Škoda tiskne respirátory
V podstatě zároveň se zastavením výroby nebo ještě před ním se vrhly automobilky na pomoc v boji proti koronaviru. Jako příklad zapojení automobilek může posloužit i domácí Škoda Auto, která se rozhodla ve spolupráci s výzkumníky z ČVUT a dalšími zúčastněnými stranami pomoci řešit akutní nedostatek ochranných pomůcek.
Automobilka ve své „tajné“ dílně s 3D tiskárnami disponuje i jedním konkrétním modelem tiskárny HP, který tiskne metodou Multi Jet Fusion. Právě pro tuto technologii tisku vyvinuli vědci na půdě ČVUT prototyp opakovaně využitelného respirátoru, který má chránit především bojovníky v první linii, tedy zejména zdravotnický personál. Celá fáze vývoje respirátoru CIIRC RP95-3D s úrovní filtrace FFP3 od začátku vývoje po certifikaci a rozjezd malosériové výroby trvala pouhý týden.
„Na ČVUT zvolili metodu tisku Multi Jet Fusion z polyamidu PA-12. Tato metoda tisku zajistí, že vznikne homogenní materiál, který nemá zřetelné vrstvy a není porézní. To je základní předpoklad pro to, aby se v něm nedržely viry a dal se dobře dezinfikovat,“ vysvětlil důvod pro volbu technologie tisku David Vaněk, vedoucí oddělení stavby prototypů a modelů české automobilky.
Po prvotním ladění prototypů zvládala dílna tisknout 60 kompletů dílů pro respirační masky denně. V automobilce tak vytiskli celkem stovky sestav čtyř dílů, které tvoří základ masky. Tyto díly následně putovaly k firmě 3Dees, distributorovi tiskáren, na kterých lze masky tisknout. Firma shromažďovala díly od dalších dodavatelů a postarala se o finální montáž. Distribuci respirátorů, které lze používat opakovaně a opakovaně je dezinfikovat, následně zajistilo ministerstvo zdravotnictví.
Zatímco probíhal 3D tisk, na ČVUT pracovali s dalšími partnery a respirátor RP95 vyvinuli do takové podoby, aby bylo možné ho sériově vyrábět metodou vstřikování plastů.