Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automat nebo manuál?

  13:47aktualizováno  13:47
Uvažujete o koupi vozu s automatickou převodovkou? Nebo snad vlastníte takový vůz? Následující řádky jsou určeny právě vám.

V posledních letech se u nás objevuje čím dál tím více vozů s automatickou převodovkou, a to jak starších, které byly přivezeny převážně ze sousedního Německa, tak nových, jejichž prodej pomalu stoupá.

Bohužel ne všichni řidiči znají klady a zápory automatických převodovek, většina majitelů vozů vybavených "automatem" dokonce ani neví, jak se k nim správně chovat. Chybným řazením se přitom převodovka rychle ničí a vzniká tak škoda, která může snadno přesáhnout částku 20 tisíc korun (dle typu vozu a převodovky).

Klady a zápory
Důvod vzniku automatické převodovky je zřejmý. Zajišťuje větší komfort řízení, protože se za jízdy nemusíte věnovat řazení rychlostních stupňů. To se projevuje jako velký klad hlavně v městském provozu, zvláště při jízdě v kolonách, kdy stačí pouštět brzdu a vůz sám pomalu popojíždí.

Kromě toho automatická převodovka včas rozpozná, jaký rychlostní stupeň je třeba zařadit a tím šetří motor. Naopak k záporům "automatů" patří jistě nižší požitek z jízdy pro sportovně založené řidiče, zapomenout nelze ani na zvýšenou spotřebu paliva (u starších vozů zhruba o 10%, u nových automobilů je rozdíl minimální - asi 0,2 l/100km). Dále musíte počítat s tím, že vás v případě poruchy "automatu" oprava vyjde několikrát dráž, než u převodovky manuální.

Nový vůz vs. ojetina
Chcete-li koupit nový vůz s automatickou převodovkou, máte situaci o mnoho jednodušší, než když kupujete obdobný automobil v bazaru. Prodejci nových automobilů jsou odborně vyškoleni, což by mělo být dostatečnou zárukou kvalitních informací i dobrého zacházení s vozem, který se rozhodujete koupit.

Nezanedbatelnou výhodou je zde také záruční lhůta. Ta se však nevztahuje na části vozu, k jejichž poškození došlo nesprávným zacházením. I z tohoto důvodu je dobré prostudovat příručku, kterou získáte ke každému novému automobilu.

Pokud jste se rozhodli pro starší vůz vybavený automatickou převodovkou, je třeba vědět, na co si dát při jeho koupi pozor. Existuje zde totiž riziko, že předchozí majitel se k vozu nechoval tak, jak by bylo zapotřebí. Proto vám přinášíme pár rad, které by vám měly koupi usnadnit.

Nejdříve je dobré zkontrolovat stav převodového oleje a poté se s vozem projet. Nespoléhejte se však pouze na sebe, ale požádejte samotného prodejce, ať vás sveze. I on s vozem totiž pravděpodobně několikrát jel (minimálně při předvádění ostatním zájemcům), takže i jeho případné neodborné zacházení se mohlo na životnosti automatické převodovky negativně projevit. Při jízdě si všímejte, jak s "automatem" zachází.

V žádném případě nesmí za jízdy přeřazovat na neutrál (N), zpátečku (R) nebo parkovací brzdu (P). Neutrál se smí zařadit jen v případě, že je vůz v klidu, stejně tak zpětný chod nebo parkovací brzda. Za jízdy se smí řadit pouze rychlosti pro pohyb vpřed (D, 1 až 4 - dle typu převodovky).

Jedoucí vůz by neměl při řazení výrazně škubat, v žádném případě nesmí při rozjíždění poskakovat. Převodovka musí řadit přesně a rychle, při lehce sešlápnutém plynovém pedálu už v nízkých otáčkách motoru.

Poté, co vyzkoušíte všechny funkce převodovky, ještě jednou zkontrolujte stav převodového oleje a přičichněte k olejové měrce (pozor, olej je horký), olej nesmí být cítit spáleninou.

V případě, že jste nenašli žádnou závadu, je převodovka na 99 % v pořádku. Stoprocentní jistotu však pochopitelně získáte až po ujetí několika set kilometrů.

Komu automat doporučit?
Vůz vybavený automatickou převodovkou lze jistě doporučit řidičům, kteří dávají přednost pohodlí před sportovní jízdou a nevadí jim vyšší spotřeba paliva. Naopak ti šetřivější nebo sportovněji založení řidiči budou pravděpodobně volit převodovku manuální. Rozhodnutí je však pochopitelně jen na vás samotných.

Automatickou převodovku žádají hlavně řidiči ve městech.

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Srpnová noc v Tatře 138. Ráno na studenty bušili: Jste okupovaní!

Expedice Lambaréné před startem

V Marseille ulehá skupinka československých studentů k odpočinku. Jsou nasoukaní v pískem ošlehané Tatře 138, kterou...

Koupil za sto tisíc, prodá za dva miliony. Kdy se vyplatí investice do aut

Lada Niva z roku 1979, na které její současný majitel vydělá zřejmě dva miliony...

Zájem o historická nebo unikátní vozidla v poslední době roste. Jde o alternativní investici, která většinou doplňuje...

Autofotka týdne: Extraligu nejdražších auta světa ovládá Ferrari

Ferrari 250 GTO

Stará auta nejsou jen pro zlost, protože jejich údržba leze do peněz. Naopak se ukazuje, že auta je umí zhodnotit lépe...

Najdete na iDNES.cz