Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoabeceda zimního provozu

aktualizováno 
Doplnit nemrznoucí kapaliny, rozšířit výbavu vozu o věci, které budete potřebovat, ve chvíli, kdy začne pořádně mrznout, nebo si nechat prověřit stav autobaterie. To jsou jen některé věci, na které by motoristé měli před zimou myslet.

Ilustrační foto | foto: Fiat

Abyste na něco před nastávající zimou nezapomněli, připravili jsme "abecedu zimního provozu".

A - autobaterie

Akumulátor v zimě trpí víc než jindy, nejen kvůli nízkým teplotám, ale i proto, že auto má větší nároky na spotřebu energie. Jednak při startování zmrzlého motoru, u dieselů musí žhavit svíčky, velký odběr proudu má také všechno elektrické příslušenství (ventilátor, vyhřívání sedaček, skel, zrcátek). Životnost baterie je zhruba 4-5 let, jakmile začne slábnout (problémy se startováním), vyměňte. V každém případě ji nechte před zimou zkontrolovat, případně dolít destilovanou vodu. Bude-li auto dlouho stát, můžete si pořídit třeba solární dobíječku, která zajistí, že se baterie nevybije.

B - brzdy

Když je silnice namrzlá, zacházejte s brzdovým pedálem velmi jemně, a to i když máte antiblokovací systém ABS. Mějte na paměti, že s ABS se na umrzlé nebo zasněžené silnici brzdné dráhy nezkracují (v extrémních případech mohou dokonce narůst) – tento systém jen zajistí, že se vám nezablokují kola a auto bude stále ovladatelné. Základní poučkou je proto myslet dopředu a dávat si dostatečnou rezervu na zabrzdění. Co se týče servisu, kontrolujete hladinu brzdové kapaliny a její stáří – neměla by být starší dvou let. U starších aut nechte zkontrolovat funkčnost lanovodů ruční brzdy.

Č – čtyřkolka

Náhon na všechna čtyři kola v zimě hodně pomůže – auto vyjede mnohem více než klasické dvoukolky. Není ale všemocný – fyzikální zákony platí pořád, a u čtyřkolky je mnohem těžší odhadnout, kdy se ve smyku "utrhne". A hlavně: čtyřkolky nebrzdí o nic lépe než běžná auta.

D - dostatečný odstup

Typickými projevy zimního počasí jsou špatná viditelnost a snížená přilnavost vozovky. Větší pozornost než v létě proto věnujte dodržování bezpečné vzdálenosti od auta před vámi, lepší je ještě trochu "přehánět". Jen pro ilustraci: na namrzlé silnici je brzdná dráha dvojnásobná oproti normálním povětrnostním podmínkám.

F - fyzikální zákony

Platí samozřejmě po celý rok, v zimě ale dvojnásobně. Proto je nejdůležitější opatrnost. Myslete ne dva, ale tři kroky dopředu: jezděte pomalu, s dostatečným rozestupem a citlivě používejte brzdový pedál. Abyste nedostali smyk, nejezděte na kluzké a namrzlé silnici rychle do zatáček – byť to zní banálně. Průjezd by měl být plynulý, jedním velkým obloukem. Pokud následuje více zatáček za sebou, myslete o jednu dopředu. Zásadou je přibrzdit před zatáčkou, najíždět do ní pomalu, projet ji plynule bez plynu, plyn přidat až při vyjíždění. Když už auto do smyku jde, nebrzděte, pokud nemáte ABS. Auto je pak neovladatelné. S ABS se ve smyku řídit dá, chce to však neztratit duchapřítomnost a pořád "řídit" ve směru, kam jste původně chtěli jet. Razantní brzdění má smysl jen ve chvíli, kdy je jasné, že smyk nezvládnete a chcete zmírnit jeho následky. Krizové brzdění vypadá takto: chvilkové srovnání volantu, následné přibrzdění se sešlápnutou spojkou, pak opětovné zatočení.

G - gumy

Pneumatiky jsou jediným prvkem, který spojuje automobil s vozovkou. O zimních pneumatikách čtěte v naší PNEUPŘÍLOZE.

CH - chladič

Nechejte zkontrolovat kvalitu a množství chladicí kapaliny. Nemrznoucí směs by měla být alespoň jednou do roka zkontrolována, nezávisle na ujetých kilometrech.

I - informace o počasí

Před jízdou se vyplatí věnovat pozornost zpravodajství o počasí. O provozu na silnicích neustále informují všechna dostupná média. Zdá-li se vám zpravodajství televize, nebo rozhlasu málo podrobné, můžete zavítat třeba na Doprava.iDNES.cz.

J – jízda do kopce a z kopce

Cestujete-li často do hor, je jízda do kopce na zasněžené silnici jeden z největších problémů, jimž musíte čelit. Hlavně se snažte, aby vůz nezpomalil. Velmi citlivě zacházejte s plynovým pedálem – jakékoli razantnější přidání plynu způsobí protočení kol. Ideální je zařadit nižší rychlostní stupeň už pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat, motor by měl pracovat v nižších otáčkách.

Při jízdě z kopce se zase často auto bez kontroly sune dolů. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Přibrzďujte jen mírně a pomalu podřazujte; velkou roli hrají kvalitní zimní pneumatiky. Hodí se i sněhové řetězy nebo textilní návleky, musíte je však navléci už před jízdou; v kopci je už pozdě.

K – kabely

Rozhodně se vyplatí do kufru vozu na zimu přibalit sadu startovacích kabelů (cena od 200 do 500 Kč). Mohou pomoci vám i kolegům v nesnázích, když auto nestartuje. Pak stačí sehnat druhé auto s nabitou baterií: podle návodu kabely zapojte a nastartujte vlastní vůz. Až motor naskočí, baterku dobijete běžnou jízdou – mělo by stačit 50 kilometrů.

Moderní auta by se neměla roztahovat na laně ani roztlačovat – můžete poškodit katalyzátor, nebo zničit motor po prasknutí rozvodového řemene. U starších aut (Škoda Felicia), kde je místo řemenu řetěz, toto riziko nehrozí.

M - motor

Přestože je to mezi řidiči velmi oblíbená praxe, nestartujte v zimě motor jen tak naprázdno – aby se zahřál, než očistíte okna. Je to zbytečná ztráta paliva a znečišťování okolí. Motoru to navíc nedělá dobře a například ty naftové se při stání nezahřívají skoro vůbec. Mnohem lepší je očistit okna, pak nastartovat (u dieselu až po zhasnutí kontrolky žhavení, což by nemělo trvat déle než pět sekund, jinak není svíčka v pořádku), počkat třeba deset sekund a pak pomalou jízdou na co nejnižší rychlostní stupeň zahřát motor na provozní teplotu. K tomu stačí třeba dva až tři kilometry. Studený motor se zásadně nesmí vytáčet! Stačí, když budete řadit na vyšší stupeň v rozmezí 2 000 až 2 500 otáček.

N - námraza

Námraze čelním skle se dá předejít, pokud je večer přikryjete třeba starým kartonem, není od věci odklopit stěrače od okna. Pokud už namrzlé je, oškrábejte je umělohmotnou škrabkou – kovová sklo poškrábe. Ideální jsou škrabky se zatepleným návlekem, dají se koupit v obchodech s autodoplňky. Existují také rozmrazovací roztoky (cca od 50 korun), ty však při opravdu silných mrazech (kolem -10 stupňů) moc dobře nefungují. Používáte-li auto denně, je lepší nechávat ho stát stále venku než ve vytápěné garáži – teplotní šoky mu příliš neprospívají.

A jak co nejrychleji odstranit lehce namrzlé nebo zamlžené sklo? Pusťt ventilaci naplno v poloze "ofukování skel", je přitom jedno, jestli dáte naplno topení hned nebo až později – motor je stejně zpočátku studený. Máte-li klimatizaci, zapněte ji, pomůže odstranit vzdušnou vlhkost a sklo se dříve osuší. Koupit se také dají přípravky, kterými sklo ošetříte a ono se pak nemlží. Obecně pomáhá udržovat čelní sklo zvenku i zevnitř co nejčistší.

O – olej

Při opravdu nízkých teplotách může olej houstnout a "těžkne". Proto, aby opravdu plnil svou funkci, musí být schopen už během fáze zahřívání motoru dostatečně tekutý. Proto je vhodné, obzvláště necháváme-li auto za třeskutého mrazu venku, používat oleje s nízkou viskozitou (např. 0W-30). Poraďte se s automechaniky, jaký olej vám doporučí.

R – ruční brzda

V mrazech ji při delším stání nezatahujte, přimrznout může nejen obložení ke kotouči, ale i třmen brzdy či lanovod (bowden). Pokud opravdu silně mrzne, je jistější parkovat se zařazenou jedničkou nebo zpátečkou, ve svahu pak kola natočit k chodníku.

Ř – řetězy

Jedeme-li do hor, je nemyslitelné vyrazit bez sněhových řetězů. Místo klasických řetězů jsou nyní k sehnání textilní návleky, jejichž nasazení je mnohem jednodušší, mají však nižší životnost. Pro občasné použití však poslouží dost dobře. Prodávají se za cca 1 800 Kč (Octavia).

S – světla a stěrače

V mrazech dávejte větší pozor na stěrače – pokud přimrznou ke sklu, neodtrhávejte je násilím. Buď opatrně uvolněte konce a podeberte je škrabkou na led, nebo je uvolněte až po chvíli jízdy, až na ně fouká teplý vzduch. Nikdy je nezapínejte ještě přimrzlé, může se zadřít motorek nebo se utrhne gumička. Nestírejte námrazu, krystalky ledu gumu poničí.

Světla čistěte mnohem častěji než v létě, vybavte se také dostatečnou zásobou náhradních žárovek. Doporučujeme nechat v rámci servisních prohlídek nechat seřídit světlomety.

T – trakce

Trakci neboli dobrou přilnavost kol k namrzlému či zasněženému povrchu pomáhají u moderních aut zajišťovat elektronické systémy známé pod zkratkami ASR, TCS apod. Používají k obvykle nežádoucímu protáčení kol hned několik prostředků: mechanicky přibrzďují prokluzující kolo a díky propojení s řídící jednotkou motoru dokáží krátkodobě snížit výkon, tedy ubrat plyn.

U - umývání

Ačkoli to zní paradoxně, v zimě umývejte auto častěji než v létě. Kovové části karoserie totiž trpí jednak samotným působením v záhybech podběhů usazeného sněhu, ale hlavně působením posypových solí. Stojí za to se také často ujišťovat, že odtokové kanálky nejsou ucpané. Po umytí je ale třeba dát pozor na důkladné vysušení. Těsnění, kterých je na voze víc než dost, pak ošetříme silikonovým olejem. Dlouhodobou ochranu poskytují přípravky na bázi glycerinu.

V – výbava

V zimě přidejte k povinné výbava (lékárnička, trojúhelník, sada žárovek a pojistek) škrabku na led, smetáček, hadřík na otření opocených oken, hodí se i rukavice, deka a baterka.

Z - zamrzlé zámky

U aut, která nejsou vybavena dálkově ovládaným centrálním zamykáním, se po dojetí vyplatí kápnout trochu rozmrazovače do zámků. A nezapomeňte, že rozmrazovač zámků (od 20 Kč) je uvnitř zamčeného auta k ničemu. Je třeba ho mít u sebe! Pokud nechce zámek ani tak poslechnout, zkuste aspoň nahřát klíč mnutím v dlani (zapalovač by mohl poškodit třeba elektroniku imobilizéru nebo samotný klíč). Rozhodně nelijte do zámku horkou vodu, která by pak uvnitř zamrzla.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.