Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky dostanou od Evropy pět miliard eur na vývoj

  7:00aktualizováno  7:00
Automobilky z EU by mohly dostat nejméně pět miliard eur (126 miliard Kč) na vývoj vozidel šetrných k životnímu prostředí. Budou mít navíc možnost žádat o další půjčky od Evropské investiční banky (EIB). Vyplývá to ze záchranného balíku, který schválila Evropská komise. Peníze mají být společným příspěvkem EU, členských států, EIB a průmyslu.

Ilustrační foto | foto: Kia Motors

Evropská komise původně plánovala snížení emisí oxidu uhličitého u aut v průměru na 130 gramů CO2 na kilometr do roku 2012. Některé členské státy a europoslanci ovšem chtějí tento cíl odsunout až na rok 2015. Automobilky si ovšem i tak stěžují, že v době, kdy bojují s následky finanční krize, která výrazně omezila poptávku po nových vozech, nemají na takové změny peníze.

Proto ještě nedávno EU žádaly o poskytnutí půjček ve výši 40 miliard eur (asi jeden bilion korun).

Záchranný plán pro hospodářství EU ovšem v tomto případě počítá i s dalšími opatřeními. Podle komise lze uvažovat o tom, že členské státy unie by snížily registrační či jiné poplatky, které musí majitelé aut platit.

Týkalo by se to ovšem jen vozů s nižšími emisemi. Brusel rovněž volá i po podpoře likvidace starých a nevyhovujících vozidel.

Mluvčí mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý nechtěl rozhodnutí komise komentovat, protože schvalovací proces nebude podle informací firmy ještě dlouho ukončen. "Nicméně vítáme jakýkoliv progres v této oblasti," doplnil.

Mladoboleslavská automobilka rovněž patří mezi krizí zasažené firmy. Původní plány podniku letos počítaly s výrobou nejméně 700.000 automobilů. Kvůli klesající poptávce způsobené finanční krizí musela ale automobilka produkci omezit a očekává, že prodá zhruba 690 000 vozů. S problémy se ovšem potýkají i další automobilky, které v Česku působí. Kopřivnická Tatra zruší několik stovek pracovních míst a Avia přeruší na několik týdnů výrobu a rovněž bude propouštět.

Krátce po svém zveřejnění se pomoc automobilkám stala terčem aktivistů z Greenpeace. Ti považují poskytování finančních prostředkům automobilkám za vyhazování peněz. "Automobilový průmysl dostává dárek navzdory tomu, že se zuby nehty brání zavedení legislativy, která počítá s poklesem emisí CO2," uvedla členka Greenpeace Franziska Achterbergová.

Podle šéfa sdružení automobilek ACEA Ivana Hodače je ale automobilový průmysl pro evropskou ekonomiku klíčový, a proto jsou potřeba rozhodné kroky. Dnešní plán pro sdružení představuje vítaný první krok, který se zabývá následky finanční krize a chce zabránit dlouhodobému poklesu hospodářství. "Náš obor bude spolupracovat s Evropskou investiční bankou a národními vládami, abychom za použití všech možných zdrojů na národní i evropské úrovni nalezli pragmatická řešení," uvedl Hodač.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Iveco Daily 2,3 35C13...
Iveco Daily 2,3 35C13...

r.v. 2011, naj. 131 000 km, diesel
458 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.