Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobaterii jste „na smrt“ zadělali v létě. Mráz za to nemůže

aktualizováno 
Když je akumulátor nabitý, zima mu rozhodně nevadí. Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně ho dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu.

Autobaterii nechte pravidelně kontrolovat v servisu. | foto: Bosch

Současné arktické mrazy jsou požehnáním pro prodejce autobaterií, jimž zoufalí motoristé v posledních dnech raketově zvedli tržby. "To nebyl nárůst prodeje. To bylo doslova šílenství," říká Jaromír Šulc z Akuservisu Vávra v Nové Pace. Poptávka motoristů po nových bateriích se prý začala zvedat minulý týden ve čtvrtek.

"Řidiči vždycky chvíli váhají a věří, že ráno nějak nastartují a po oteplení bude zase všechno v pohodě. Ke koupi nové baterie se většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jdou pod dvacet stupňů."

Tentokrát nastal zlom koncem ledna, kdy technici akuservisu vyměňovali jednu baterii za druhou. "Během jediného dne jsme museli dvakrát pro zboží. Dostali jsme se na několikanásobek běžného prodeje," líčí Šulc.

Za problém v zimě může léto

"Když je akumulátor nabitý, nevadí mu ani osmnáct, dvacet stupňů pod nulou," říká Petr Semerád, odborník na autobaterie českého zastoupení firmy Bosch. Naprostá většina startovacích akumulátorů Bosch se vyrábí v České Lípě.

Vnitřek autobaterie - jednotlivé články jsou tvořené kladnými a zápornými

Vnitřek autobaterie - jednotlivé články jsou tvořené kladnými a zápornými olověnými deskami. Když nejsou ponořeny v elektrolytu, ničí se.

Jak se vyrábí autobaterie

Celý akumulátor je tvořen plastovým kontejnerem, ve kterém jsou sériově propojeny jednotlivé články - sériovým propojením se napětí jednotlivých článků sčítá.

Vlastní články tvoří systém kladných a záporných olověných desek, které jsou vzájemně odděleny separátorem. Dvanáctivoltový akumulátor obsahuje celkem 6 článků.

V akumulátoru probíhá elektro-chemická reakce - v článcích je elektrolyt tvořený destilovanou vodou a kyselinou sírovou.

Výroba akumulátorů - na začátku je nekonečný olověný pás.
Výroba akumulátorů pro automobily

"Dnešní baterie do aut jsou stoprocentně lepší než ty, které jste dostali před patnácti lety do auta z výroby. Ale stále jim vadí stejné věci. Největším "morem" je teplo," popisuje Petr Semerád. "Bohužel se tomu ale nedá zabránit," dodává. Nejhorší jsou podle něj výjezdy na dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dní na horku.

Teplem dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek, které tímto jevem následně ztrácí kapacitu. Sulfatace je hromadění či usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu akumulátorů - olověných elektrodách.

"To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících."

Zima je naopak pro baterii podle Petra Semeráda ze společnosti Bosch lepší i proto, že nedochází k velkému samovybíjení. Také pro skladování akumulátorů při dlouhodobé odstávce auta je dobré sucho a chladno (15 až 20 stupňů je ideálních). Nevadí mu ale ani hodnoty hluboko pod nulou. "Nabitý akumulátor s měrnou hmotností elektrolytu 1,28 kg/l snese teploty do -50 °C. Vybitý akumulátor může zmrznout již při teplotě pod 0 °C," uvádí Bosch v záručním listu ke svým autobateriím.

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které můžete napojit na zapojenou baterii.

Jeďte na výlet

Odborník ze společnosti Bosch tedy doporučuje pro zimní starty vypnout před otočením klíčkem všechny spotřebiče. Nejproblémovější automobilista je podle Petra Semeráda ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne vyhřívání sedaček a používá další elektrospotřebiče.

"Akumulátor se v takových situacích nemá šanci pořádně dobít. Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné průměrně ujet - dle dobíjecí soustavy - více jak padesát až šedesát kilometrů," vysvětluje Semerád. Právě on je v tomto ohledu vzorňák. Každý den dojíždí do práce šedesát kilometrů. Na jednu autobaterii jezdí už sedmým rokem.

Kontrolujte, dobíjejte

Petr Semerád taky doporučuje pravidelně kontrolovat nabití akumulátoru. Pokud nemáte vlastní voltmetr, využijte k tomu každou návštěvu servisu. Nebo aspoň jarní a podzimní akce automobilek.

Výroba akumulátorů - základem baterie jsou olověné rámečky.

Výroba akumulátorů - základem baterie jsou olověné rámečky.

Akumulátor je totiž jednou z mnoha součástí automobilu, kterou si naši otcové a dědové uměli udržovat sami, a dnes s ní musíte do servisu. Dříve motoristé měřili hustotu elektrolytu a doplňovali destilovanou vodu. Dnes se k akumulátoru často v autě ani nedostanete a už vůbec není dobrý nápad ho odpojovat, přinejmenším si tak zakódujete autorádio. Pokud si chcete nabíjet akumulátor pravidelně sami, shánějte nabíječku, která se dá připojit přímo na zapojenou baterii.

Fotogalerie

Pokud se autobaterie vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít, dříve než začne sulfátovat.

"Akumulátoru kromě tepla hodně škodí i nečinnost," připomíná Petr Semerád. Typicky víkendoví jezdci by měli její nabití kontrolovat častěji.

Vada z výroby se projeví do půl roku

"Pokud je akumulátor vadný z výroby, projeví se to do půl roku," říká Semerád. Pozdější závady jsou prý v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. "Zkratované akumulátory zamrznou a roztrhnou se při několika stupních pod nulou," uvádí Bosch.

Petr Semerád přidává ještě jedno doporučení. Když akumulátor kupujete, nechte si od prodejce změřit jeho nabití. Když je nabitý pod 70 procent (u dvanáctivoltových baterií pod 12,4 V), zvažte jeho nákup. A všímejte si taky, kde ho v prodejně skladovali. "Nejhorší jsou ty, které mají prodejci vystaveny u benzinek venku na stojanu, a řeknou vám, že si ho můžete rovnou vzít," varuje Semerád před akumulátory, které se "vaří" na letním slunci.





Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.