Autobaterii jste „na smrt“ zadělali v létě. Mráz za to nemůže

aktualizováno 
Když je akumulátor nabitý, zima mu rozhodně nevadí. Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně ho dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu.

Autobaterii nechte pravidelně kontrolovat v servisu. | foto: Bosch

Současné arktické mrazy jsou požehnáním pro prodejce autobaterií, jimž zoufalí motoristé v posledních dnech raketově zvedli tržby. "To nebyl nárůst prodeje. To bylo doslova šílenství," říká Jaromír Šulc z Akuservisu Vávra v Nové Pace. Poptávka motoristů po nových bateriích se prý začala zvedat minulý týden ve čtvrtek.

"Řidiči vždycky chvíli váhají a věří, že ráno nějak nastartují a po oteplení bude zase všechno v pohodě. Ke koupi nové baterie se většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jdou pod dvacet stupňů."

Tentokrát nastal zlom koncem ledna, kdy technici akuservisu vyměňovali jednu baterii za druhou. "Během jediného dne jsme museli dvakrát pro zboží. Dostali jsme se na několikanásobek běžného prodeje," líčí Šulc.

Za problém v zimě může léto

"Když je akumulátor nabitý, nevadí mu ani osmnáct, dvacet stupňů pod nulou," říká Petr Semerád, odborník na autobaterie českého zastoupení firmy Bosch. Naprostá většina startovacích akumulátorů Bosch se vyrábí v České Lípě.

Vnitřek autobaterie - jednotlivé články jsou tvořené kladnými a zápornými

Vnitřek autobaterie - jednotlivé články jsou tvořené kladnými a zápornými olověnými deskami. Když nejsou ponořeny v elektrolytu, ničí se.

Jak se vyrábí autobaterie

Celý akumulátor je tvořen plastovým kontejnerem, ve kterém jsou sériově propojeny jednotlivé články - sériovým propojením se napětí jednotlivých článků sčítá.

Vlastní články tvoří systém kladných a záporných olověných desek, které jsou vzájemně odděleny separátorem. Dvanáctivoltový akumulátor obsahuje celkem 6 článků.

V akumulátoru probíhá elektro-chemická reakce - v článcích je elektrolyt tvořený destilovanou vodou a kyselinou sírovou.

Výroba akumulátorů - na začátku je nekonečný olověný pás.
Výroba akumulátorů pro automobily

"Dnešní baterie do aut jsou stoprocentně lepší než ty, které jste dostali před patnácti lety do auta z výroby. Ale stále jim vadí stejné věci. Největším "morem" je teplo," popisuje Petr Semerád. "Bohužel se tomu ale nedá zabránit," dodává. Nejhorší jsou podle něj výjezdy na dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dní na horku.

Teplem dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek, které tímto jevem následně ztrácí kapacitu. Sulfatace je hromadění či usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu akumulátorů - olověných elektrodách.

"To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících."

Zima je naopak pro baterii podle Petra Semeráda ze společnosti Bosch lepší i proto, že nedochází k velkému samovybíjení. Také pro skladování akumulátorů při dlouhodobé odstávce auta je dobré sucho a chladno (15 až 20 stupňů je ideálních). Nevadí mu ale ani hodnoty hluboko pod nulou. "Nabitý akumulátor s měrnou hmotností elektrolytu 1,28 kg/l snese teploty do -50 °C. Vybitý akumulátor může zmrznout již při teplotě pod 0 °C," uvádí Bosch v záručním listu ke svým autobateriím.

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které můžete napojit na zapojenou baterii.

Jeďte na výlet

Odborník ze společnosti Bosch tedy doporučuje pro zimní starty vypnout před otočením klíčkem všechny spotřebiče. Nejproblémovější automobilista je podle Petra Semeráda ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne vyhřívání sedaček a používá další elektrospotřebiče.

"Akumulátor se v takových situacích nemá šanci pořádně dobít. Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné průměrně ujet - dle dobíjecí soustavy - více jak padesát až šedesát kilometrů," vysvětluje Semerád. Právě on je v tomto ohledu vzorňák. Každý den dojíždí do práce šedesát kilometrů. Na jednu autobaterii jezdí už sedmým rokem.

Kontrolujte, dobíjejte

Petr Semerád taky doporučuje pravidelně kontrolovat nabití akumulátoru. Pokud nemáte vlastní voltmetr, využijte k tomu každou návštěvu servisu. Nebo aspoň jarní a podzimní akce automobilek.

Výroba akumulátorů - základem baterie jsou olověné rámečky.

Výroba akumulátorů - základem baterie jsou olověné rámečky.

Akumulátor je totiž jednou z mnoha součástí automobilu, kterou si naši otcové a dědové uměli udržovat sami, a dnes s ní musíte do servisu. Dříve motoristé měřili hustotu elektrolytu a doplňovali destilovanou vodu. Dnes se k akumulátoru často v autě ani nedostanete a už vůbec není dobrý nápad ho odpojovat, přinejmenším si tak zakódujete autorádio. Pokud si chcete nabíjet akumulátor pravidelně sami, shánějte nabíječku, která se dá připojit přímo na zapojenou baterii.

Fotogalerie

Pokud se autobaterie vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít, dříve než začne sulfátovat.

"Akumulátoru kromě tepla hodně škodí i nečinnost," připomíná Petr Semerád. Typicky víkendoví jezdci by měli její nabití kontrolovat častěji.

Vada z výroby se projeví do půl roku

"Pokud je akumulátor vadný z výroby, projeví se to do půl roku," říká Semerád. Pozdější závady jsou prý v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. "Zkratované akumulátory zamrznou a roztrhnou se při několika stupních pod nulou," uvádí Bosch.

Petr Semerád přidává ještě jedno doporučení. Když akumulátor kupujete, nechte si od prodejce změřit jeho nabití. Když je nabitý pod 70 procent (u dvanáctivoltových baterií pod 12,4 V), zvažte jeho nákup. A všímejte si taky, kde ho v prodejně skladovali. "Nejhorší jsou ty, které mají prodejci vystaveny u benzinek venku na stojanu, a řeknou vám, že si ho můžete rovnou vzít," varuje Semerád před akumulátory, které se "vaří" na letním slunci.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz