Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Legenda, která už nikdy nevyjede

aktualizováno 
Netradiční dřevník nafotil uživatel foto serveru Rajče.net Tomáš Přibil. Bleděmodrá pragovka už asi nikdy nepojede, její sestry dodnes neúnavně slouží. A stále je v terénu máloco překoná.

Praga S5T jako originální dřevník | foto: Tomáš Přibil - big-head.rajce.idnes.cz

Stařičký náklaďák ve speciální verzi "dřevník" je pravým jménem Praga S5T, což je silniční varianta jednoho z nejslavnějších českých aut, Pragy V3S. A právě "vejtřaska" v těchto dnech slaví 60 let od dokončení prvního prototypu. Verze Praga S5T (S – silniční, 5T – užitečná hmotnost 5 tun) vznikla o tři roky později.

Pragováčtí inženýři vyvinuli v přísném utajení vojenský náklaďák s obdivuhodnými terénními schopnostmi za pouhých pět měsíců.

Praga S5T jako originální dřevník

Pod kapotu (tedy přesněji pod kabinu) se dostal šestiválcový motor, který byl odvozen z pohonné jednotky těžkého nákladního vozu Tatra 111. Dá se říci, že nový motor vznikl prostým rozpůlením vidlicového dvanáctiválce ze "stojedenáctky".

Fotogalerie

O pohodlí nemůže být v kabině slavné pragovky řeč. V zimě netopí, v létě v ní je vedro. Převodovka nemá žádnou synchronizaci, hlavně zimní startování se dá přirovnat k šamanskému obřadu a řízení vyžaduje hodně síly, zkušeností a odvahy. Největším zádrhelem bývá ovládání vzduchových brzd.

Jejím terénním vlastnostem se ale vyrovná jen málokterý novější dopravní prostředek: V3S se může brodit skoro metrem vody, problémy jí nedělá ani kolmá překážka vysoká 40 centimetrů. V rukou odvážného a zkušeného řidiče projede snad úplně všechno.

Česká armáda proto "vejtřasky" používá dodnes, sloužily i na zahraničních misích. Ve flotile je mají opraváři pražského dopravního podniku, povětšinou v oranžovém lakování, šedé zase často vozí na zádech cisternu u fekálních vozů.

Nenáročný a houževnatý vůz našel své místo i v zemědělství nebo na stavbách. První "vejtřaska" vyjela na dvůr továrny před 60 lety, 18. února 1952. Silniční provedení S5T, které dalo vzniknout autofotce tohoto týdne se začalo vyrábět v roce 1956.

Fotogalerie na Rajce.net

Většími modifikacemi prošla "vejtřaska" na počátku 80. let, když už se vyráběla v Bratislavských automobilových závodech. Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Kariéra nezdolného vozu tím ale přesto nebyla ukončena. Ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči, kde dostaly vodou chlazené motory Avia, jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.