Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: SUV mohla mít Alfa už před dvaceti lety

aktualizováno 
Italský autodesignér Nuccio Bertone zemřel před 20 lety, jen pár dní před zahájením ženevského autosalonu, který se koná tradičně začátkem března. Bertoneho studio si na autoshow ročníku 1997 připravil koncept Alfy Romeo do terénu. První sériové SUV slavné italské značky bude mít evropskou premiéru za pár dní právě v Ženevě.

Alfa Romeo Bertone 145 Sportut | foto: Carozzeria Bertone

Bertone Sportut postavili na základech Alfy Romeo 145. Dvoubarevný nekonvenčně tvarovaný koncept dorazil v době, kdy byla první auta typu SUV v plenkách, dnes tvoří auta s touto karoserií čtvrtinu evropského trhu a prodeje stále rostou.

V tom byla velikost slavných italských designérů, dokázali vizionářsky předvídat budoucnost a k tomu nabídnout i technická řešení specifických problémů. Nebyl to samoúčelný design, jak ho známe dnes. Kromě estetiky kladl důraz na funkčnost a technická řešení.

Sportut - jméno pochází z piemonstkého nářečí a odkazuje na sportovní univerzálnost (“tuttosport“), přesně jako klasické SUV - se žádného přímého následníka nedočkal, a to i přesto, že to nebyl jen obyčejný showcar. Šlo o funkční prototyp, který měl pod kapotou dvoulitrový čtyřválec spojený s manuální pětistupňovou převodovkou. Nechyběl pohon všech kol.

Fotogalerie

“Kromě posledních dvou měsíců, kdy se jeho zdravotní stav zhoršil, Nuccio osobně dohlížel na tento projekt, na kterém se začalo pracovat na jaře 1996,“ popsal kdysi Beppe Panicco, tehdejší šéf externí komunikace karosárny. Berotneho myšlenka byla jasná: „Říkal si, proč nechávat produkci SUV, které začínaly úspěšné tažení Evropou, jen na japonských automobilkách.“ Toyota RAV4, která patří k zakladatelkám této kategorie, se představila v roce 1994. V roce 1997 představil Mercedes svou třídu ML.

Nuccio Bertone miloval značku z Arese, bylo tedy logické, že chtěl sportut ozdobit znakem Alfy Romeo. “Říkal si, že by koncern Fiat mohl nabídnout moderní interpretaci tradičních offroadů,“ dodává Panicco. Poslední auto do terénu byla do té doby rustikální Campagnola, jejíž výrobu Fiat ukončil v roce 1987.

„V té době byl ovšem koncern Fiat ve velmi složité situaci a na práci na podobném voze neměl myšlenky. Byl by příliš nákladný, navíc určený pro segment trhu, který byl v té době jen velmi malý.“ Genialitu velikána Bertoneho ovšem skvěle potvrdila budoucnost.

SUV prozatím nabídla většina světových automobilek, Alfa Romeo zahajuje prodej svého prvního modelu této kategorie právě nyní (přesně dvacet let po Bertoneho konceptu), jmenuje se Stelvio.

Jen pro připomenutí: Alfa Romeo představila vlastní studii SUV už v roce 2003, jmenovala se Kamal.

Alfa Romeo Kamal, koncept z roku 2003

Alfa Romeo Kamal, koncept z roku 2003

Nuccio Bertone

Italský automobilový designér Nuccio Bertone zemřel 26. února 1997 ve věku 82 let. Proslavil se nejen jako tvůrce karosérií, ale byl i úspěšným průmyslníkem. Návrhářskou firmu, kterou převzal od svého otce Giovanniho, totiž rozšířil i o malou automobilku, zaměřenou na výrobu zvláštních druhů karosérií. U Bertoneho vznikalo třeba luxusní kupé Volvo 262C, kabriolety Opel Kadett a Fiaty Ritmo a Punto nebo sportovní model X1/9, založený na Fiatu 128.

Bertoneho práci ale více než dobře znají i čeští řidiči, byl to právě on, kdo začátkem 80. let přijal zakázku na design nové škodovky s předním pohonem, ze které vznikla Škoda Favorit. Zástupci mladoboleslavské továrny sice nejprve oslovili jiné proslulé italské designéry, Giorgetto Giugiaro ani studio Pininfarina ale z různých důvodů nemohly zakázku přijmout. Nakonec se uvolil Bertone a vůz, který díky práci jeho firmy vznikl, výrazně pomohl škodovce k dnešní prosperitě.

Favorit ale nebyl jediným velkosériovým automobilem, který Bertone navrhl. Z jeho dílny pocházel také Fiat 850 Spider nebo řada citroënů z 80. a 90. let, mimo jiné ikonický typ XM.

Po Bertoneho smrti začala sláva firmy upadat, podobně na tom ale byla řada dalších italských studií. Definitivně zkrachovala před třemi roky.





Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Další z rubriky

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Tatrovka, v níž jezdil herec Jan Werich.
Karosáři zažili v Jihlavě slávu i těžké časy, po Únoru je polkla Karosa

V Havlíčkově ulici, kde dnes obyvatelé Jihlavy nakupují v supermarketu Billa, stávala od roku 1887 proslulá továrna na kočáry a později autokarosárna J. K....  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.