Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Připoutejte se, prosím. Školní autobusy musí mít na výlety pásy

Blíží se období škol v přírodě a školních výletů. Žáci budou za dobrodružstvím cestovat především autobusy. Jaká pravidla musí dodržovat, aby byl výlet bezpečný? Školy by měly požadovat novější autobusy s pásy. Tři děti na sedadle, byť malé, jsou moc.

Školní a školkové děti vyráží na výlety. Autobusy musejí mít bezpečnostní pásy a na každém sedadle by mělo sedět jen jedno dítě. | foto: Profimedia.cz

Od roku 2004 platí v Česku povinnost instalovat do dálkových autobusů, tedy těch, které přepravují výhradně sedící cestující, bezpečnostní pásy. Pro městské a meziměstské autobusy tato povinnost neplatí. I když jsou v dálkových autobusech pouze dvoubodové pásy, které se zapínají kolem beder, i takové připoutání má podle expertů smysl. Rozdíly mezi připoutaným a nepřipoutaným pasažérem v případě nehody totiž mohou být fatální. I proto by na „výlety“ neměly v takovém autobusu jezdit děti mladší tří let, dvoubodovým pásem se totiž nedá přichytit bezpečnostní autosedačka.

Kromě prvních sedadel za řidičem a sedadel za zadními dveřmi a uprostřed poslední řady se v dálkových autobusech poutá pouze dvoubodovými pásy. „Ty jsou oproti těm tříbodovým méně efektivní, protože síly působící v důsledku prudkého brzdění či dokonce kolize se koncentrují pouze do oblasti kyčlí, případně částečně do oblasti břicha. Při nehodě mohou poškodit břišní stěnu a vnitřní orgány. V každém případě však udrží cestujícího na sedadle a oproti nepřipoutanému pasažérovi minimalizují riziko vzniku vážnějšího zranění, například při převrácení vozidla,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy Vize nula.

Na povinnost připoutat se musí ze zákona žáky i ostatní cestující upozornit řidič a stejnou povinnost má i provozovatel vozidla, který na autobus většinou lepí piktogram s připoutaným člověkem. Cestujícím, kteří nejsou připoutáni, totiž v případě policejní kontroly hrozí pokuta až dva tisíce korun.

„Podle prováděcího předpisu musí být u autobusu registrovaného v České republice, který je vybaven zádržným systémem, viditelně pro každé sedadlo umístěn výrazně zobrazený piktogram, který může být v horní části doplněn textem PŘIPOUTEJTE SE,“ doplnil Budský s tím, že provozovatel může použít i jiné upozornění, ze kterého jasně vyplývá povinnost zapnout bezpečnostní pás. Například světelný panel umístěný v přední části autobusu a viditelný ze všech sedadel.

Kdo by měl na výletech na bezpečnost a splněnou povinnost žáků dohlédnout? Školy a školky, tedy učitelé, kteří mají svěřence během výletu na starosti. Školy by si tedy měly vyžádat novější autobus s bezpečnostními pásy a v případě výletu nebo delší cesty na něm kvůli bezpečnosti trvat. A učitelé potom dohlédnout na to, že jsou žáci při cestě za dobrodružstvím každý na své sedačce a připoutaní. „Řidič sice na povinnost připoutat se upozorní, není ale v jeho silách během jízdy sledovat, kdo tak neučinil,“ dodal dopravní expert.

Povinnost objednat si u dopravce autobus s bezpečnostními pásy školy a školky nemají, je to jen dobře míněná rada expertů. „Ale jelikož jsou jako pedagogický dohled za děti nebo žáky zodpovědné, je v jejich vlastním zájmu dožadovat se novějšího autobusu s pásy. Za nás to rozhodně doporučujeme,“ vzkázala prostřednictvím iDNES.cz už dříve metodička dopravní výchovy z Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Kolik dětí vlastně smí cestovat na sedadlech autobusu? Podle zákona o silničním provozu nesmí počet cestujících starších dvanácti let překročit povolený počet přepravovaných osob, tedy na jedno sedadlo jedno dítě. Jenže počet dětí mladších dvanácti let zákon neřeší. Ty se vlastně nepočítají na kusy, ale na kila. A tak jich může být více než sedaček, pokud nepřekročí maximální přípustnou užitečnou hmotnost vozidla.

„Rozhodně však nedoporučujeme ani v případě dětí mladších dvanácti let překračovat maximálně přípustný počet přepravovaných cestujících. Pokud sedí každé dítě ve své sedačce, je to pro ně maximálně pohodlné a také bezpečné,“ dodává Budský.

Zájem o autobusy vybavené pásy je podle dopravců v posledních školních měsících velký. Bezpečnějšího cestování se dožadují kromě škol i rodiče dětí, které na výlet vyráží, a dopravci to na konci roku vnímají.

Pásy využívá málokdo

Realita cestujících dálkovými autobusy je však jiná. I když je zákon jasný a autobusy jsou vybaveny pásy i piktogramy, ve skutečnosti je využívá jen málokdo. Podle aktuálních informací na webu České observatoře silničního provozu se cestující v autobuse poutají výrazně méně než lidé v osobních a nákladních autech. 

Vždy se poutá (nebo pouze výjimečně se nepřipoutá) jen 42,5 procenta všech cestujících. A rovných čtyřicet procent lidí v dálkových autobusech bezpečnostní pásy zcela ignoruje.

„Je to tristní. I dvoubodové bezpečnostní pásy používané na sedadlech autobusů výrazně snižují riziko vážného zranění při případné nehodě. Severoamerická The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) uvádí, že v případě čelního nárazu sníží dvoubodový pás riziko smrtelného zranění o polovinu,“ uzavírá Roman Budský.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...