Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku luxusních mercedesů.
Daimler představil nový displej Hyperscreen, pokryje téměř celou palubní desku.

Daimler představil nový displej Hyperscreen, pokryje téměř celou palubní desku. | foto: Daimler

Německá automobilka se snaží v tomto ohledu překonat společnost Tesla, připomíná Reuters. Velké dotykové panely, které v jejích elektromobilech spojují informace a zábavu, jsou jedním z atributů úspěchu tohoto amerického výrobce vozů poháněných elektřinou.

Šéf Daimleru Ola Källenius uvedl, že jako první bude obrazovkou o 56 palcích (142 centimetrech) osazen plně elektrický sedan Mercedes-Benz EQS. Tento vůz s dojezdem až 700 kilometrů má automobilka představit letos. Vozy Tesla mají obrazovku s úhlopříčkou 17 palců (43 centimetrů).

Přístrojovka luxusních mercedesů tvořená displejem obsahuje klasické funkce, jako je tachometr, přehrávání hudby a navigace, a vedle toho umožňuje pasažérům ovládat některé funkce vozu. Na některých trzích nabízí osazenstvu vozu i možnost sledovat televizi, aniž by tím rušili řidiče.

Od sloupku k sloupku

MBUX Hyperscreen je podle Daimleru příkladem fúze digitálního a analogového designu. Je složen z mnoha vzájemně zdánlivě splývajících displejů, které vytvářejí klenutou zobrazovací plochu o šířce 141 centimetrů. Do ní jsou integrovány analogové výdechy ventilační soustavy. Pro cestující viditelný obraz zabírá plochu 2432,11 cm².

Velké krycí sklo je trojrozměrně ohýbáno při teplotách cca 650 °C. Tento proces umožňuje vnímání zobrazovaného obsahu v celé šířce vozidla bez zkreslení, a to nezávisle na poloměru zakřivení krycího skla.

Samotné ohýbané sklo je vyrobeno z křemičitanu hlinitého, který je mimořádně odolný vůči poškrábání. Dvě vrstvy povrchové úpravy krycího skla minimalizují odrazy (zrcadlení) a usnadňují čištění.

Haptická zpětná potvrzení při ovládání zajišťuje celkem 12 akčních členů umístěných pod plochami dotykových displejů. Dotkne-li se prst určitých míst, dojde na nich k vyvolání citelných vibrací krycího skla.

Hledí se také na bezpečnost – protože sklo se deformuje hůře než plast, ze kterého se přístrojové desky dělají, má hyperscreen přesně definovaná místa, kde se sklo v případě nehody zlomí – vedle bočních výdechů ventilační soustavy. Celý panel pak jistí voštinová struktura, která umožňuje při nárazu cílenou deformaci.

Jas displeje se přizpůsobuje okolním podmínkám na základě naměřených hodnot z multifunkční kamery a senzoru světla.

MBUX Hyperscreen je zasazen do nepřerušovaného obvodového rámečku z plastu. Jeho viditelná část má náročné třívrstvé lakování. Ve spodní části je umístěno integrované dekorační osvětlení, které vytváří dojem, že se zobrazovací jednotka zdánlivě vznáší nad přístrojovou deskou.

Také spolujezdec vpředu má vlastní zobrazovací a ovládací zónu. Zobrazovaný obsah lze individualizovat prostřednictvím až sedmi uživatelských profilů. Není-li sedadlo spolujezdce vpředu obsazené, promění se displej v digitální ozdobný panel. V tomto případě se na něm zobrazují animované hvězdy loga Mercedesu.

U centrálního displeje a displeje pro spolujezdce vpředu nalézá uplatnění technika OLED, která nabízí mimořádně brilantní obraz. U této techniky jsou zdrojem světla jednotlivé obrazové body. Obrazové body bez elektrického napětí zůstávají vypnuté a jsou v tomto stavu sytě černé. Naproti tomu aktivní pixely OLED září velmi čistými barvami. Tím vzniká vysoký kontrast – nezávisle na zorném úhlu a světelných podmínkách.

Umělá inteligence

Informační a zábavní systémy nabízejí početné a rozsáhlé funkce. K jejich ovládání je často zapotřebí několika ovládacích kroků. Mercedes-Benz vyvinul s pomocí umělé inteligence uživatelskou plochu, která reaguje na kontext. Tím se podařilo dosáhnout dalšího zmenšení počtu kroků nezbytných k interakci.

Systém MBUX aktivně ukazuje uživateli správné funkce ve správný okamžik za přispění umělé inteligence. Schopnost vnímat kontext je nepřetržitě optimalizována jak na základě změn prostředí, tak i chování uživatele.

Vývojáři Mercedesu zjistili, že většina využití těchto systémů se týká oblastí navigace, rádia/médií a telefonu. Navigační aplikace je proto s kompletním rozsahem funkcí vždy v centru displeje.

Pomocí umělé inteligence je automaticky nabízeno víc než dvacet dalších funkcí – od aktivního masážního programu na principu lávových kamenů přes připomenutí narozenin až po návrh poznámek do seznamu úkolů –, pokud jsou pro zákazníka relevantní.

Software se schopností učit se kompletně přizpůsobuje uživateli koncept zobrazování a ovládání a předkládá mu individualizované návrhy pro využívání rozmanitých funkcí informačního a zábavního systému, ale i komfortních a dalších systémů vozidla. Díky tzv. nulové úrovni nemusí uživatel procházet dílčími nabídkami ani vydávat hlasové povely.

Nejdůležitější aplikace jsou nabízeny vždy na nejvyšším místě, v zorném poli řidiče, a to v závislosti na situaci a kontextu. Tímto způsobem je řidič zbaven nutnosti vykonávat velký počet kroků při ovládání.

Systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zjednodušil ovládání mercedesů. Se systémem MBUX, představeným v roce 2018 v aktuální Třídě A, jezdí na celém světě již více než 1,8 milionu osobních vozů Mercedes-Benz. Na MBUX sází i divize lehkých užitkových vozů. Před několika měsíci slavila v nové Třídě S premiéru druhá generace tohoto systému se schopností učit se.

„MBUX Hyperscreen je mozkem a současně nervovou soustavou automobilu,“ říká Sajjad Khan, člen představenstva a technický ředitel společnosti Mercedes-Benz AG. „Je propojený se všemi komponenty vozidla a komunikuje s nimi. Tím vznikla nová forma interaktivity a individuality.“ MBUX Hyperscreen podle Khana stále lépe poznává své uživatele a dříve než musí cestující někde kliknout nebo posunout seznam, nabídne mu na míru střižený a individualizovaný výběr pro ovládání informačního a zábavního systému nebo dalších funkcí.“

Centrální procesorová jednotka systému MBUX má 8 jader, 24 GB RAM a přenosovou rychlost paměti RAM 46,4 GB za sekundu.

Poslední hřmění pořádných motorů a jeden zázračný vyvinuli v Číně

Wey Yuanmeng se bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím.

VIDEO Promenáda novinky pro ty, kdo mají na auto přichystaný pořádný ranec peněz, se nese ve znamení...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

Obří nafukovací kachna od Jeepu: stěžejní symbol letošního detroitského...

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku...

Autonovinky týdne: Bezejmenné superferrari a ochutnávka nové fabie

Ferrari 812 Superfast V12 Special

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. Ferrari v...

Nové audi vypadá skvěle proto, že je elektrické, vysvětluje designér

Audi e-tron GT

VIDEO Exkluzivně „Představení e-tronu GT patří k nejvýznamnějším momentům mé kariéry,“ říká šéfdesignér Audi,...

Honba za výkonem nekončí. Nová nejrychlejší auta jsou zase o něco rychlejší

Gordon Murray T.50s Niki Lauda

VIDEO Kdo si může a chce pořídit sportovní auto, má stále z čeho vybírat. Nejnovější nadílka rychlých aut...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...