Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nastudujte si mapu českých silnic smrti

aktualizováno 
Celoevropský program hodnocení silnic EuroRAP zkoumá riziko, že se řidič stane součástí nehody na specifickém úseku silnice. Takzvanou mapu nebezpečnosti silnic má i Česko.

Mapa rizikovosti českých silnic pro rok 2011 | foto: CityPlan

"Mapu smrti" zveřejnil Ústřední automotoklub, namalovala ji firma CityPlan, která zmapovala 720 kilometrů dálnic a skoro šest tisíc kilometrů silnic první třídy. Hodnoceno bylo přibližně 350 úseků, kde se stalo téměř 30 procent všech smrtelných a vážných nehod.

Mapa silnic smrti

Plná velikost mapy nebezpečnosti silnic ZDE

Z rizikové mapy vyplývá, že dálnice a rychlostní silnice jsou přibližně 3,5krát bezpečnější než nedělené směrové komunikace. Nejhůře při mapování rizik dopadl Zlínský kraj, nejpříznivěji ze srovnání vyšel kraj Jihočeský.

Práce CityPlanu na mapě nebezpečných úseků má dvě části. Všechny silnice projíždějí a monitorují, pak výsledky zkoumání ještě porovnávají se statistikami nehodovosti. To vytvoří celkový obraz o situaci na daném úseku.

"Pomocí vozidla vybaveného kamerami a speciálním softwarem projíždíme hlavní domácí silnice a monitorujeme například kvalitu dopravního značení nebo řešení křižovatek," popisuje technický ředitel CityPlanu Jiří Landa.

Na vlastní volant

Po silnici, kde jde o život - ČTĚTE ZDE

Silnici projíždí inspekční vozidlo oběma směry. Dopravní expert na místě spolujezdce, ví, čeho si všímat a vše zaznamenává. Třeba, že chybí krajnice, stromy zasahují do silnice, podél jsou příliš blízko sloupy a další nebezpečné překážky neochráněné svodidly.

Třetinu obětí nehod má na svědomí špatná silnice

"Například následky nejtragičtější nehody letoška, kdy v únoru u Prostějova zemřelo šest lidí, mohly být o poznání mírnější, kdyby tam byla svodidla taková, jaká být mají," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Právě katastrofální stav silnic hraje v nehodovosti překvapivě velkou roli. Policisté si začali u vážných nehod všímat toho, zda nemají na karambolech podíl třeba dopravní značky ukryté v křoví, chybějící svodidla nebo díry v asfaltu. Ukazuje se, že na každém třetím vyhaslém lidském životě mohla mít podíl špatná silnice.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.