Kartáčová myčka

Kartáčová myčka neumyje auto stoprocentně. | foto: MAFA - Martin Pinkas

Automobil před jarem žádá hlavně důkladnou očistu

- Co s automobilem po zimě? Odpověď není pro každého motoristu stejná. Majitel mladšího vozu, užívaného jako běžný předmět denní potřeby, bude v jarních iniciativách bezpochyby chladnější než jeho kolega, pro něhož je auto koníčkem a významným majetkem současně. Obojí má svou logiku. První totiž nenechá vozidlo ve svých službách zestárnout natolik, aby ho musel penězi či prací dotovat víc, než je obvyklé v motoristicky vyspělém světě. Druhý se často svému údělu věnuje docela rád.
"Pokud současná moderní osobní auta - zhruba do tří, čtyř roků stáří - nezlobila v zimě, není velká péče s přicházejícím jarem nutná. Postačí přezout ze zimních na letní pneumatiky a umýt spodek vozu a hlavně brzdové systémy," prohlašuje plzeňský motoristický odborník a obchodník s novými i staršími vozy Petr Svoboda.
Běžný servis s výměnami a kontrolami olejů a dalších náležitostí není nutné podle jeho názoru urychlovat. "Jakmile začnou větší jarní deště a spláchnou silnice, tak postačí vyjet a voda propláchne vše potřebné, jako málokterá myčka," doplňuje Petr Svoboda.
Větší péče ale ani u zmíněných moderních a antikorozně i jinak výborně ochráněných automobilů neuškodí. Lze využít například autokosmetických služeb, kterých pro čištění a dokonce i obnovu interiérů a exteriérů vozů v nabídce specializovaných firem přibývá. Při spěchu či nechuti investovat od několika set do zhruba tří tisíc korun za kompletní a skutečně kvalitní profesionální ošetření, které někteří motoristé dopřávají svému autu jednou ročně, postačí návštěva myčky. Lépe než nejrozšířenější automatická kartáčová poslouží na jaře zařízení, v nichž personál pracuje ručně a s tlakovou vodou. Také očistu motoru je dobré svěřit odborníkům, kteří nejen odstraní nečistoty a aplikují konzervační prostředky bez rizik pro životní prostředí, ale také nevyplaví a neohrozí elektroinstalaci a další součásti.
V případě starších aut a při sázce na svépomoc je práce nepoměrně víc. Bývalý automobilový závodník a známý motoristický publicista Dalibor Janek napsal, že jarní péče se z osmdesáti procent shoduje s údržbou automobilu před zimou. To většině motoristů - kutilů hodně napoví: péči hlavně v podobě očisty a celkové kontroly zasluhuje celý vůz. A neuškodí, když si řidič sestaví písemný plán, ze kterého bude jednotlivé úkony odškrtávat. Pokud se týká pravidelného servisu v podobě seřízení motoru a výměn olejů, není ani v případě starších automobilů nutné zavedený interval před jarem urychlovat.