Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Autobus se vznesl bez křídel do 50metrové výšky

  15:05aktualizováno  15:05
Pražské výstaviště v Holešovicích vidělo netradiční pokus. Mobilní jeřáb před hlavním vchodem zdvihl autobus téměř do padesátimetrové výšky. Úspěšný pokus o český rekord se uskutečnil v rámci zkoušek nestandardních vyprošťovacích prací v silniční dopravě.

"Autobus je asi v 45 metrech výšky, protože rameno má 52 metrů, ale kvůli úvazkům se nedá dát až na konec," okomentoval výkon Jaroslav Sojka z firmy Švestka, které jeřáb Liebherr s nosností až 100 tun patří. Šestitunový autobus Isuzu tedy visel ve výšce přibližně 18. patra paneláku.

O podobný kousek se podle něj v Česku dosud nikdo nepokusil. "Zvedají se třeba vlaky ze železnice, ale ne do výšky," vysvětluje Sojka.

Jeřáb v ceně dvou milionů (bez DPH) by mohli záchranáři využít třeba při vyprošťování autobusů. "Mohli bychom nabídnout záchranářům v celé zemi pomoc při vyprošťování autobusů z roklí, ale také je zvedat a přemísťovat vzduchem například při povodních," popsal Miroslav Švestka, technik provozu firmy Švestka.

Před samotným výkonem bylo potřeba zhotovit speciální rám, na který technici autobus upevnili. Komplikace může podle Sojky nastat jedině v případě silného větru. "Pokud by foukalo víc, tak bychom museli na zem," podotkl.

"O autobus samozřejmě přijít nechceme, ale vzhledem k tomu, že test poslouží dobré věci, rozhodli jsme se do toho jít," řekl před akcí Viktor Wiesner z firmy Turancar CZ, která zapůjčila autobus. Po několika hodinách na rameni jeřábu se sedmimetrový autobus vrátil na asfalt.

Podle Sojky není padesátimetrová výška rozhodně maximem, kterého se dá v ČR dosáhnout. Nevyloučil proto další pokus o překonání netradičního rekordu. Další metou je stometrová výška.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.