Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Slavnou automobilku přežil jen nápis, je i na Googlu

aktualizováno 
Největší satelitní reklama na firmu, která už neexistuje. I tak by se dalo nazvat pět tisíc stromů v americkém státě Indiana, které jako jediné zůstaly po značce Studebaker. Přírodní reklamu chtějí úřady zachovat i do budoucnosti, značku udržovali donedávna naživu i oddaní podnikatelé.

Satelitní pohled na nápis americké automobilky Studebaker, který tvoří téměř pět tisíc stromů. | foto: blog.hemmings.com

Historie slavné firmy původně sídlící v městě South Bend sahá až do roku 1852, kdy si bratři Studebakerové založili malou manufakturu, která se zaměřovala na výrobu vagonů pro horníky a zemědělce. O několik let později se rozrůstající se a prosperující firmě podařilo získat i lukrativní zakázky pro americkou armádu. Po dvaceti letech se Studebaker stal největším výrobcem vozidel na světě, kromě vagonů měl v nabídce i širokou škálu kočárů a koňských povozů.

Svůj první automobil vyrobil Studebaker v roce 1904 a poháněl ho elektromotor, vůz se spalovacím motorem přišel až o dva roky později. V roce 1926 jako vůbec první automobilka v USA postavila na více než třech kilometrech čtverečních svoje vlastní vývojové centrum s testovací dráhou za jeden milion dolarů, která byla umístěna hned vedle továrny. V tomto areálu také o 11 let později vznikl stromový nápis.

Ve dvacátých letech minulého století byl Studebaker automobilkou světového formátu: 23 tisíc zaměstnanců vyrábělo 180 tisíc aut ročně, v kanadské pobočce se vozy upravovaly na řízení vpravo a prodávaly se do celého britského království.

V 50. letech ale management nedokázal držet krok s GM a Fordem a Studebaker se pomalu začal potápět. Konkurenční boj nakonec vedl k tomu, že výrobu v továrnách ve městě South Bend zastavila automobilka v roce 1963 a o rok později se přestěhovala do Ontaria v Kanadě. Rok 1966 už znamenal pro Studebaker definitivní konec.

Stock 1963 Studebaker Avanti R2

Stock 1963 Studebaker Avanti R2

Avanti druhé generace

Po ukončení výroby prodali práva na výrobu a část fabriky dvěma dealerům značky. Dnes už po továrně ve městě South Bend zůstal jen park Bendix Woods a nápis, který si automobilka nechala vyrobit z více než pěti tisíc borovic, a který bez větší údržby přežil až do současnosti. Místní úřady teď posuzují stav stromů a pokouší se vzácný úkaz zachránit.

Nápis ale není to jediné, co po značce zbylo. Její nejúspěšnější model Avanti totiž přežil až do roku 2007. Sportovní kupé navrhl všestranný designér Raymond Loewy a na trhu se vůz objevil v roce 1962. Jenže továrna jeho výrobu o rok později z finančních důvodů zastavila.

Bate Altman a Leon Neuman, kteří od automobilky odkoupili licenci, navázali na výrobu v roce 1966 a vůz pojmenovali jako Avanti II. Vozy poháněl motor Chevrolet V-8 a až do roku 1987 se vyráběl na stejném podvozku, později se už používala konstrukce Chevroletu Monte Carlo.

Studebaker Avanti z roku 1989

Studebaker Avanti z roku 1989

Studebaker Avanti z roku 2002

Studebaker Avanti z roku 2002

Studebaker Avanti z roku 2004

Studebaker Avanti z roku 2004

Zatímco podvozek byl poměrně stabilní, licence na výrobu kolovala od majitele k majiteli. V roce 1982 ji dvojice majitelů poprvé prodala, o čtyři roky se výroba přestěhovala za novým majitelem do Ohia. Svoji modelovou řadu rozšířil Avanti o kabriolet a jeden rok se vyráběl i jako luxusní sedan. V roce 2006 se po dalším prodeji Avanti stěhovalo do mexického Cancúnu, roční produkce malé továrny byla 150 vozů za rok. Definitivně poslední vůz opustil továrnu v roce 2007.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.