Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autolego geniálního konstruktéra je připraveno. Vyrábět ho může každý

aktualizováno 
Gordon Murray, konstruktér řady vítězných vozů Formule 1 a supersportu McLaren F1, představil světu podobu svého nejnovějšího projektu. Městské minivozítko má vyřešit dopravní problémy metropolí.

Gordon Murray Design T25 | foto: Gordon Murray Design

Na projektu městských minivozítek T25 a T27 pracuje Murrayova společnost Gordon Murray Design už tři roky. V předstihu vysvětlila, jaká je filosofie nového miniauta a jak by se mělo vyrábět.- čtěte Legenda F1 chystá automobilovou revoluci. Autolego

Gordon Murray před časem zveřejnil první fotografie svých dítek a také technická data po konstrukční stránce zajímavějšího typu z dvojice, elektromobilu T27. Miniaturní auta T25 a T27 jsou podle prvních zveřejněných fotografií opravdu neobvyklé kousky. Na první pohled zaujme úzká karoserie. Není to sice žádná ukázka designu mistrů svého oboru, ale vůz svým vzhledem neurazí. V dnešní kategorii miniaut najdeme i daleko ošklivější zástupce, vše je pochopitelně otázkou vkusu.

Gordon Murray Design T25

U modelů T25 a T27 se celkový design podřizuje maximální účelnosti. Kola v každém rohu karoserie a poměrně vysoká krabicová stavba jsou v tomto případě nutností, jen tak se do interiéru mohou vejít tři cestující. Auto má vysoké a rovné boky a dva pasažéři by se měli vejít za řidiče i navzdory šířce auta pouhých 1,3 metru. Nastupování bude opravdu neobvyklé. Čelní část kabiny se odklápí směrem vpřed a cestující vstupují do interiéru přes poměrně výrazný práh.

Toto řešení má usnadnit nastupování v přeplněných městských ulicích, kde půjde minivůz bez problémů parkovat kolmo k chodníku i v místech s podélným parkováním. Dveře otevírané do stran by v takovém případě byly prostorově méně výhodným řešením. Otázkou je, jak se v takovém případě bude nastupovat na zadní sedadla. Současný design autíček bude sloužit jako jakýsi licenční základ, díky výrobnímu procesu iStream totiž tato auta bude moci vyrábět téměř každý, kdo si zakoupí licenci. Náklady na výstavbu továrny a rozjezd velkosériové výroby by měly být oproti současným automobilkám minimálně o 80 % nižší.

Gordon Murray Design T27

Murray se také již pochlubil technickými parametry elektromobilu T27. Vůz je dlouhý 2,5 metru, široký 1,3 metru a vysoký 1,6 metru. Rozvor činí 1,78 metru. Vůz se otočí na průměru 6 metrů. Tyto parametry budou shodné s typem T25. Lišit se ale budou další údaje. Typ T27 je totiž elektromobil s Li-ion bateriemi o kapacitě 12 kWh. I s bateriemi váží T27 680 kilogramů, typ T25 se spalovacím motorem bude o něco lehčí.

T27 ani T25 rozhodně nebudou vozidly na mimoměstské nebo dokonce dálniční jízdy. Ale na dovádění po městě nabídnou více než dostatečný výkon a dynamiku. Elektromotor o výkonu 25 kW bude schopen T27 urychlit až na 105 km/h, akcelerace z nuly na 100 km/h přitom bude trvat pouhých 15 sekund. Baterie přitom na jedno nabití vystačí na dojezd 130 až 160 kilometrů.

Při svém provozu nebude elektromobil T27 pochopitelně produkovat žádné místní emise. Nicméně samotná výroba elektřiny za následek produkci emisí má. Konstruktéři spočítali, že T27 tak při svém provozu bude životní prostředí zatěžovat emisemi ekvivalentními 48 gramům CO2 na kilometr v kombinovaném cyklu a v městském cyklu dokonce jen 28 gramy na kilometr.

Funkčního prototypu elektromobilu T27 bychom se měli dočkat v dubnu příštího roku. Pak již budou všechny snahy směřovat k zahájení sériové výroby této neobvyklé dvojice.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.