Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Legenda legend, královna rallye, Lancia Delta Integrale

aktualizováno 
Před dvaceti lety ovládla závody a dodnes se na její vítězství vzpomíná. Jeden z nejoriginálnějších a nejúspěšnějších vozů světa ve skutečnosti podpořil prodej modelu, který se z trhu už pomalu vytrácel.

Lancia Delta v roce 1994 na Rally Šumava | foto: vencat.rajce.net/

Každý týden pro vás vybíráme fotku týdne od našich čtenářů nebo z galerií s automobilovou tématikou mezi fotoalby na Rajče.net.

Možná to zní neuvěřitelně. Jeden z nejúspěšnějších závodních vozů historie pochází od značky, u které by si to dnes dokázal představit jen málokdo. Od italské Lancie.

Jejím návrhářem je slavný Giorgetto Giugiaro. V nabídce měla dva motory o objemu 1,3 a 1,5 litru, které později nahradila silnější řada 1600 GT a HF. Mezi nápravami byl umístěn na svou dobu unikátní diferenciál s proměnlivou svorností.

Lancia si brzy získala spousty věrných fanoušků a rok po své premiéře získala ocenění Auto roku 1980. Její koncepce je dodnes nadčasová.

"Jízda v deltě je kapitola sama pro sebe. Její reakce jsou rychlejší než vaše myšlenka," popisuje zkušenost s italskou ikonou web autoroad.cz. "Její adheze je prostě neuvěřitelná. Volant klade ten správný odpor a cítíte v něm každý pohyb. Zatáčí s ohromnou přesností a na silnici vám umožní využít každý centimetr. Řazení má delší dráhy, ale je přesné a rychlé."

Originální demonstrace síly, sportovně laděný vzhled a skvělé jízdní vlastnosti ale vyvažovala náročnější údržba a čím dál větší poruchovost. V roce 1985 prodej lancie narozdíl od obliby klesal a všechno by možná dopadlo jinak, kdyby Lancia nevjela do seriálu mistrovství světa.

Oživlá legenda

Jako první se do závodů vrhla v roce 1985 Lancia Delta S4, ale její kategorie sk.B nad 1600 ccm byla po roce zrušena a do soutěže se zapojila sériově vyráběná Lancia Delta HF 4 WD.

Pod kapotou měla příčně uložený přeplňovaný dvouvačkový motor s osmi ventily, po ní už následovala 16V verze osazená hliníkovou hlavou a novými vsřikovacími tryskami. Motory EVO později překonaly hranici 200 koní a rychlosti přes 220 km/h.

Do konce roku 1993 byly představeny čtyři další modely této úspěšné řady. Rozšiřoval se rozchod kol a karoserie, zlepšovalo vstřikování a posilovaly brzdy. Ke slovu se dostala i ABS. Jako poslední vjížděla do závodů Lancia Delta HF Integrale 16v Kat.

Bilance této klasiky automobilového sportu je neuvěřitelná. V letech 1987 až 1992 získala Integrale šest titulů mistra světa, celkově pak 10 titulů, patnáctkrát vyhrála mistrovství Evropy.

Lancia Delta HF s  pohonem všech kol byla nakonec vyráběna od listopadu roku 1986 až do dubna roku 1994. Cena upravené rallye verze se v současnosti pohybuje kolem 10 000 Eur a nejlepší kousky jsou prý v Itálii.

Autofotka týdne byla pochází od uživatele vencat. Celou fotogalerii s názvem Rally Šumava 1994 si můžete prohlédnout ZDE.

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.