"Mapu smrti" zveřejnil Ústřední automotoklub, namalovala ji firma CityPlan, která zmapovala 720 kilometrů dálnic a skoro šest tisíc kilometrů silnic první třídy. Hodnoceno bylo přibližně 350 úseků, kde se stalo téměř 30 procent všech smrtelných a vážných nehod.
Mapa silnic smrtiPlná velikost mapy nebezpečnosti silnic ZDE |
Z rizikové mapy vyplývá, že dálnice a rychlostní silnice jsou přibližně 3,5krát bezpečnější než nedělené směrové komunikace. Nejhůře při mapování rizik dopadl Zlínský kraj, nejpříznivěji ze srovnání vyšel kraj Jihočeský.
Práce CityPlanu na mapě nebezpečných úseků má dvě části. Všechny silnice projíždějí a monitorují, pak výsledky zkoumání ještě porovnávají se statistikami nehodovosti. To vytvoří celkový obraz o situaci na daném úseku.
"Pomocí vozidla vybaveného kamerami a speciálním softwarem projíždíme hlavní domácí silnice a monitorujeme například kvalitu dopravního značení nebo řešení křižovatek," popisuje technický ředitel CityPlanu Jiří Landa.
Na vlastní volantPo silnici, kde jde o život - ČTĚTE ZDE |
Silnici projíždí inspekční vozidlo oběma směry. Dopravní expert na místě spolujezdce, ví, čeho si všímat a vše zaznamenává. Třeba, že chybí krajnice, stromy zasahují do silnice, podél jsou příliš blízko sloupy a další nebezpečné překážky neochráněné svodidly.
Třetinu obětí nehod má na svědomí špatná silnice
"Například následky nejtragičtější nehody letoška, kdy v únoru u Prostějova zemřelo šest lidí, mohly být o poznání mírnější, kdyby tam byla svodidla taková, jaká být mají," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Právě katastrofální stav silnic hraje v nehodovosti překvapivě velkou roli. Policisté si začali u vážných nehod všímat toho, zda nemají na karambolech podíl třeba dopravní značky ukryté v křoví, chybějící svodidla nebo díry v asfaltu. Ukazuje se, že na každém třetím vyhaslém lidském životě mohla mít podíl špatná silnice.