Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automat nebo manuál?

  13:47aktualizováno  13:47
Uvažujete o koupi vozu s automatickou převodovkou? Nebo snad vlastníte takový vůz? Následující řádky jsou určeny právě vám.

V posledních letech se u nás objevuje čím dál tím více vozů s automatickou převodovkou, a to jak starších, které byly přivezeny převážně ze sousedního Německa, tak nových, jejichž prodej pomalu stoupá.

Bohužel ne všichni řidiči znají klady a zápory automatických převodovek, většina majitelů vozů vybavených "automatem" dokonce ani neví, jak se k nim správně chovat. Chybným řazením se přitom převodovka rychle ničí a vzniká tak škoda, která může snadno přesáhnout částku 20 tisíc korun (dle typu vozu a převodovky).

Klady a zápory
Důvod vzniku automatické převodovky je zřejmý. Zajišťuje větší komfort řízení, protože se za jízdy nemusíte věnovat řazení rychlostních stupňů. To se projevuje jako velký klad hlavně v městském provozu, zvláště při jízdě v kolonách, kdy stačí pouštět brzdu a vůz sám pomalu popojíždí.

Kromě toho automatická převodovka včas rozpozná, jaký rychlostní stupeň je třeba zařadit a tím šetří motor. Naopak k záporům "automatů" patří jistě nižší požitek z jízdy pro sportovně založené řidiče, zapomenout nelze ani na zvýšenou spotřebu paliva (u starších vozů zhruba o 10%, u nových automobilů je rozdíl minimální - asi 0,2 l/100km). Dále musíte počítat s tím, že vás v případě poruchy "automatu" oprava vyjde několikrát dráž, než u převodovky manuální.

Nový vůz vs. ojetina
Chcete-li koupit nový vůz s automatickou převodovkou, máte situaci o mnoho jednodušší, než když kupujete obdobný automobil v bazaru. Prodejci nových automobilů jsou odborně vyškoleni, což by mělo být dostatečnou zárukou kvalitních informací i dobrého zacházení s vozem, který se rozhodujete koupit.

Nezanedbatelnou výhodou je zde také záruční lhůta. Ta se však nevztahuje na části vozu, k jejichž poškození došlo nesprávným zacházením. I z tohoto důvodu je dobré prostudovat příručku, kterou získáte ke každému novému automobilu.

Pokud jste se rozhodli pro starší vůz vybavený automatickou převodovkou, je třeba vědět, na co si dát při jeho koupi pozor. Existuje zde totiž riziko, že předchozí majitel se k vozu nechoval tak, jak by bylo zapotřebí. Proto vám přinášíme pár rad, které by vám měly koupi usnadnit.

Nejdříve je dobré zkontrolovat stav převodového oleje a poté se s vozem projet. Nespoléhejte se však pouze na sebe, ale požádejte samotného prodejce, ať vás sveze. I on s vozem totiž pravděpodobně několikrát jel (minimálně při předvádění ostatním zájemcům), takže i jeho případné neodborné zacházení se mohlo na životnosti automatické převodovky negativně projevit. Při jízdě si všímejte, jak s "automatem" zachází.

V žádném případě nesmí za jízdy přeřazovat na neutrál (N), zpátečku (R) nebo parkovací brzdu (P). Neutrál se smí zařadit jen v případě, že je vůz v klidu, stejně tak zpětný chod nebo parkovací brzda. Za jízdy se smí řadit pouze rychlosti pro pohyb vpřed (D, 1 až 4 - dle typu převodovky).

Jedoucí vůz by neměl při řazení výrazně škubat, v žádném případě nesmí při rozjíždění poskakovat. Převodovka musí řadit přesně a rychle, při lehce sešlápnutém plynovém pedálu už v nízkých otáčkách motoru.

Poté, co vyzkoušíte všechny funkce převodovky, ještě jednou zkontrolujte stav převodového oleje a přičichněte k olejové měrce (pozor, olej je horký), olej nesmí být cítit spáleninou.

V případě, že jste nenašli žádnou závadu, je převodovka na 99 % v pořádku. Stoprocentní jistotu však pochopitelně získáte až po ujetí několika set kilometrů.

Komu automat doporučit?
Vůz vybavený automatickou převodovkou lze jistě doporučit řidičům, kteří dávají přednost pohodlí před sportovní jízdou a nevadí jim vyšší spotřeba paliva. Naopak ti šetřivější nebo sportovněji založení řidiči budou pravděpodobně volit převodovku manuální. Rozhodnutí je však pochopitelně jen na vás samotných.

Automatickou převodovku žádají hlavně řidiči ve městech.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.