Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilkám se daří snižovat emise, jen Škodě ne

  12:00aktualizováno  12:00
Prakticky u všem automobilkám, které působí na evropském trhu, se podařilo snížit emise CO2. Výjimkou je z velkých automobilek pouze Škoda. Premianty jsou naopak Smart, Mini a Fiat.

Ilustrační foto | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Česká Škoda je jedinou z velkých v Evropě působících automobilek, které se nepodařilo za první pololetí roku 2009 meziročně snížit průměrné emise CO2 u modelů prodávaných v EU. Vyplývá to z údajů zveřejněných analytickou společností JATO Dynamics.

JATO počítá průměrnou produkci CO2 jako váženou – bere tedy v potaz reálné prodeje jednotlivých motorizací tak, jak to bude v roce 2015 vyžadovat legislativa EU. Automobilky jsou nuceny snížit průměrné emise napříč svým výrobním programem na 130 gramů na kilometr.

Škodovka se ale letos tomuto cíli mírně vzdálila. Průměrné emise totiž stouply o 0,7 g/km na konečnou hodnotu 149,9 g/km. Důvodem pro tento nárůst má být uvedení nejsilnějšího modelu Superb na trh. Hlavním viníkem je podle mluvčího automobilky Evžena Krauskopfa motor 3,6 V6 FSI s výkonem 191 kW ve vrcholové verzi největšího modelu.

Jedinou další automobilkou, která emise meziročně u nových modelů podle JATO zvýšila, je Maserati. I tato automobilka je ale ve svém segmentu výjimkou. Ostatní a výrobci luxusních a supersportovních aut totiž emise úspěšně snižují.

Absolutním rekordmanem je Ferrari, které snížilo emise o 40,4 g/km na konečných 386,9 g/km. Mezi velkoobjemovými automobilkami (ve smyslu počtu vyráběných vozů) se nejvíce dařilo Chevroletu, u kterého emise klesly o 15,2 gramu na konečných 141,6 g/km. Hned za ním se v pořadí umístilo Audi s poklesem o 14,4 gramu (konečných 162,6 g/km), další jsou Toyota (-14,4 g, 132,9 g/km), Suzuki (-13,4 g, 144,9 g/km), a Hyundai (-12,8 g, 138,8 g/km).

Je vidět, že asijským automobilkám se v tomto ohledu daří a mají dobrý výhled v roce 2015 splnit požadavek EU na průměrnou hodnotu emisí pod hranicí 130 g/km.

Pod touto hranicí se možná trochu překvapivě ocitly již tři automobilky. Jsou jimi Smart, Mini a Fiat. U Smartu rozhodně nejde o žádné překvapení, u Mini je to slušný výkon a Fiat si zaslouží pochvalu. Automobilka je sice "specialistou" na malé vozy, ale při šíři jejího portfolia a objemech prodejů všech vozů je to velmi dobrý výkon. Průměrné emise u Fiatů činí 129,1 g/km. To znamená meziroční pokles o 5,2 gramu. Hranici 130 g/km se blíží také Toyota a Peugeot (-4 g, 134,5 g/km).

Meziroční snížení produkce emisí u drtivé většiny automobilek je výsledkem usilovné práce výrobců, ale také změnou poptávky zákazníků. Velkou měrou se na snížení průměrných emisí totiž podílelo šrotovné v různých zemích. V jeho rámci si zákazníci kupovali především malé levné vozy s maloobjemovými motory. Po návratu trhu do normálu možná budou mít automobilky problém s udržením této klesající tendence, dá se očekávat, že zákazníci sáhnou i po výkonnějších vozech.







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.