Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Pneumatika, která zašlápne fabii

aktualizováno 
Největší pneumatiky na světě obouvají důlní speciály. Jsou vysoké jako dům a unesou až sto tun. Rekordní pneumatiku přivezl do Evropy japonský výrobce pneumatik Bridgestone. Terénní radiální pneumatiky s rozměrem 59/80 R 63 pracují ve švédském povrchovém dole.

Pneumatiky pro důlní speciály | foto: Bridgestone

Podle Bridgestonu je to poprvé, co se na evropskou pevninu tak obrovské pneumatiky dovalily.

59/80 R 63

Narozdíl od běžných pneumatik osobních aut, u kterých se šířka pneumatiky uvádí v milimetrech, je rozměr obutí na dampr v palcích.

Pneumatika rozměru 59/80 R63 je tedy široká asi 1,5 metru a na výšku má přibližně čtyři metry.

"Přestože se pneumatiky rozměru 59/80 R 63 používají v povrchových dolech v Severní a Jižní Americe a v Austrálii, je to nyní poprvé, co tyto pneumatiky Bridgestone nalézají uplatnění také v Evropě," říká Mats-Johan Adner, generální ředitel Bridgestone Sweden.

Pojízdná stodola v akci

Jak se řídí dampr čtěte ZDE

Terénní pneumatika Bridgestone VRPSR (V-Steel Rock Premium Service) má nosnost víc než 100 tun a je navržena pro provoz v nejnáročnějších podmínkách. Bridgestone ji vyrábí ve svém japonském závodu Kitakyushu.

Dampr Caterpillar 775F

Dampr Caterpillar 775F

Šest obřích plášťů dorazilo do Göteborgu, pak putovaly dalších 1 500 km dál na sever do povrchového měděného dolu Aitik v Laponsku.

Důl Aitik v severním Švédsku je jedním z největších měděných dolů v Evropě. Boliden, přední evropská společnost zabývající se těžbou kovů a provozovatel dolu Aitik, objednal ještě jednu sadu šesti pneumatik Bridgestone VRPS rozměru 59/80 R 63, která dorazí do Švédska v září.

Pneumatiky pro důlní speciály

Potřebují je tam na elektricky poháněné provedení důlního vozidla dampr Caterpillar 795F, jedno z největších vozidel na světě, s celkovou hmotností 570 tun. Právě pneumatiky jsou omezující pro velikost a nosnost těchto strojů.

Speciální manipulace

S průměrem 4,02 metru šířkou 1,47 metru a hmotností 5,75 tuny vyžaduje obutí pro obry speciální manipulaci a logistiku. V Göteborgu vyložila pneumatiky šestice spolupracujících těžkotonážních vysokozdvižných vozíků o nosnosti 16 tun a přemístila je na obrovský dvojitý plošinový návěs za necelé tři hodiny.

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".


Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Fiat Ducato 100MJET/74kw L1H1
Fiat Ducato 100MJET/74kw L1H1

r.v. 2011, naj. 255 000 km, diesel
180 290 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.