Automat nebo manuál?

  13:47aktualizováno  13:47
Uvažujete o koupi vozu s automatickou převodovkou? Nebo snad vlastníte takový vůz? Následující řádky jsou určeny právě vám.

V posledních letech se u nás objevuje čím dál tím více vozů s automatickou převodovkou, a to jak starších, které byly přivezeny převážně ze sousedního Německa, tak nových, jejichž prodej pomalu stoupá.

Bohužel ne všichni řidiči znají klady a zápory automatických převodovek, většina majitelů vozů vybavených "automatem" dokonce ani neví, jak se k nim správně chovat. Chybným řazením se přitom převodovka rychle ničí a vzniká tak škoda, která může snadno přesáhnout částku 20 tisíc korun (dle typu vozu a převodovky).

Klady a zápory
Důvod vzniku automatické převodovky je zřejmý. Zajišťuje větší komfort řízení, protože se za jízdy nemusíte věnovat řazení rychlostních stupňů. To se projevuje jako velký klad hlavně v městském provozu, zvláště při jízdě v kolonách, kdy stačí pouštět brzdu a vůz sám pomalu popojíždí.

Kromě toho automatická převodovka včas rozpozná, jaký rychlostní stupeň je třeba zařadit a tím šetří motor. Naopak k záporům "automatů" patří jistě nižší požitek z jízdy pro sportovně založené řidiče, zapomenout nelze ani na zvýšenou spotřebu paliva (u starších vozů zhruba o 10%, u nových automobilů je rozdíl minimální - asi 0,2 l/100km). Dále musíte počítat s tím, že vás v případě poruchy "automatu" oprava vyjde několikrát dráž, než u převodovky manuální.

Nový vůz vs. ojetina
Chcete-li koupit nový vůz s automatickou převodovkou, máte situaci o mnoho jednodušší, než když kupujete obdobný automobil v bazaru. Prodejci nových automobilů jsou odborně vyškoleni, což by mělo být dostatečnou zárukou kvalitních informací i dobrého zacházení s vozem, který se rozhodujete koupit.

Nezanedbatelnou výhodou je zde také záruční lhůta. Ta se však nevztahuje na části vozu, k jejichž poškození došlo nesprávným zacházením. I z tohoto důvodu je dobré prostudovat příručku, kterou získáte ke každému novému automobilu.

Pokud jste se rozhodli pro starší vůz vybavený automatickou převodovkou, je třeba vědět, na co si dát při jeho koupi pozor. Existuje zde totiž riziko, že předchozí majitel se k vozu nechoval tak, jak by bylo zapotřebí. Proto vám přinášíme pár rad, které by vám měly koupi usnadnit.

Nejdříve je dobré zkontrolovat stav převodového oleje a poté se s vozem projet. Nespoléhejte se však pouze na sebe, ale požádejte samotného prodejce, ať vás sveze. I on s vozem totiž pravděpodobně několikrát jel (minimálně při předvádění ostatním zájemcům), takže i jeho případné neodborné zacházení se mohlo na životnosti automatické převodovky negativně projevit. Při jízdě si všímejte, jak s "automatem" zachází.

V žádném případě nesmí za jízdy přeřazovat na neutrál (N), zpátečku (R) nebo parkovací brzdu (P). Neutrál se smí zařadit jen v případě, že je vůz v klidu, stejně tak zpětný chod nebo parkovací brzda. Za jízdy se smí řadit pouze rychlosti pro pohyb vpřed (D, 1 až 4 - dle typu převodovky).

Jedoucí vůz by neměl při řazení výrazně škubat, v žádném případě nesmí při rozjíždění poskakovat. Převodovka musí řadit přesně a rychle, při lehce sešlápnutém plynovém pedálu už v nízkých otáčkách motoru.

Poté, co vyzkoušíte všechny funkce převodovky, ještě jednou zkontrolujte stav převodového oleje a přičichněte k olejové měrce (pozor, olej je horký), olej nesmí být cítit spáleninou.

V případě, že jste nenašli žádnou závadu, je převodovka na 99 % v pořádku. Stoprocentní jistotu však pochopitelně získáte až po ujetí několika set kilometrů.

Komu automat doporučit?
Vůz vybavený automatickou převodovkou lze jistě doporučit řidičům, kteří dávají přednost pohodlí před sportovní jízdou a nevadí jim vyšší spotřeba paliva. Naopak ti šetřivější nebo sportovněji založení řidiči budou pravděpodobně volit převodovku manuální. Rozhodnutí je však pochopitelně jen na vás samotných.

Automatickou převodovku žádají hlavně řidiči ve městech.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Slavný fotograf odhaluje krásu starých tatrovek

Kalendář tatrovek pro rok 2019 od Vladimíra Cettla

Vladimír Cettl umí svými fotografiemi vyzdvihnout krásu starých aut. Letos se zaměřil na tatrovácké srazy v Německu a v...

Velká automobilová loupež aneb Za vším hledej ženu

Benz Patent Motorwagen verze III., vyrobeno v roce 1888

Bertha Benzová už toho měla dost. Její manžel Carl sice sestrojil první automobil poháněný benzinovým motorem, ale...

VIDEO: Startování staré škodovky je rituál

Škoda 105

V době bezklíčkového startování, kdy stačí mít klíč v kapse a zmáčknout tlačítko, je to jako reportáž z doby kamenné....

Najdete na iDNES.cz