Autofotky nejojetější studie: Unikátní italské BMW za 11,5 milionu

"Vydraženo za 460 000 eur," zaznělo mnichovským muzeem BMW začátkem října. Pod banálním číslem 175 se v katalogu aukční síně Bonhams ukrýval unikát, který vznikl původně jen proto, aby se naparoval na autosalonových kobercích. Bertone BMW Spicup Convertible Coupe ale nakonec najezdilo po silnicích 100 000 kilometrů.
Bertone BMW Spicup Convertible Coupe vydražili za 460 tisíc eur, tedy necelých

Bertone BMW Spicup Convertible Coupe vydražili za 460 tisíc eur, tedy necelých 11,5 milionu. | foto: Bonhams 1793

Vysoké krejčovině se říká haute couture a jsou auta, která zaslouží označení "haute voiture". BMW Spicup Convertible Coupe je bezesporu jedním z nich. Je to majstrštyk italského designérského umění šedesátých let, zapomenutý dvacet let v garáži.

Spicup představili na autosalonu v Ženevě v březnu 1969. tedy v době, kdy bohatí ještě byli zvyklí objednávat u karosáren unikáty jen pro sebe a nerozpakovali se s nimi jezdit.

Vyučili se na něm nejlepší

Spicup vychází z mechaniky parádního kupé BMW 2000 CS, které vyráběla pro mnichovské karosárna Karmann. Pod kapotu dostala italská targa řadový šestiválec. Karoserie má výrobní číslo V.0010 – "V" v označení znamená Versuchswagen (experimentální vůz) a motor má označení V. 0010/2800.

Speciální střecha pro BMS se nechytla

V šedesátých letech totiž BMW s Bertonem úzce spolupracovalo. Bertone chtěl koncem šedesátých let uplatnit myšlenku Enza Cingolaniho na skládací střechu, kterou tvoří plechové panely schovávané do mohutného oblouku za hlavami posádky. Do sériové výroby si takové řešení cestu přímo nenašlo, ale Bertone se k mohutnému oblouku vzadu vrátil třeba v případě Fiatu X1/9.

Dva géniové

Na spicupu začala u Bertoneho pracovat vycházející designérské hvězda Giorgetto Giugiaro. Jenže brzy zamířila ke konkurenční Ghii, netradiční BMW tedy dokončil další designérský génius Marcello Gandini. Znalci jeho rukopis poznají na předku, kterému nadělil částečně zakrytá světla. Stejné řešení použil také na Alfě Romeo Montreal a Lamborghini Jarama.

Tehdy totiž takové speciality – dnes se jim říká koncepty a značky je po představení úzkostlivě schovávají do depozitáře nebo muzea – mohly i zabloudit do běžného provozu.

Podobný osud měl zelený "koncept" jedné z nejslavnějších karosáren světa, turínského Bertoneho. Po ženevské premiéře, promenádě na přehlídce elegance v Allassiu a účasti na autosalonu ve Frankfurtu šel "do světa".

Bonhams vypátral, že se v polovině sedmdesátých let nejdříve objevil ve speciálním showroomu zaměřeném na exotická auta obřího düsseldorfského dealerství Auto Becker.

Brzy na to spicup přesídlil do Nizozemí. Nový majitel ho "postavil na značky", ale také se rozhodl překrýt původní zelené lakování oranžovou barvou. Změnil i barevné ladění interiéru z kombinace dvou odstínů zelené a stříbrné na černou.

Nejojetější studie

Spicup najezdil za deset let v běžném provozu kolem stovky tisíc kilometrů. Což z něj pravděpodobně dělá mezi takovými jednokusovými unikáty světového rekordmana. Motor fungoval bez potíží, auto budilo zaslouženou pozornost a majitel si užíval unikátní otevírací střechu, prý si jen postěžoval, že nebyla úplně vodotěsná...

V osmdesátých letech putoval spicup do garáže a zůstal tam přes dvacet let, dokud ho v roce 2008 nekoupil předposlední majitel, který ho před týdnem v aukci prodal. Tehdy byl ojetý unikát v nabídce jako "záhadné auto se znaky BMW".

Bertone BMW Spicup Convertible Coupe

Před letošní aukcí prošlo Bertone BMW Spicup Convertible Coupe renovací a vrátilo se k původnímu zbarvení karoserie. Bylo nekompletní, poškrábané, obouchané, orezlé. Zašlou krásu mu vrátila milánská Carozzeria Granturismo. Musela v archivech dohledat původní barvy, materiály a technickou dokumentaci. Zjistili třeba, že původní nárazníky byly dřevěné, potažené černou dýhou.

Poté, co spicup chvíli parkoval v muzeu BMW a ukázal se na přehlídce automobilové elegance Concorso di Eleganza di Villa d'Este v roce 2009, vydražili tohle unikátní BMW na aukci POWER by BMW pořádané v mnichovském muzeu automobilky za téměř 11,5 milionu korun (460 000 eur).

Cesta prototypů ze silnic do muzejí

Disciplíně stavby konceptů, studií, "showcarů"...  začaly automobilky přicházet na chuť po druhé světové válce. Zajistily jim publicitu, přitáhly pozornost a byly dobrou laboratoří pro ověřování netradičních řešení, experimentování, provokací... I kvůli nim se dodnes na autosalony jezdí. Sériová auta každý zná, nebo je pozná až se začnou prodávat. Koncepty ale už nikdy vidět nemusíte.

Co se s koncepty děje po pózování na autosalonu záleží hlavně na období, do kterého přišly. V padesátých letech se takový prototyp po představení normálně prodal jako jakékoliv jiné auto z výrobní linky. Tehdy takové prototypy – pomineme-li pokusy o stavbu aut na atomový pohon a podobně – stály na technice existujících modelů.

Do sedmdesátých let stavěly takové prototypy specializované karosárny, kterým svěřovaly tvorbu designu sami výrobci. Vznikla tak třeba i Tatra 613, kterou navrhl a první prototypy postavil italský karosář Vignale. Zároveň na dveře karosáren klepali bohatí a chtěli unikát, který budou řídit. To byl pozůstatek meziválečných zvyklostí, kdy se tak auta stavěla běžně. Zákazník si zakoupil auto bez karoserie a karosárna ho oblékla podle jeho požadavků. Záleželo jen na naditosti měšce. Do vysoké automobilové krejčoviny patřila třeba i vysokomýtská karosárna Sodomka.

Lancia Stratos HF Zero 1970

Koncept Lancie Stratos HF Zero, který v roce 1970 představilo studio Bertone.

V sedmdesátých letech si automobilky začaly uvědomovat, že koncepty mají cenu a začaly je schovávat do muzeí. Druhým efektem bylo, že dnes už většina takových exponátů ani nejezdí, nemá motor a mnohdy raději i černá okna, aby nebylo vidět, že uvnitř nic není.

Jedni z mála, kteří přežili do dneška, jsou nejznámější italští karosáři. I ti ale dnes spíš živoří (Bertone rovnou zbankrotoval), peníze vydělávají něčím jiným (třeba rovnou výrobu aut) a jsou rádi, když se mohou schovat pod křídla bohatého mecenáše, jako to loni udělal Giorgetto Giugiaro a celý jeho Italdesign.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...