost řidiče a odvádí oči od sledování situace na silnici. Kouření a ovládání volantu jednou rukou se může vymstít v nečekaných situacích, kdy je potřeba rychlé reakce. Nehledě na rizikovou chvilku, kdy řidiči vlétne do oka nebo na kalhoty rozžhavený popel z vlastní cigarety.

„Kuřácký rituál za volantem je spojený s šestinásobným nárůstem rizika havárie oproti řidiči bez kuřáckých choutek. Pravidelní kuřáci navíc čelí dvojnásobnému riziku úmrtí na následky komplikací při léčení zranění utrpěných při případné nehodě,“ uzavřel Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti





Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.