Čínský Borgward chce dobýt svět. Automobilka cílí na zákazníky Mercedesu

aktualizováno 
Spojení tří zemí pod jednou střechou. Švýcar Tom Anliker pomáhá čínským investorům prosadit německou automobilku Borgward po celém světě. Výrobce chce třemi novými modely SUV cílit zejména na zákazníky mnohem zavedenějších značek jako Mercedes či BMW.

Čínská značka se známým jménem automobilové historie - Borgward | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Na úvod krátký pohled do historie. Německou značku Borgward založil v roce 1919 Carl Friedrich Wilhelm Borgward, v letech 1924 až 1961 vyrobila firma více než milion automobilů. V roce 1949 představila na Ženevském autosalonu první poválečný model Hansa 1500, v roce 1955 následoval model Isabella a v roce 1959 P100. 

Ve všech případech šlo o vozy vyšší třídy, jejichž jízdní vlastnosti i vybavení byly prvotřídní. Skupina Borgward byla tehdy s 23 tisíci zaměstnanci pátou největší automobilkou v Německu. C. F. W. Borhward se podílel na vývoji téměř všech modelů. Ovšem o co geniálnější byl technik, o to horší byl obchodník, a tak jeho firma v roce 1961 zkrachovala (více o historii značky čtěte zde).

Fotogalerie

V roce 2015 oslavila značka díky čínským investorům svůj comeback a nyní chce Borgward se třemi modely SUV opět vstoupit na světové trhy. Smělý návrh na jednu z reklam dokazuje, jak velké má firma ambice: „Děkujeme Audi, BMW a Mercedesu, že se celé ty roky staraly o naše zákazníky. Teď už to není nutné!“

Na autosalonu ve Frankfurtu v roce  2015 představila značka první dva prototypy, BX7 a BX7 TS, následující rok pak BX5 a BX6. V témže roce rozjel Borgward výrobu v čínském Mi-jün a zahájil prodej na tamním trhu, v letošním roce chce začít prodávat i v Evropě. 

Moderní čínská fabrika je schopna vyrábět osm modelů – kromě SUV také limuzíny, modely s pohonem dvou i všech kol, vozidla s benzinovými motory, plug-in pohonem i elektromobily. Borgward je součástí skupiny Beiqi Foton Motor, která si chce v Borgwardu i v budoucnu v každém případě ponechat minimálně 51procentní podíl.

Švýcarský otisk

Na chodu čínsko-německé značky se od března 2016 významnou měrou podílí i Švýcar Tom Anliker (55), který v minulosti působil u automobilek General Motors, Opel, krátce také v Cadillacu Europa a u Volva ve Švýcarsku. 

Možnost být u zrodu start-upu, jako je Borgward, považuje za jedinečnou šanci, jakou člověk dostane jen jednou za život. V roli viceprezidenta pro marketing, prodej a služby je ve firmě zodpovědný za veškerý prodej mimo Čínu. Okruh momentálně čítá 15 zemí, přičemž hlavní pozornost je věnována Blízkému východu, Jižní Americe a několika středoasijským zemím, přičemž od letošního jara k nim přibude Německo. Firma se chce soustředit především na online způsob prodeje, samozřejmostí budou i showroomy, kde si bude moci zákazník domluvit testovací jízdy a získat veškeré informace o materiálech a výbavě vozů.

„Všem, kdo se nám při naší první prezentaci na ženevském autosalonu v roce 2015 posmívali, jsme vzali vítr z plachet. Dnes už nás konkurence bere vážně, což je jasná známka toho, že svou práci děláme dobře,“ pochvaluje si Anliker.

Za největší výzvu, která přede ním momentálně stojí, považuje propojení čínské a německé kultury. „Obě mají své klady i zápory a mým cílem je propojit pozitivní aspekty a vytvořit úspěšnou podnikatelskou dynamiku. Dalším úkolem je dostat značku Borgward opět do všeobecného povědomí. Velké ambice máme i co se týče vývoje nových vozů včetně elektromobilů,“ definuje Tom Anliker hlavní cíle značky v rozhovoru pro švýcarský magazín Blick Auto. První čistě elektricky poháněný sériově vyráběný vůz představí Borgward v letošním roce.

Finanční síla z Číny

Borgward je moderní podnik, který disponuje enormní finanční silou z Číny a má přístup k vysoce dynamickému, celosvětově největšímu automobilovému trhu. 

„Nepřestává nás pozitivně překvapovat dynamika práce čínských vývojářů. Němci do firmy vnášejí vysoké inženýrské umění a zkušenosti s vývojem a výrobou prémiových vozů. Ve firmě nerozhoduje čínská, nebo německá strana, ale společné grémium,“ popírá Anliker, že by si musel veškerá rozhodnutí nechat nejprve posvětit v Číně. 

Zároveň uznává, že jako Švýcar zvyklý uvažovat do budoucna spíš v kvartálech, se od svých partnerů učí i novému způsobu myšlení. „Zatímco Evropané přemýšlejí spíš v pětiletém horizontu, Asiaté plánují na deset let dopředu. A jak už jsem za dobu svého působení v Borgwardu zjistil – když si Číňané vezmou něco do hlavy, dokážou to také prosadit,“ popisuje.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

VW plánuje zvýšit výrobu elektromobilů v Německu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německý automobilový koncern Volkswagen možná rozšíří výrobu automobilů na elektrický pohon v Německu, aby vytížil své...

Najdete na iDNES.cz