Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky v USA zavedou automatické brzdění do roku 2022

  13:57aktualizováno  13:57
Dvě desítky automobilek působících ve Spojených státech se dobrovolně zavázaly, že nejpozději od roku 2022 budou takřka všechny své nové osobní automobily standardně vybavovat systémem automatického nouzového brzdění.

Volvo V40 při testování systému automatického krizového brzdění | foto: Euro NCAP

Oznámil to Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Všeobecné přijetí nové bezpečnostní technologie by mohlo podle studií zabránit statisícům kolizí ročně.

K dohodě se připojily všechny významné automobilky působící na americkém trhu, včetně evropských a asijských výrobců. Dohoda pokrývá přes 99 procent osobních a lehkých užitkových vozů prodávaných v USA, sdělil úřad NHTSA. „Závazek tohoto rozsahu je bezprecedentní a zajistí většímu počtu Američanů větší bezpečnost,“ uvedl šéf NHTSA Mark Rosekind.

NHTSA odhaduje, že díky dobrovolné dohodě bude zavedení automatického brzdění do standardní výbavy o dva roky rychlejší než v případě, že by se to dělo cestou povinně závazné regulace. Někteří kritici dohody se dožadovali povinného zavádění této technologie, uvedla agentura Reuters.

V USA bylo v roce 2012 v haváriích typu nárazů zezadu zabito 1 705 lidí a zraněno dalších 547 000 osob. Všeobecné zavedení automatické brzdové technologie by mohlo zabránit asi 87 procentům těchto případů nebo alespoň zmírnit jejich následky, uvádí jeden z výzkumů.

Nová technologie se má stát podle dohody standardem v takřka všech osobních a lehkých užitkových vozech do 1. září 2022. Nové užitkové vozy o celkové hmotnosti od 3,85 do 4,5 tuny budou muset mít tuto výbavu nejpozději do 1. září 2025.

Automatické nouzové brzdění využívá kamer, radarů a dalších senzorů ke zjišťování překážek v dráze jízdy a zpomalí či zastaví, pokud řidič nereaguje nebo reaguje nedostatečně. Studie uvádějí, že tato technologie dokáže zabránit statisícům havárií ročně. Řada modelů už má tuto technologii ve volitelné výbavě.

Systémy automaticky brzdící před překážkou se chystá hodnotit i evropská organizace EuroNCAP, která nezávisle hodnotí bezpečnost aut. Chystá dokonce speciální metodiku testování. Už od roku 2014 je v hodnocení vozů podle EuroNCAP důležitým parametrem, který výrazně promlouvá do celkového výsledku, právě přítomnost samobrzdícího asistenta ve výbavě vozu.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Najdete na iDNES.cz