Pick-up Subaru BRAT (Bi-drive Recreational All-terrain Transporter) | foto: cholik.rajce.idnes.cz

Autofotka týdne: První čtyřkolové subaru vyjelo před čtyřiceti lety

  • 24
Subaru je dnes synonymem pro pohon všech kol. Skvěle fungující čtyřkolky milují rallysté stejně jako horalé. Japonská značka letos slaví čtyřicet let od prvního představení svého stálého pohonu všech kol.

Stálý pohon všech kol se u Subaru poprvé objevil v roce 1972 u modelu Leone Estate Van uvedeného na japonském trhu.  Až do roku 1986 mělo subaru pohon všech kol pouze ručně přiřaditelný. V prvním čtyřkolovém subaru pohon zadní nápravy připínal řidič pákou. V roce 1980 se u modelu 1800 objevuje ještě další poloha páky, kterou se navíc volila redukce.

Nejmenší čtyřkolka

V roce 1984 představuje Subaru první generaci svého nejmenšího modelu Justy. Čtyřkolka prvního justy byla stále přiřaditelná. Novinkou bylo, že přiřazení pohonu zadní nápravy se neprovádělo mechanicky, ale pneumaticky. Takže už nebylo třeba páky, stačilo tlačítko na řadičce. Malé subaru se ale stále muselo obejít bez mezinápravového diferenciálu, což mu poněkud komplikovalo jízdní vlastnosti na suchém asfaltu.

Bylo to první a taky poslední justy, jehož vývoj a výroba byly plně v režii Subaru. U dalších generací pak zvalo ke spolupráci Suzuki (pohon všech kol obsluhovaný viskózní spojkou) a naposledy Daihatsu (už pouze s pohonem předních kol).

V roce 1987 nastal čas stálého pohonu všech kol (Full time AWD) v modelech XT6 a RX, provedeného tím nejjednodušším způsobem: mezinápravový diferenciál bez viskózní uzávěrky vyvedený z mechanické převodovky s možností mechanického uzamčení.

A v roce 1989 pak přišla s novou generací legacy viskózní spojka svírající mezinápravový diferenciál. 

Dnes má Subaru ve svých modelech čtyři typy pohonu všech kol. Všechny označuje jako symetrické, což znamená umístění motoru, převodovky, mezinápravového diferenciálu a zadního diferenciálu v jedné ose. V závislosti na zaměření modelu mají různé základní rozdělení přenosu sil k nápravám.

Subaru Leone Estate Van 4WD z roku 1972

Běžné modely s manuálními převodovkami mají mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou, která funguje jako uzávěrka při rozdílu rychlostí otáčení hnacích hřídelí přední a zadní nápravy. U modelů s automatickými převodovkami CVT je elektrohydraulická lamelová spojka, která nepřetržitě řídí přenos a rozdělení točivého momentu mezi nápravy. K zadním kolům přenáší vždy aspoň pět procent točivého momentu. Když je spojka úplně sepnutá, dělí se nápravy o sílu půl-napůl.

U vrcholných verzí legacy a u SUV tribeca obsluhuje pohon všech kol planetový diferenciál s elektronicky řízenou spojkou, která funguje jako uzávěrka.

Rallyová legenda Subaru WRX STI pak má aktivní mezinápravový diferenciál DCCD (Driver Controlled Center Differential) s elektromagneticky ovládanou lamelovou spojku.

Aby nedošlo k mýlce, Subaru, to nejsou jen čtyřkolky. První generace legendární imprezy byla s nejslabšími motory k mání i s pohonem pouze přední nápravy. Dnes má poháněná výhradně přední kola malé MPV Trezia, což je model, který si Subaru vypůjčilo od Toyoty, ta ho nabízí jako Verso-S.

Nejčerstvější a dlouho očekávaná novinka značky má zase pohon zadních kol. Hravé BRZ je také výsledkem spolupráce Subaru a Toyoty. Více o Subaru BRZ čtěte zde

Ke konci letošního ledna Subaru prodalo skoro 12 milionů čtyřkolek. Z celkové produkce automobilky to představuje víc než 55 procent.

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".

,