Většina lidí netuší, co s autolékárnou a jak se chovat při nehodě

aktualizováno 
Ani sebelépe vybavená autolékárnička nezajistí správnou první pomoc. Z evropského průzkumu ze čtrnácti zemí světa vyplývá, že lidé zmatkaří nebo se neumí při nehodě správně zachovat: volají nejprve rodinám, vystavují se nebezpečí a neumí zastavit smrtící krvácení.

Nedávný průzkum odhalil smutná a dost děsivá čísla: celých 13 procent Čechů volá v případě nehody s vážným zraněním nejprve své rodině či blízkým a pak teprve záchranářům na číslo 155. A mnozí by chybovali i v případě, že by měli přivolat zdravotnickou pomoc při svých cestách po Evropské unii - jen 64 procent by volilo správné číslo 112. Téměř třetina by se pokoušela volat na americkou tísňovou linku 911.

Přitom už jen telefonát na správné místo je zásadní - při zmatcích u dopravní nehody poskytnou odborníci uklidnění a přesné instrukce, které mohou zachránit život. „Tristní je, že zhruba 8 procent motoristů by vůbec nevědělo, kam si pro pomoc zavolat. A každá vteřina je drahá: podle švédské studie by až každý osmý vážně zraněný mohl přežít, pokud by byl včas dopraven do nemocnice,“ uvedl dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Aplikace Záchranka

  • Záchranka je mobilní aplikace Zdravotnické záchranné služby. Stáhnout si ji můžete zdarma a v krizových situacích, kdy jde o čas, bude velmi užitečná.
  • Aplikace nabízí Nouzové tlačítko, jehož přidržením kontaktujete linku 155 se zdravotníkem a současně záchranářům odešlete svou přesnou polohu.
  • Lokátor vám zase umožní zjistit přesnou polohu a najít nejbližší automatizovaný externí defibrilátor, lékařskou, zubní nebo lékárenskou pohotovost. Body zájmu jsou přehledné a aplikace vás k nim rychle navede.
  • První pomoc je v dané situaci na vás, ale pomocí aplikace vás bude instruovat zkušený záchranář na telefonu. V případě krize poradí frekvenci srdeční masáže nebo jak zastavit masivní krvácení. Aplikace nabízí také interaktivní manuál. Jednoduchou a intuitivní formou vás provede nejdůležitějšími kroky.

Tým silniční bezpečnosti se zaměřuje na to, aby se řidiči v případě nehody dokázali chovat bezpečně a aby při nehodě pamatovali také na bezpečnost svých spolucestujících. „Lidem v rámci akcí vysvětlujeme, jakým zraněním věnovat prvořadou pozornost a jak efektivně komunikovat s dispečinkem záchranné služby,“ uvedl dopravní expert.

Zmatky a nedorozumění podle Budského nastávají i u samotného poskytnutí první pomoci. „Pokud se jedná o české řidiče, třetina z nich si nebyla jistá, zda by uměli první pomoc podat. Deset procent řidičů rovnou přiznalo, že to nedokáže,“ dodal Budský.

Taková jsou čísla z průzkumů, jaká je praxe záchranářů? Spoustě řidičů dělá zle pohled na krev, nebo je jim nepříjemné jít do intimního kontaktu se zraněným a poskytnout třeba umělé dýchání. Jiní zase neumí dát správnou srdeční masáž a nevzpomenou si na přesné tempo nebo frekvenci. A často zmatkují. Je však potřeba mít na paměti, že nejzávažnější zranění nutně nemusí mít ti, kteří nejvíce křičí. „Lidé si kurz první pomoci nepamatují a nedokážou ani rozeznat stav zraněného či vážnost jeho zranění. Přitom zranění v akutním ohrožení života bývají většinou potichu,“ vzkázal záchranář Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Kromě paniky a zmatečného chování, kdy neberou při nehodě ohled na vlastní bezpečnost a bezpečnost své posádky, by jim vytkl i zmatečné volání záchranářům. „Někteří řidiči při vytočení tísňové linky nejsou schopní říct, kolik je zraněných, nebo kde jsou - protože spoléhají na svou navigaci. Problémem je i záklon hlavy a kontrola vědomí zraněného,“ dodal Hutta s tím, že lidé se nesmí bát zraněného dotknout nebo s ním v případě potřeby pohnout - se zraněním páteře se totiž dá žít, bez dechu či tepu ale ne.

Zastavit krvácení, nahodit tep

Anatolij Truhlář, záchranář a předseda výboru České resuscitační rady, s ním souhlasí. Apeluje, že při nehodě jsou podstatné především dvě věci - zástava masivního krvácení a náprava srdeční zástavy. „Zástava dechu je nebezpečná, ale není při autonehodách tolik častá. Podstatné je, aby nám zraněný nevykrvácel a aby mu tepalo srdce. Zde jde o sekundy a pak i o život. Další zranění můžeme ošetřit s asistencí po telefonu,“ míní Truhlář.

Při masivním krvácení je třeba jednat okamžitě a zastavit nebo zpomalit jej tlakem na místo. „Nejčastější je to například u amputací končetin nebo nehod motorkářů - pokud ošetřujeme tepenné krvácení, je třeba místo stlačit čímkoli, co je po ruce. Klidně částí oblečení. Nemusí být sterilní. Je potřeba, aby přežil a nevykrvácel,“ apeluje na řidiče Truhlář. Dodal, že než vytahovat věci namátkou z autolékárničky, lepší je rychle zasáhnout. Navíc většina řidičů stejně netuší, nač přesně věci v autolékárničce jsou - psali jsme zde.

Přiznal, že vysokou úmrtnost mají i zranění se srdeční zástavou - zde obvykle nepřijde pomoc včas. „Zde je nutná srdeční masáž. Pokud si člověk není jistý, asistence po telefonu mu pomůže,“ dodal s tím, že zraněný by měl ležet na zemi nebo na tvrdé podložce.

Lidé se často bojí se zraněnými hnout nebo na ně sahat. Zde je třeba si uvědomit, že v dané chvíli může záviset jeho život pouze na nás. „Za neposkytnutí pomoci navíc hrozí až pět let odnětí svobody,“ upozornil Roman Budský s tím, že pokud se člověk opravdu zasekne a pomoc podat nedokáže, bylo by dobré, aby alespoň vytočil číslo 155. I přivolání záchranky je považováno za poskytnutou pomoc.

Bezradným řidičům pomůže podle záchranářů bezplatná mobilní aplikace Záchranka. Stačí si ji stáhnout do chytrého telefonu a zapsat tam potřebné údaje. Kromě schopnosti přesně lokalizovat místo nehody a nouzového tlačítka, jež automaticky zavolá k místu nehody pomoc, pomůže také telefonní asistence buď v rámci aplikace, nebo přímo na lince 155. „Na lince 155 je zkušený lékař, zdravotník nebo záchranář. Poskytne potřebné rady, provede člověka potřebnými kroky první pomoci a v neposlední řadě jej uklidní,“ vzkázal Truhlář.

Zdravověda v autoškolách jen letem světem

U autonehody spousta lidí často jen nečinně přihlíží. Podle Budského hraje v krizovém momentě obrovskou roli šok a také stres nebo pocit zodpovědnosti.  Svůj podíl na tom ale nese pouze zběžná příprava na první pomoc v autoškolách. Ta je spíše formální a klade jen malý důraz na praktickou přípravu na rozdíl od obšírné teoretické části přípravy na řidičský průkaz.

Ty to zvládneš

Celorepubliková kampaň s názvem Ty to zvládneš podporuje účastníky dopravních nehod v krizových momentech. Jednak jim připomíná důležitý postup při poskytnutí první pomoci, aby se vyvarovali chyb, jednak jim dodává odvahu zasáhnout, protože spousta lidí se v krizových momentech obává přílišného zásahu při poskytnutí první pomoci. Kampaň spustila Asociace Záchranný kruh v úzké spolupráci s Hasičských záchranným sborem České republiky a ostatními složkami integrovaného záchranného systému a Ministerstvem dopravy ČR – BESIP.

Podle Centra dopravního výzkumu v Brně, které provedlo pilotní výzkum v jihomoravských autoškolách, má ve skutečnosti jen každý devátý nový řidič alespoň základní potřebné znalosti k poskytnutí první pomoci. Ukázal to znalostní test, který instituce v autoškolách provedla.

„Přitom většina nastávajících řidičů považuje čtyřhodinovou praktickou přípravu zaměřenou na poskytnutí první pomoci za dostatečnou. A 57 procent nových řidičů se cítí být kompetentní poskytnout účinnou první pomoc v praxi,“ uzavřel Budský s tím, že řada řidičů si myslí, že to zvládne, ale realita je potom jiná.

Lukáš Hutta apeluje na řidiče, aby nepodceňovali přípravu a sebevzdělání a neřešili všechno až na místě nehody. „Minimálně bychom měli znát nebo poznat obsah autolékárničky, cvičně si rozložit trojúhelník a vědět, kde jej v autě najdeme, každému cestujícímu do auta pořídit reflexní vestu a umístit ji do dveří auta a v neposlední řadě si projít nějakým praktickým kurzem první pomoci nebo si zásady alespoň pročíst. V klidu a s předstihem,“ uvedl záchranář s tím, že takto budeme na případnou autonehodu lépe připravení a nebudeme u zraněných zmatkovat.

Stejný názor má i Miroslava Jirůtková z Českého červeného kříže. Dodává, že znát praktické zásady poskytování první pomoci by měl každý z nás. Teorie totiž nestačí, řidiči musí mít možnost vyzkoušet si své znalosti v rámci praktických ukázek. „Doporučujeme všem přijít na kurzy předlékařské první pomoci, které nabízejí spojení obojího a jsou vedeny kvalifikovaným lektorem,“ uvedla Jirůtková.

Jak se chovat u nehody

Má-li řidič vyřešit situaci při záchraně života, musí znát zásady zabezpečení místa nehody, správnou manipulaci se zraněným, techniky jeho vyproštěním z automobilu, zásady zabezpečení dýchacích cest, ošetření život ohrožujícího krvácení, kardiopulmonální resuscitací a efektivní komunikací s dispečinkem záchranné služby.

Po nehodě jde o minuty. Nebojte se poskytnout první pomoc

Po nehodě jde o minuty. Nebojte se poskytnout první pomoc

  • Bezpečně zastavte auto, ideálně až za místem nehody.
  • Zapněte výstražná světla, oblečte si reflexní vestu s sebou si vezměte výstražný trojúhelník, lékárničku a telefon.
  • Spolucestující pošlete na bezpečné místo - mimo pozemní komunikaci či za svodidla.
  • Místo nehody řádně označte výstražným trojúhelníkem (mimo obec min. 50 metrů, na dálnici min. 100 metrů před nehodou).
  • Místo rychle zmonitorujte a volejte 155, případně 112.
  • Nahlaste kdo jste, kde jste, co se stalo, počet zraněných a jak vypadá aktuální situace.
  • Před ošetřením zraněných si nasaďte chirurgické rukavice.
  • Je čas na život zachraňující úkony - nejprve zastavte krvácení, zkontrolujte dýchání a srdeční akci.
Autor:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...

Škodovácké odbory opět varují před stěhováním výroby Superbu do Německa

Škoda Superb Black Crystal

Odbory automobilky Škoda Auto znovu důrazně odmítly možnost přesunu výroby nástupce modelu Superb z České republiky do...

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...



Najdete na iDNES.cz