Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autolékárničky budou kvalitní, podraží ale až na dvojnásobek

  14:30aktualizováno  14:30
Podle nové vyhlášky bude v autolékárničce od roku 2011 leták s radami, jak pomoci zraněnému. Zmizí špendlík a sterilní obvazy, přibude termofólie. Nevyhovující výrobky z Asie nahradí kvalitní lékárny, za které si ale motoristé budou muset připlatit.

Pohledem zjistíme, jestli zraněný dýchá, krvácí a jaký má výraz v obličeji. Poslechem kontrolujeme, jestli sténá a reaguje na oslovení. Hmatem ověříme teplotu jeho kůže i to, zda má zraněný bolesti.

Pokud si všechny tyto body nepamatujete, připomene vám je leták, který teď budou povinně vozit řidiči v každém autě. Jednostránkový prospekt obsahuje podrobné rady, jak má řidič pomáhat zraněným při nehodě. Tedy jak je má vyšetřit, vyprostit a případně oživit.

Karta první pomoci pro Slovensko

Stáhněte si řidičskou kartu s pokyny pro pomoc zraněným

Povinnost vozit s sebou zmíněný leták nařizuje šoférům nová vyhláška ministerstva dopravy. Zavádí i další novinky. Patří mezi ně povinné vybavení aut reflexní vestou či nový obsah autolékárničky. Její součástí musí být v budoucnu například termofólie nebo certifikovaná resuscitační maska.

"Současný stav autolékárniček je absolutně nevyhovující co do obsahu i kvality," tvrdí ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz, který se podílel na připravovaných změnách.

Na silnici bez rezervy

Novou lékárničku i reflexní vestu budou muset motoristé vozit až od roku 2011. Už za necelý měsíc však začne platit jiná změna, řidiči budou moci vyrazit na silnice bez rezervního kola, které doposud patřilo k povinné výbavě.

Majitelé aut se mohou od 15. září sami rozhodnout, zda budou mít rezervu, nebo jen speciální sadu na opravu pneumatiky. "Rezerva může být v autě i nadále, motoristé ji nemusí z auta vyndat," říká ředitel odboru provozu silničních vozidel Josef Pokorný.

Určená bude lepivost náplastí i délka nůžek

Zatímco změny v rezervách začnou platit téměř okamžitě, novinky v autolékárničkách až za rok a půl. Pokorný tvrdí, že se tato změna dotkne několika milionů vozidel, proto je třeba dát řidičům i výrobcům dostatečný čas na přípravu.

Ředitel záchranné služby Zdeněk Schwarz by si však přál, aby nové lékárničky vozili motoristé co nejdřív. Upozorňuje totiž, že dnes je trh zahlcen nevyhovujícími výrobky z Asie. "Nůžky v lékárničkách často nestříhají, obvazy nesají, náplasti nelepí a škrticí obinadla poškozují cévy," upozorňuje Schwarz.

Ministerští úředníci proto v nové vyhlášce jasně určili, jak mají jednotlivé součásti lékárničky vypadat. Stanovili potřebné rozměry škrtidel, lepivost náplastí či délku nůžek.

Test lékárniček

Náplast nelepí, nůžky se rozpadají, škrtidlo ublíží
 - více čtěte ZDE

Za kvalitu připlatíte

Ředitel odboru provozu silničních vozidel Josef Pokorný věří, že upřesnění podmínek donutí výrobce, aby dodávali na trh kvalitní zboží. "Výrobci doposud zpřesněné požadavky neměli, takže mohli jít s kvalitou velmi dolů," upozorňuje Pokorný.

Záchranář Schwarz navíc doplnil, že v autolékárničkách dosud chyběla například termofólie. "Je to jakási alobalová deka, do níž může motorista těžce zraněného zabalit, aby neprochladl," vysvětluje Schwarz. Ze zkušenosti ví, že lidé neumějí dávat zraněným první pomoc, nebo to dělají špatně. Proto také prosadil do povinné výbavy návod, jak obětem pomáhat. Z autolékárničky naopak zmizí spínací špendlík a sterilní obvazy.

Podle odhadů ministerstva zdravotnictví zaplatí motoristé za novou lékárničku o zhruba 70 až 150 korun víc než dnes, kdy stojí lékárničky kolem 150 korun.

Odborníci jsou přesvědčeni, že zdražení vynahradí větší kvalita výrobků. "Určitě to při nehodách pomůže," věří ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Schwarz ho doplňuje, že si řidič musí vybrat, zda chce vozit nekvalitní lékárničku, nebo něco, co zraněným pomůže.

Novinky ve výbavě

Bez rezervního kola

- Od 15. září 2009 si budou moci řidiči vybrat: buď budou jako dosud vozit rezervu, nebo jen soupravu pro opravu pneumatiky.
- Pravidlo se týká novějších vozů do 3,5 tuny, které mají nejvýše osm míst k přepravě osob, a nákladních automobilů do 3,5 tuny.
- Auta, která se už nevyrábějí (např. Škoda 100 nebo 120), budou k případnému odstranění rezervy potřebovat souhlas výrobce.

Motorkáři bez žárovek

-Řidič motocyklu nemusí mít od 15. září s sebou náhradní žárovky. U osobních aut tato povinnost zůstává.

S reflexní vestou
Od 1. 1. 2011 budou řidiči vozit reflexní vesty, které zatím u sebe musí mít jen profesionální šoféři.
Změny v autolékárničce

- od 1. 1. 2011 bude muset být nově součástí lékárničky návod, jak dávat první pomoc, a termofólie na přikrytí zraněného.
- Resuscitační rouška bude nahrazena resuscitační maskou, která je při umělém dýchání účinnější.
- Zmizí naopak spínací špendlík a sterilní obvazy.

Nové vybavení autolékárničky
Obvaz s jedním polštářkem 3x
Obvaz se dvěma polštářky 3x
Trojcípý šátek z textilu 2x
Náplast hladká cívka 1x
Náplast s polštářkem 6x
Škrticí obinadlo 1x
Resuscitační maska 1x
Rouška plastová 1x
Pryžové chirurgické rukavice 1x
Nůžky v antikorozní úpravě 1x
Termofólie 1x
Leták o postupu při nehodě 1x





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Rolls Royce 6,6 V12 DAWN
Rolls Royce 6,6 V12 DAWN

r.v. 2016, naj. 1 200 km, benzín
11 490 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.