Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autokomunismus po italsku: Máte koně navíc? Tak plaťte!

  12:08aktualizováno  12:08
Za každý kilowatt navíc pořádně zaplaťte. Italské ministerstvo financí přišlo na nový způsob jak naplnit státní pokladnu, argument si vypůjčilo od ekologů. Dosti pochybnou rovnici: více výkonu = více emisí, využilo při návrhu nové superdaně.

Symbol automobilové zhýralosti - Hummer H1 | foto: GM

Itálie je zemí malých aut, plechová legenda Fiat 500 udělá podle britského průzkumu sexbombu i z jeptišky. Trh na apeninském poloostrově je dlouhodobě rájem malých modelů. Nová daň, kterou zákonodárci chystají, tento zvyk asi ještě utuží.

Dan anti-SUV neprošla
Původně zamýšlený projekt, který měl postihnout především majitele obřích SUVček, ztroskotal. Zákonodárci se nebyli schopni shodnout na parametrech, podle kterých by se daň dvě eura za každý kilowatt výkonu účtovala.

Do původně navrhovaného limitu 2600 kilogramů pohotovostní hmotnosti, nad který by se pro méně než osmimimístná auta daň účtovala, se nevešly například ani velká rodinná MPVčka typu Renaultu Espace.

Za výkon zaplaťte
Italové nyní vymysleli nový, mnohem jednodušší model, který se dotkne ještě více řidičů. Logika je jednoduchá: Auta nad sto kilowattů (136 koní) výkonu motoru zaplatí větší daň než doposud.

Alfiero Grandi, náměstek ministra financí návrh nového opatření vysvětlil: "Navýšení daně bude diferencované, zasáhne více auta, silněji znečišťující ovzduší."

Do stovky kilowattů výkonu se automobilová daň nezmění, za výkon navíc se bude platit víc. Za každý kůň "nad limit" se každoročně bude platit přibližně jedno euro navíc.

Daňová taxa je zároveň odlišená podle emisní normy, kterou dané auto splňuje.

1 kW = 1,36 koní  |  1 kůň = 0,736 kW

Dnes už snad nenajdeme automobilku, která by nenabízela auto s výkonem větším než 100 kW.

Chov superaut typu ferrari, porsche, nebo lamborghini, se stane ještě nákladnějším koníčkem. Na kolik vyjde vlastnictví tisícikoňového Bugatti Veyron raději nepomyslet (2723 euro - pozn. red.).

Například za italský supersport Pagani Zonda majitel zaplatí 1721 euro, Hummer H1 s osmiválcovým motorem 6,6 litru, který byl největším trnem v oku ekologů při návrhu SUV-daně, vyjde na 726 euro.

Status symbol boháčů - Porsche Cayenne - vyjde na 966 euro navíc.

Sportovní devětsetjedenáctka od Porsche platila do nynějška 332 euro, nově by měla odvádět 795. Za Ferrari Scaglietti naúčtují 1430 namísto původních 1024 euro.

Jak budou nakonec Italové "biti" za vlastnictví silného auta, rozhodne parlament. Náměstek Grandi doplňuje:" Návrh nové daně je otevřený. Vláda čeká na úpravy, které navrhne parlament."

Jak se bude platit

EURO 0
do 100 kW (136 k): 3,00 euro/kW (2,21 euro/k)
nad 100 kW: 4,50 euro za každý kW navíc (3,31 euro/k)
EURO 1
do 100 kW (136 k): 2,90 euro/kW (2,13 euro/k)
nad 100 kW: 4,35 euro za každý kW navíc (3,20 euro/k)
EURO 2
do 100 kW (136 k): 2,80 euro/kW (2,06 euro/k)
nad 100 kW: 4,20 euro za každý kW navíc (3,09 euro/k)
EURO 3
do 100 kW (136 k): 2,70 euro/kW (1,99 euro/k)
nad 100 kW: 4,05 euro za každý kW navíc (2,98 euro/k)
EURO 4
do 100 kW (136 k): 2,58 euro/kW (1,90 euro/k)
nad 100 kW: 3,87 euro za každý kW navíc (2,85 euro/k)

PŘÍKLAD VÝPOČTU:
Škoda Suberb 2,8 / 142 kW (Euro 4)
100 kW x 2,58 euro = 258 euro
142 kW - 100 kW = 42 kW
42 kW x 3,87 euro = 162,5 euro
258 euro + 162,5 euro = 420,50 euro


Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.