Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobil před jarem žádá hlavně důkladnou očistu

  22:17aktualizováno  22:17
- Co s automobilem po zimě? Odpověď není pro každého motoristu stejná. Majitel mladšího vozu, užívaného jako běžný předmět denní potřeby, bude v jarních iniciativách bezpochyby chladnější než jeho kolega, pro něhož je auto koníčkem a významným majetkem současně. Obojí má svou logiku. První totiž nenechá vozidlo ve svých službách zestárnout natolik, aby ho musel penězi či prací dotovat víc, než je obvyklé v motoristicky vyspělém světě. Druhý se často svému údělu věnuje docela rád.
Kartáčová myčka

Kartáčová myčka neumyje auto stoprocentně. | foto: MAFA - Martin Pinkas

"Pokud současná moderní osobní auta - zhruba do tří, čtyř roků stáří - nezlobila v zimě, není velká péče s přicházejícím jarem nutná. Postačí přezout ze zimních na letní pneumatiky a umýt spodek vozu a hlavně brzdové systémy," prohlašuje plzeňský motoristický odborník a obchodník s novými i staršími vozy Petr Svoboda.
Běžný servis s výměnami a kontrolami olejů a dalších náležitostí není nutné podle jeho názoru urychlovat. "Jakmile začnou větší jarní deště a spláchnou silnice, tak postačí vyjet a voda propláchne vše potřebné, jako málokterá myčka," doplňuje Petr Svoboda.
Větší péče ale ani u zmíněných moderních a antikorozně i jinak výborně ochráněných automobilů neuškodí. Lze využít například autokosmetických služeb, kterých pro čištění a dokonce i obnovu interiérů a exteriérů vozů v nabídce specializovaných firem přibývá. Při spěchu či nechuti investovat od několika set do zhruba tří tisíc korun za kompletní a skutečně kvalitní profesionální ošetření, které někteří motoristé dopřávají svému autu jednou ročně, postačí návštěva myčky. Lépe než nejrozšířenější automatická kartáčová poslouží na jaře zařízení, v nichž personál pracuje ručně a s tlakovou vodou. Také očistu motoru je dobré svěřit odborníkům, kteří nejen odstraní nečistoty a aplikují konzervační prostředky bez rizik pro životní prostředí, ale také nevyplaví a neohrozí elektroinstalaci a další součásti.
V případě starších aut a při sázce na svépomoc je práce nepoměrně víc. Bývalý automobilový závodník a známý motoristický publicista Dalibor Janek napsal, že jarní péče se z osmdesáti procent shoduje s údržbou automobilu před zimou. To většině motoristů - kutilů hodně napoví: péči hlavně v podobě očisty a celkové kontroly zasluhuje celý vůz. A neuškodí, když si řidič sestaví písemný plán, ze kterého bude jednotlivé úkony odškrtávat. Pokud se týká pravidelného servisu v podobě seřízení motoru a výměn olejů, není ani v případě starších automobilů nutné zavedený interval před jarem urychlovat.
Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Nová čínská škoda v plné parádě: Kamiq představili ambasádě v Pekingu

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro...

Potvrzeno. Nové městské SUV ze škodovky určené pouze pro čínský trh ponese název Kamiq. Automobilka Škoda Auto jej v...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Najdete na iDNES.cz