Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Bláznivé autobianchi, které nestihlo premiéru

aktualizováno 
Autobianchi je dávno zrušená a zapomenutá značka, její jméno se čte „autobianki“. Slavné studio Pininfarina pro ní kdysi namalovalo koncept buginy pro mladé. Dnes je ve sbírce známého italského sběratele aut Corrada Lopresta.

Autobianchi A-112 Giovani | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Milánský architekt Corrado Lopresto je milovník aut, jeho specializací je design. Ve své sbírce má perly italského autodesignu, včetně nekolika konceptů a speciálních modelů karosovaných slavnými stylisty v omezeném počtu kusů.

Autobianchi A-112 Giovani

Autobianchi A112 Giovani patří k prvním skupině, studio Pininfarina svůj oranžovo-bílý koncept v roce 1973 koncipovalo pro mladé (giovani znamená italsky „mladí“). Jako základ použili Autobianchi A112, které bylo ve své době velmi populární právě mezi mladými.

Pininfarina koncipoval auto jako laciný roadster se skládacími díly střechy. Jednoduchosti nahrávala plastová karoserie tvořená minimem dílů, hmotnost se tak podařilo srazit na 660 kilogramů. Hranatý vzhled tehdy frčel, jednoduché tvary dělají parádu i dnes.

Některé komponenty jako volant, třináctipalcová kola, přední světla nebo přístrojový štít převzali stylisté Pininfariny ze sériového modelu, stejně tak čtyřválcový litrový motor s výkonem 58 koní a čtyřstupňovou převodovku.

Fotogalerie

Studie plážové buginy měla ambice na sériovou výrobu, i přes příznivý ohlas u publika však zůstalo jen u konceptu. Auto se představilo na autosalonu v Ženevě v roce 1973. Pozítří, 3. března, otevírá nejdůležitější evropský autosalon na hranicích Švýcarska a Francie už po pětaosmdesáté.

Představení A112 Giovani bylo oznámeno předem, u Pininfariny ale dokončili auto až den před otevřením. Při zahájení autosalonu ale v Ženevě na stánku Autobianchi chybělo, vystavili ho až s několikahodinovým zpožděním, kamion, který ho vezl totiž uvízl na hranici kvůli stávce italských celníků.

Automobilka Autobianchi

Původ firmy sahá do roku 1885, ve kterém Edoardo Bianchi založil společnost na výrobu jízdních kol. V roce 1887 začal s výrobou motocyklů a rok na to postavil první auto. Osobáky vyráběl Bianchi až do druhé světové války, poté přesedlal na produkci nákladních vozů pro armádu. V roce 1943 ovšem továrnu vybombardovali spojenci. Výrobu se podařilo obnovit, v roce 1946 ale zakladatel firmy umírá. Bianchi jako slavná firma vyrábějící bleděmodrá jízdní kola existuje dodnes.

Automobilka Autobianchi vznikla vyčleněním z firmy Bianchi v roce 1955, kdy ji převzal Fiat společně s pneumatikářskou firmou Pirelli a zahájili výrobu osobních aut. První vyjelo v roce 1957 a stálo na základech Fiatu 500, jmenovalo se Bianchina. Na stejné bázi vznikl i kombík Panoramica. Sportovně tvarovaný model Stellina stál na technice Fiatu 600 a měl plastovou karoserii.

Autobianchi A-112 Giovani

Autobianchi Primula z roku 1964 byl zas první hatchback koncernu Fiat, při představení měl velký ohlas. V roce 1968 převzal automobilku kompletně Fiat, to už vývojáři dokončovali nejslavnější model značky, maličkou A112, která se vyráběla také pod značkou Lancia. Pod ní přešlo Autobianchi v polovině sedmdesátých let. V roce 1985 se představuje model Y10, s jehož vyřazením z produkce v roce 1995 značka Autobianchi zanikla. Stojí za zmínku, že Y10 vzniklo 1,1 milionu, A112, který se vyráběla až do roku 1986, o dvě stě tisíc víc.




Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým...

První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

Tatra 600 Tatraplan

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do...

Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr...

Kia Optima 2,0...
Kia Optima 2,0...

r.v. 2013, naj. 124 000 km, hybridní
365 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz