Autofotka týdne: Chloubou ikony českých mercedesářů je křídlák po Dubčekovi

Jaroslav Větvička žije fascinujícím světem starých aut, která voní, konejšivě se houpou a publikum smeká, hlavně když je to parádní mercedes po slavném Čechoslovákovi.
Jaroslav Větvička a jeho velký křídlák, Mercedes W111

Jaroslav Větvička a jeho velký křídlák, Mercedes W111 | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Auta jsou fenoménem posledního století. Jeden z možná nejkomplexnějších strojů, které člověk vyrobil, ovlivňuje, doprovází a usnadňuje naše životy. Do krátkého seriálu jsme hledali zajímavá auta a jejich pozoruhodné majitele a majitelky. V prvním díle jsme se seznámili s olympijskou nadějí a čerstvou evropskou šampionkou v kraulové dvoustovce Barborou Seemanovou (čtěte zde).

Život s mercedesy

Jaroslav Větvička je mercedesář na plný plyn. Uznávaný lékař jimi žije. Dlouhé roky také prezidentoval nejstaršímu klubu Merceces-Benz v kontinentální Evropě. Je také dobrý známý špičkových českých sportovců, je totiž lékařem olympioniků.

Prvního mercedesa, slavné piano, si pořídil koncem osmdesátých let, za naspořené marky ho dovezl z Německa. „Ani jsem pořádně nevěděl, že jsem koupil tu nejlepší verzi, to mi vysvětlili až ostatní z mercedes klubu,“ směje se. Cestu k mercedesům mu ukázal tatínek: „Jako klukovi mi táta vozil katalogy z veletrhů a ukazoval mi mercedesy, o kterých říkal, že to jsou nejlepší auta.“

Jeho snem byl velký křídlák (model W111), což je definice mercedesu. Šestiválec pod kapotou brumlá, královský kočár se konejšivě pohupuje a valí se ulicí. Majestát z něj čiší. Před lety se Větvička dostal k výjimečnému kusu, který na ambasádě v Ankaře vozil v roce 1968 tehdejšího velvyslance v Turecku Alexandra Dubčeka. Větvička ho s citem „oprášil“, nepustil se do radikální renovace, aby zachoval patinu a ducha výjimečného vozu.

Nerozpakuje se umazat od šmíru a načichnout benzinem. Než ho vyvezl na focení, měnil svíčky, meďour pak chytl na první otočení klíčkem. Svezení s ním, to je zážitek. Už jen zaklapnutí dveří je starosvětsky festovní. A jak to uvnitř voní, to v žádném novém bouráku nezažijete.

U Větvičků se ovšem vše netočí jen kolem aut s hvězdou na kapotě. V té obrovské spoustě aktivit našel také čas a energii na organizování šarmantní veteránské slavnosti Grand Veteran v areálu bohnické psychiatrické nemocnice. Na veteránských akcích zas prohání závodní dvouválcovou tatrovku z padesátých let. Ani sám neví, kolik aut má. Mercedesů napočítal asi dvanáct. Jsou mezi nimi meziválečné kousky, ale taky třeba slavný kabriolet SL série R107, který letos slaví padesáté výročí od uvedení. Nevíte, jaký to je? Stačí jednoduchá nápověda, říká se mu Dallas.

Jaroslav Větvička přiznává, že bez auta si nedokáže představit život. „Jezdím neustále, každý den. Vím, že se bez auta neobejdu,“ říká. Samozřejmě to musí být mercedes, aktuálně je to černý kombík třídy E. Ale vyzkoušel jich za víc než třicet let spoustu. Zatím má jasno v pohonu: musí to být diesel.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...