Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobil lze změnit k nepoznání

  16:06aktualizováno  16:06
Na českých silnicích jsou stále častěji k vidění automobily, u nichž na první pohled jen s velkými obtížemi poznáte, o jakou značku vozu se jedná. Mračítka na světlech, úpravy karoserie, okna zatemněná neprůhlednou fólií a zvuk připomínající závodní speciál znamenají jediné - právě vás minul vůz, jehož majitel je vyznavačem takzvaného tuningu.

Většina řidičů se snaží, aby jejich automobil vypadal co nejlépe.

Mnoho z nich proto sahá po různých doplňcích, které mají za cíl vzhled vozu vylepšit.

Stále častěji se tak objevují různá sportovní zrcátka, chromové lišty nebo ozdobné spoilery. Doplňky však mohou přinést řadu nečekaných problémů.

Většina na trhu volně dostupných výrobků totiž nemá potřebná povolení umožňující provoz na českých silnicích.

V případě, že si takovýto doplněk pořídíte, může se stát, že všímavý policista při silniční kontrole váš tvůrčí pokus "ohodnotí" pokutou až do výše dvou tisíc korun.

Problémy se dají očekávat i při pravidelné technické kontrole, která by měla automaticky znamenat stop pro všechny nehomologované doplňky. To se ale pokaždé neděje, což s nelibostí potvrzují i sami policisté.

Pokud se chce řidič problémům se zákonem vyhnout, nezbývá mu než v obchodech s automobilovými doplňky nekompromisně vyžadovat schvalovací značku ministerstva dopravy (ATEST 8SD). I těch je na trhu dostatek, chce to jen pečlivě vybírat. Obávat se rovněž nemusíte v případě, že sáhnete po originálních dílech nabízených přímo prodejci vozů. Jistota, že kupujte homologovaný výrobek, však bývá vykoupena vyšší cenou.

***

Co na to policie?

"V případě, že dopravní hlídka při kontrole vozu objeví doplňky, které nemají potřebná povolení pro jejich použití na českých komunikacích, mohou policisté řidiči udělit pokutu až do výše dvou tisíc korun. V této oblasti se bohužel setkáváme s tím, že svoji roli příliš neplní stanice technické kontroly, které často bez povšimnutí nechávají i napevno přimontované díly," říká Stanislav Huml, vedoucí středočeské dopravní policie

***

S rozmyslem je potřeba přistupovat i k vylepšování interiéru, na první pohled bezproblémovému. Různé plyšové talismany "pro štěstí" komíhající se na zpětném zrcátku či přilepené na palubní desce mohou zhoršit výhled z vozu. Případné přehlédnutí auta, cyklisty nebo chodce přitom může mít nedozírné následky. Proto i zde platí přísloví "všeho s mírou".

Pět rad
Když chcete vylepšit své auto


1. Nakupujte u profesionálů

Tuningové doplňky kupujte pouze u osvědčených prodejců. Vyvarujte se nákupů na burzách a na tuningových srazech. Nekvalitní výrobky mohou být i nebezpečné. Ztěžuje se i možnost reklamace vozu.

2.Pořizujte si schválené věci

Většina prodávaných tuningových doplňků neodpovídá předpisům pro provoz vozidel. Policie tak při kontrole smí uložit pokutu. Navíc hrozí, že neprojdete u STK. Bez obav lze být pouze v případě, že díl nese schvalovací značku E v oválu.

3.Nepřeceňujte možnosti

I automobil, který projde odborně provedeným tuningem, má svá maxima. Sériově vyráběné vozy nejsou závodní speciály. To, že auto na silnici dobře sedí, svádí k rychlejší jízdě, na niž řidičské schopnosti netrénovaného řidiče nemusí vždy stačit.

4.Pozor na velké spoilery

Velké křídlo spoileru způsobuje i větší aerodynamický odpor. Hrozí tak nárůst spotřeby a pokles výkonu. Omezí se i výhled z vozu při couvání. Velký přední spoiler může negativně omezovat proudění vzduchu zabraňujícího přehřátí brzd.

5.Motor svěřte odborníkům

Pokud se rozhodnete pro zvýšení výkonu vozu chip-tuningem, vyvarujte se domácího kutilství. Funkce motoru moderních vozů řídí elektronická jednotka. Na nastavení změny jejích parametrů jsou potřeba odborné znalosti a speciální počítačové vybavení.

Tuning = ladění, seřízení, zvýšení výkonu

Cílem tuningu je co největší odlišení sériově vyráběného vozu od méně nápadných příbuzných. Různé formy tuningu jsou nyní v České republice na vzestupu, což potvrzují především specializovaní prodejci automobilových doplňků, kteří na požadavky trhu dokázali velmi rychle zareagovat.

"Zájem v poslední době nastartovalo několik úspěšných filmů z automobilového prostředí, kde speciálně upravené vozy hrály téměř hlavní roli," říká Vladislav Helc z českobudějovické firmy ABW Tuning, podle něhož se do úpravy vozů pouštějí hlavně zákazníci ve věku mezi 20 a 30 lety. Tyto úpravy však mají nejedno úskalí. Tím největším je fakt, že většině doplňků, které je možné v obchodech koupit, chybějí potřebná povolení pro provoz na českých silnicích. Získat je dodatečně je přitom prakticky nemožné.

"Náklady na případné zkoušky by se pohybovaly v takových částkách, že se to běžnému majiteli vozu nemůže vyplatit," doplňuje Jiří Malec z Ústavu silniční a městské dopravy.

Můžete utratit stokoruny i statisíce

Většina takzvaných tunerů začíná s úpravami karoserie. Někdo si koupí jen samolepku na dveře za pár korun, ale u kosmetických změn zůstane málokdy. Postupně tak přibývají různé spoilery, ozdobné lišty a světla s čirými skly. "Jsou i řidiči, kteří si napřed zjišťují, co vše se dá pořídit, a teprve pak si jdou koupit auto," popisuje chování zákazníků prodavačka Miluše Davidová.

Sortiment je velmi široký a specializované firmy jsou schopné s autem udělat téměř cokoliv. Silnou pozici si v této oblasti vydobyla například firma Milotec, která se už 11 let specializuje na úpravy vozů Škoda. "Odběr našich výrobků vzrůstá. Například na Škodu Superb se dobře prodávají chromované doplňky, které podtrhují eleganci karoserie," poznamenává obchodní ředitel společnosti Jiří Kučera.

Motor svěřte profesionálům

Touhy řidičů vlastnit výjimečný vůz pochopily i automobilky, které na trh stále častěji dodávají sportovně laděné verze sériových modelů, jako je například Ford Focus nebo Škoda Octavia s označením RS. Právě zvyšování výkonu motoru je jednou z oblastí, po níž mnoho majitelů aut s oblibou sahá.

Takzvaným chip-tuningem je totiž možné výkon motoru zvýšit až o 30 procent. Náklady za takový zásah do řídící jednotky vozu se však mohou vyšplhat až na 50 000 korun. "Navýšení výkonu by mělo jít ruku v ruce s úpravou podvozku, tlumičů a brzdové soustavy. Na to mnoho lidí zapomíná," upozorňuje Michal Kotál z firmy Mr. Tuning.

Snížení a tvrdší odpružení podvozku však má i své zápory. "Výrazně se tím sice zlepší jízdní vlastnosti, ale na silnici ucítíte každý kamínek a s nízkým podvozkem se pak budete vyhýbat každé díře," dodává Kotál. Zásah do motoru však v případě, že se objeví nějaká závada, může přinést i nemalé obtíže.

"Pokud se prokáže, že problém vznikl v souvislosti se zvýšením výkonu, které nebylo schváleno výrobním závodem, majitel nemůže počítat s tím, že opravu vyřídíme v rámci reklamace," upozorňuje přejímající technik autosalonu Klokočka Petr Sedlák.

Interiéru vládne dřevo, neony jsou nezákonné

Pozornosti řidičů neuniká ani interiér. Tady úpravy směřují zejména na obložení přístrojové desky a dveří imitací dřeva, výměnu volantu nebo hlavice řadicí páky. Ti movitější sahají i po sportovních sedačkách.

Samostatnou kapitolou jsou audiosystémy, jejichž reproduktory a basové zesilovače mnohdy zaberou značnou část zavazadlového prostoru vozu. "Je to hlavně otázka frajeřiny a předvádění, kdy se mladí kluci trumfují, kdo má v autě dražší a výkonnější aparaturu. Když si to trochu víc zesílíte, v autě se nedá ani vydržet," poznamenává Michal Kotál.

Na vozech se stále častěji objevují i různé světelné efekty. Většinou jde o nehomologované neony umístěné pod prahy či poblíž registrační značky, problikávající parkovací světla či drobná světýlka v interiéru. Tyto doplňky však bývají častou příčinou střetů řidičů s dopravními policisty, podle nichž modrá světla mohou být snadno zaměnitelná s majákem například rychlé záchranné služby. Stanice technické kontroly, které by podobným výstřelkům měly zabránit, však podle zdroje MF DNES svůj účel často neplní: "Když jste ochotni obětovat zhruba pět tisíc a víte, na koho se obrátit, schválí vám skoro všechno."

Kam na sraz?

Open Air Tuning Sraz IV Plešnice (Plzeňský kraj) termín: 5. 6. až 6. 6. místo konání: letiště

Tuning Party Hradec Králové termín: 25. 6. až 27. 6. místo konání: letiště

Tuning Session Ostrava termín: 30. 7. až 1. 8. místo konání: areál firmy Libros

Srazy jsou stále oblíbenější

K autotuningu v České republice stejně jako v západní Evropě už několik let patří velkolepé srazy. V domácích podmínkách je největším podnikem Tuning party, jejíž třetí ročník se na letišti v Hradci Králové uskuteční na konci června.

Toho minulého se podle odhadu organizátorů zúčastnilo až 3000 aut, které si přišlo prohlédnout více než 20 000 diváků. "V připravovaném programu opět budou sprinty na 400 metrů, noční party s ohňostrojem a spoustou doprovodného programu," láká diváky jeden z hlavních organizátorů, Petr Brát.

Vrcholem srazu by mělo být představení stroje poháněného dvěma motory z proudové stíhačky. "Toto monstrum má v přepočtu neuvěřitelných jedenáct tisíc koní a dokáže na čtyřech stech metrech vyvinout rychlost kolem pěti set kilometrů za hodinu," dodává Brát.

Accord diesel sport přivezla Honda na frankfurtský autosalon. Sportovně zaměřený kombík dostal zcela nové nárazníky, lišty prahů a velkž spojler. Pozornost zaslouží i velká devatenáctipalcová kola.

Accord diesel sport přivezla Honda na frankfurtský autosalon. Sportovně zaměřený kombík dostal zcela nové nárazníky, lišty prahů a velkž spojler. Pozornost zaslouží i velká devatenáctipalcová kola.

Sportovní vzduchové filtry

Sportovní vzduchové filtry

Sportovní pružiny

Anatomická sportovní sedačka

Anatomicky tvarovaná sportovní sedačka

Křídla a spojlery

Světlomety s čirou optikou

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.