Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí sestrojenou na brněnské technice s motorem Saab.

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí sestrojenou na brněnské technice s motorem Saab. | foto: Archiv Motor Journal

Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

  • 19
Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího Masarykova okruhu, teď plánují podle exkluzivních informací iDNES.cz na výstavišti obnovit. Podívejte se, jak se mezi pavilony závodilo.

Té trati se říkalo „rohlík“. Měla jen 1 700 metrů a vedla po velkorysých bulvárech prvorepublikového brněnského výstaviště. Zatáčky byly čtyři, rovinky také. Ta nejdelší měla sotva 450 metrů. Přesto byl formulový závod v kulisách majestátního funkcionalistického areálu v šedesátých letech mezi diváky velmi populární.

Poprvé se formule a „placky“ mezi pavilony vydaly v roce 1961. Závodní premiéru si ale výstaviště odbylo už před válkou. První zmínku, plakát a pár fotografií se podařilo dohledat z roku 1935, kdy na výstavišti odstartoval závod motocyklů. Mimochodem – ty se na Masarykův okruh vydaly poprvé až o patnáct let později.

Na fotce z roku 1965 projíždí vracečkou u pavilonu C na prvním místě s číslem 8...
Souboj na čele závodu v roce 1967 - na čele je Vladimír Hubáček na Melkusu, za...

Zlatá šedesátá mezi pavilony

Příležitostně se výstaviště měnilo na okruh i na sklonku čtyřicátých let a v padesátých letech. A na začátku další dekády se závod přezdívaný Mezi pavilony konal už pravidelně. Zlatá léta prožil závod mezi roky 1961 a 1967. Tradičně se jezdil na začátku května jako připomínka osvobození Československa Rudou armádou.

Právě v roce 1961 v absolutním hodnocení zvítězil Miroslav Fousek, který pilotoval špičkový sportovní speciál Škoda 1100 OHC. Auto, které vzniklo jen ve čtyřech exemplářích, z nichž jen dva jsou ve verzi roadster, je po pečlivé renovaci chloubou historické sbírky muzea Škody Auto.

V roce 1963 pak Brno tleskalo ve formulové kategorii Vladimíru Valentovi na československé poměry exotické Cisitalii. Příležitostný závodník byl především skvělým výtvarníkem – ostatně jeho podpis nese řada plakátů na brněnské závody na Masarykově okruhu stejně a podílel se i na grafickém stylu mezinárodního strojírenského veletrhu právě na výstavišti.

Drakův stíhací let

Byť to tehdy ještě nikdo nevěděl, v roce 1967 zažily formule mezi pavilony derniéru. Pro brněnské fanoušky to byl nezapomenutelný závod. Největším favoritem nejsledovanějšího závodu formulí F3 byl Vladimír Hubáček s východoněmeckým Melkusem.

V první řadě na startu s ním stály dva monoposty Škoda F3 pilotů Václava Bobka st. a Miroslava Fouska a Drak II – po domácku zkonstruovaná formule brněnského konstruktéra a závodníka Otto Buchbergera.

Takto vypadala jednoduchá trať závodů v 60. letech. Po půlstoletí se letos...
Na fotce z roku 1965 projíždí vracečkou u pavilonu C na prvním místě s číslem 8...
Mezi československými formulemi se vlevo vyjímá Cisitalia Vladimíra Valenty....

Po startu se na špici usídlí Hubáček pronásledovaný hned třemi škodovkami. A za nimi jako pronásledovatel Buchberger hnaný vpřed asi patnácti tisíci brněnských fanoušků. V šestém kole však „domácí“ favorit zajíždí do depa. Odpadá i Hubáček a zdá se, že první tři místa si mezi sebou rozdají jezdci na továrních monopostech Škoda.

Jenže Buchberger se vrací na trať a zahajuje precizní stíhací jízdu. Na trati široké osm metrů mizí za zádí Draka II jeden soupeř za druhým. Ztráta jednoho kola je smazána a Buchberger je čtvrtý. Když pak v pětadvacátém kole kvůli poklesu tlaku oleje odstoupí Václav Bobek starší, senzace je dokonána. Buchberger za velkých ovací stoupá mezi pavilony na stupně vítězů.

Brno Revival Mezi pavilony

50 let poté: Buchberger i Drak se vrací mezi pavilony

Velkorysé bulváry, které v roce 1967 „osiřely“, ale památkově chráněnému výstavišti zůstaly dodnes. Právě díky tomu se letos budou moci formule – a s nimi i historické motocykly – na výstaviště vrátit. A podle pořadatelů nepůjde o nějaké vzpomínání odtržené od reality šedesátých let.

Okruh, alias rohlík, zůstane autentický. Jen z jedné strany se asi o 100 metrů zkrátí. „Dráhu křižuje trať železniční vlečky. Jezdci ji budou muset přejíždět tak jako tak, ale zatáčku jsme posunuli blíž přejezdu, aby se přes koleje nejezdilo v plné rychlosti,“ vysvětluje Karel Kupka z Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko, který závod nazvaný Brno Revival Mezi pavilony pořádá.

Na výstaviště se v polovině července vrátí unikátní sportovní Škoda 1100 OHC – jeden ze dvou vyrobených exemplářů, který se zúčastnil závodu v roce 1961. A především – brněnští fanoušci budou mít po půlstoletí znovu příležitost zatleskat Otto Buchbergerovi.

Dnes dvaaosmdesátiletý pilot a konstruktér se na výstavišti setká se svojí první formulí Drak I. I když za volant se nejspíš posadí další brněnský konstruktér Karel Jaroš, který před několika roky Buchbergerův vůz zrenovoval.

A dojde i na vzpomínku na výtvarníka Valentu. Jeho Cisitalia byla bohužel prodána do Spojených států, brněnské technické muzeum ale před třemi roky do sbírky získalo Valentovu formuli, kterou sám závodník pojmenoval Mustang. A i ta se na výstavišti představí.