Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Bláznivé autobianchi, které nestihlo premiéru

aktualizováno 
Autobianchi je dávno zrušená a zapomenutá značka, její jméno se čte „autobianki“. Slavné studio Pininfarina pro ní kdysi namalovalo koncept buginy pro mladé. Dnes je ve sbírce známého italského sběratele aut Corrada Lopresta.

Autobianchi A-112 Giovani | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Milánský architekt Corrado Lopresto je milovník aut, jeho specializací je design. Ve své sbírce má perly italského autodesignu, včetně nekolika konceptů a speciálních modelů karosovaných slavnými stylisty v omezeném počtu kusů.

Autobianchi A-112 Giovani

Autobianchi A112 Giovani patří k prvním skupině, studio Pininfarina svůj oranžovo-bílý koncept v roce 1973 koncipovalo pro mladé (giovani znamená italsky „mladí“). Jako základ použili Autobianchi A112, které bylo ve své době velmi populární právě mezi mladými.

Pininfarina koncipoval auto jako laciný roadster se skládacími díly střechy. Jednoduchosti nahrávala plastová karoserie tvořená minimem dílů, hmotnost se tak podařilo srazit na 660 kilogramů. Hranatý vzhled tehdy frčel, jednoduché tvary dělají parádu i dnes.

Některé komponenty jako volant, třináctipalcová kola, přední světla nebo přístrojový štít převzali stylisté Pininfariny ze sériového modelu, stejně tak čtyřválcový litrový motor s výkonem 58 koní a čtyřstupňovou převodovku.

Fotogalerie

Studie plážové buginy měla ambice na sériovou výrobu, i přes příznivý ohlas u publika však zůstalo jen u konceptu. Auto se představilo na autosalonu v Ženevě v roce 1973. Pozítří, 3. března, otevírá nejdůležitější evropský autosalon na hranicích Švýcarska a Francie už po pětaosmdesáté.

Představení A112 Giovani bylo oznámeno předem, u Pininfariny ale dokončili auto až den před otevřením. Při zahájení autosalonu ale v Ženevě na stánku Autobianchi chybělo, vystavili ho až s několikahodinovým zpožděním, kamion, který ho vezl totiž uvízl na hranici kvůli stávce italských celníků.

Automobilka Autobianchi

Původ firmy sahá do roku 1885, ve kterém Edoardo Bianchi založil společnost na výrobu jízdních kol. V roce 1887 začal s výrobou motocyklů a rok na to postavil první auto. Osobáky vyráběl Bianchi až do druhé světové války, poté přesedlal na produkci nákladních vozů pro armádu. V roce 1943 ovšem továrnu vybombardovali spojenci. Výrobu se podařilo obnovit, v roce 1946 ale zakladatel firmy umírá. Bianchi jako slavná firma vyrábějící bleděmodrá jízdní kola existuje dodnes.

Automobilka Autobianchi vznikla vyčleněním z firmy Bianchi v roce 1955, kdy ji převzal Fiat společně s pneumatikářskou firmou Pirelli a zahájili výrobu osobních aut. První vyjelo v roce 1957 a stálo na základech Fiatu 500, jmenovalo se Bianchina. Na stejné bázi vznikl i kombík Panoramica. Sportovně tvarovaný model Stellina stál na technice Fiatu 600 a měl plastovou karoserii.

Autobianchi A-112 Giovani

Autobianchi Primula z roku 1964 byl zas první hatchback koncernu Fiat, při představení měl velký ohlas. V roce 1968 převzal automobilku kompletně Fiat, to už vývojáři dokončovali nejslavnější model značky, maličkou A112, která se vyráběla také pod značkou Lancia. Pod ní přešlo Autobianchi v polovině sedmdesátých let. V roce 1985 se představuje model Y10, s jehož vyřazením z produkce v roce 1995 značka Autobianchi zanikla. Stojí za zmínku, že Y10 vzniklo 1,1 milionu, A112, který se vyráběla až do roku 1986, o dvě stě tisíc víc.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

VIDEO: Hrdinu první světové války znali i českoslovenští legionáři

Nákladní automobil Fiat 18 BLR z roku 1918 ze sbírek VHÚ Praha

Fiat 18 je jedním z hrdinů první světové války. Stoleté nákladní auto získalo Vojenské technické muzeum v Lešanech....

Autofotka týdne: Důkaz, že automobilový středověk nebyl dobou temna

Ford Taunus RS17

Je to přímý prapředek dnešních ostrých Fordů RS. Seznamte se: Ford Taunus 17M RS Hardtop Coupe P7b. Vyráběl se jen tři...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Najdete na iDNES.cz