Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilkám se daří snižovat emise, jen Škodě ne

  12:00
Prakticky u všem automobilkám, které působí na evropském trhu, se podařilo snížit emise CO2. Výjimkou je z velkých automobilek pouze Škoda. Premianty jsou naopak Smart, Mini a Fiat.

Ilustrační foto | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Česká Škoda je jedinou z velkých v Evropě působících automobilek, které se nepodařilo za první pololetí roku 2009 meziročně snížit průměrné emise CO2 u modelů prodávaných v EU. Vyplývá to z údajů zveřejněných analytickou společností JATO Dynamics.

JATO počítá průměrnou produkci CO2 jako váženou – bere tedy v potaz reálné prodeje jednotlivých motorizací tak, jak to bude v roce 2015 vyžadovat legislativa EU. Automobilky jsou nuceny snížit průměrné emise napříč svým výrobním programem na 130 gramů na kilometr.

Škodovka se ale letos tomuto cíli mírně vzdálila. Průměrné emise totiž stouply o 0,7 g/km na konečnou hodnotu 149,9 g/km. Důvodem pro tento nárůst má být uvedení nejsilnějšího modelu Superb na trh. Hlavním viníkem je podle mluvčího automobilky Evžena Krauskopfa motor 3,6 V6 FSI s výkonem 191 kW ve vrcholové verzi největšího modelu.

Jedinou další automobilkou, která emise meziročně u nových modelů podle JATO zvýšila, je Maserati. I tato automobilka je ale ve svém segmentu výjimkou. Ostatní a výrobci luxusních a supersportovních aut totiž emise úspěšně snižují.

Absolutním rekordmanem je Ferrari, které snížilo emise o 40,4 g/km na konečných 386,9 g/km. Mezi velkoobjemovými automobilkami (ve smyslu počtu vyráběných vozů) se nejvíce dařilo Chevroletu, u kterého emise klesly o 15,2 gramu na konečných 141,6 g/km. Hned za ním se v pořadí umístilo Audi s poklesem o 14,4 gramu (konečných 162,6 g/km), další jsou Toyota (-14,4 g, 132,9 g/km), Suzuki (-13,4 g, 144,9 g/km), a Hyundai (-12,8 g, 138,8 g/km).

Je vidět, že asijským automobilkám se v tomto ohledu daří a mají dobrý výhled v roce 2015 splnit požadavek EU na průměrnou hodnotu emisí pod hranicí 130 g/km.

Pod touto hranicí se možná trochu překvapivě ocitly již tři automobilky. Jsou jimi Smart, Mini a Fiat. U Smartu rozhodně nejde o žádné překvapení, u Mini je to slušný výkon a Fiat si zaslouží pochvalu. Automobilka je sice "specialistou" na malé vozy, ale při šíři jejího portfolia a objemech prodejů všech vozů je to velmi dobrý výkon. Průměrné emise u Fiatů činí 129,1 g/km. To znamená meziroční pokles o 5,2 gramu. Hranici 130 g/km se blíží také Toyota a Peugeot (-4 g, 134,5 g/km).

Meziroční snížení produkce emisí u drtivé většiny automobilek je výsledkem usilovné práce výrobců, ale také změnou poptávky zákazníků. Velkou měrou se na snížení průměrných emisí totiž podílelo šrotovné v různých zemích. V jeho rámci si zákazníci kupovali především malé levné vozy s maloobjemovými motory. Po návratu trhu do normálu možná budou mít automobilky problém s udržením této klesající tendence, dá se očekávat, že zákazníci sáhnou i po výkonnějších vozech.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...