Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Vzácný mercedes se ukrýval na zahradě u Olomouce

aktualizováno 
Pátrají po něm sběratelé mercedesů po celém světě, přesto trčel čtyřicet let na zahradě v obci Bystrovany. Na vývoji Mercedesu Benz 170H se podílel Ferdinand Porsche. Však je taky hodně podobný legendárnímu Volkswagenu Broukovi.

Mercedes- Benz 170 H | foto: minerva1925.rajce.idnes.cz

Mercedes Benz 170H je jedním z mála vozů této automobilky, který má motor umístěný vzadu (H v označení znamená Heckmotor, tedy německy motor vzadu) a patří mezi nejvzácnější exponáty, které mohou fanoušci německé automobilky získat. Můžete v něm vidět i jednoho z prapředků populárního brouka.

Vůz se vyráběl od roku 1936 a pouhé tři roky. Ve své době se sice netěšil velké oblibě, nicméně jeho historická cena je obrovská, na celém světě jich zůstalo zachováno jen málo.

"Vůz jsem náhodou nalezl na zahradě domu v obci Bystrovany na okraji Olomouce, kde byl déle než 40 let zarostlý v hlíně. Rodina, žijící v domě se do poslední chvíle domnívala, že jejich prastrýc jim na zahradě před lety zanechal VW Brouk," líčí majitel Ludvík Otto.

Mercedes- Benz 170 H

Ve skutečnosti šlo o jeden z velmi mála existujících mercedesů s motorem vzadu.

Tento pokus Mercedesu o "lidový vůz" byl vyprojektován pod vedením  Ferdinanda Porsche, který v letech 1923 až 1932 pracoval u Mercedesu jako konstruktér.

"Model 170H má velmi mnoho společného s legendárním Volkswagenem Brouk," souhlasí Ludvík Otto. "Porsche se při konstrukci brouka poučil z mnoha chyb na tomto voze. Například problémy s chlazením vyřešil použitím vzduchem chlazeného motoru," popisuje. Čtyřválec 1,7 litru byl uložený za zadní nápravou, stejně jako u brouka nebo nejslavnějšího Porsche 911.

Mercedes- Benz 170 H

"Existovaly ještě verze 130H a 150H se slabšími motory a s karoseriemi, které ještě VW Brouk příliš nepřipomínaly," dodává Otto.

Model 170H byl ve své době obchodně neúspěšný, prodalo se jich jen velmi málo a zbytek vyrobených vozů byl rozebrán. Například agregáty byly použity do motorových člunů.

Renovace vozu z roku 1936 trvala Ludvíku Ottovi s mnoha přestávkami téměř deset let. "S ohledem na několik desetiletí, která vůz strávil na zahradě zabořený do hlíny, bylo na autě ve velmi špatném stavu téměř vše. Snad jen s výjimkou motoru a převodovky, kde stačila běžná generální oprava," popisuje.

Mercedes- Benz 170 H

"Maximum součástek jsem se pokusil zrenovovat, kde to nebylo možné, vyráběly se kopie. Některé součástky jsou shodné s modelem 170V (se stejným motorem vepředu a pohonem zadních kol), ale drtivá většina součástek se bohužel na žádném jiném modelu nevyskytuje, a proto jsou prakticky téměř nekoupitelné," uzavírá.

Fotogalerie na Rajce.net

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.