Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky: na přibrzdění není čas

  18:35aktualizováno  18:35
Frankfurt (Od našeho zvláštního zpravodaje) - Automobilky se tu ukazují v největším lesku, zařazují nejvyšší rychlost a na frankfurtském autosalonu představují rekordní množství novinek. Sedmapadesát světových premiér přitom přichází v době, kdy by výrobci aut měli spíš víc brzdit než šlapat na plyn. Letošní rok a podle všech vyhlídek ani ten příští totiž není zrovna růžový. Celý evropský trh spadl o jeden a půl procenta a ten nejdůležitější z nich – německý – zaznamenal za první půlrok pád dokonce o deset procent.

Podle všech expertů pojede automobilový průmysl z kopce i příští rok, očekává se pokles o další dvě procenta. "Ale jestli se nevzpamatuje německý trh, tak to bude spíš tři nebo čtyři procenta," říká Arthur Maher, šéf evropských prognostiků analytické firmy J.D. Power-LMC.

"To by znamenalo o šest set tisíc prodaných aut méně a z toho vyplývá, že jeden až dva velké výrobní závody v Evropě jsou zbytečné," dodává. Riziko sestupu podle analytiků hrozí především Volkswagenu, Renaultu a Fiatu. Ford či General Motors, k němuž patří Opel, už oznámily plány na zeštíhlení a propouštění. Všechno to odráží celkový stav evropské ekonomiky, která se zadýchala více, než se čekalo, a její růst je slabý.

Přesto nebo možná právě proto, se letošní << frankfurtský>>  autosalon chlubí rekordními čísly. Je to zdaleka největší světová výstava aut, je tu největší počet novinek a výstavní plocha se pořád zvětšuje. Domácí koncern Volkswagen, pod jehož křídla patří i Škoda, tady vystavuje na 18 tisících metrů čtverečních a jen za výstavní plochu zaplatil podle odhadů pět milionů marek. Kromě Škody Superb očekávané hlavně českým publikem tady koncern VW má další, pro něj podstatnější novinku, na niž sází – nové VW Polo.

V tomto segmentu trhu, který je velmi zajímavý i pro české zákazníky, se představuje řada menších aut: například nový Fiat Stilo, Toyota Corolla nebo Ford Fiesta. "Novinky ukazují, že konkurence roste především ve dvou oblastech – u malých a levných vozů a na druhé straně v segmentu prestižních luxusních aut," říká Bernd Gottschalk, prezident německého svazu výrobců aut. Tyto všechny novinky přitom stojí miliardy a miliardy eur a výrobci doufají, že se povážlivě sestupné křivky na jejich grafech konečně zase otočí směrem nahoru. Přestože čísla nevypadají moc optimisticky, nehrozí prý krize podobná té z počátku devadesátých let.

"Většina z evropských automobilek vydělává přesto, že trh jde dolů. Myslím, že průmysl je docela v dobré formě," tvrdí John Lawson, analytik automobilového průmyslu u Schroder Salomon Smith Barney. Možná i kvůli zataženým mrakům nad evropským automobilovým nebem adresoval šéf koncernu Volkswagen, Ferdinand Piech, tak ostrá slova Škodovce, když jí vyčetl, že vydělává málo peněz. Její prodeje i přes celkový pokles trhu rostou, a to dokonce i v nejvíce zasaženém Německu. Wolfburský boss si však představuje, že ruku v ruce s tím musí jít růst zisků.

A v rozhovoru pro německý Der Spiegel varoval nepřímo Škodovku i Seat, že snaha dosáhnout rychle stejných mezd jako v Německu může vést k tomu, že se auta budou vyrábět právě spíš tam než ve Španělsku či Česku. Na frankfurtském autosalonu se tyhle věci neřeší, alespoň ne na veřejnosti.

Neuvěřitelných deset tisíc lidí tady připravovalo expozice, čeká se milion návštěvníků, je tady tisíc vystavovatelů, a tak je optimismus skoro povinný. Příštích jedenáct dní se ve Frankfurtu musí jet na plný plyn, na brzdy přijde čas až po autosalonu.


ZA KOLIK BUDE? TO SE STÁLE NEVÍ

To, co všichni na frankfurtském autosalonu čekali, se nestalo - přesná cena limuzíny Superb nebyla oznámena. Zatím se hovoří o tom, že by měla začínat na 670 až 680 tisících korun. "Jasno by mohlo být za týden," řekl šéf Škody Vratislav Kulhánek. A termín uvedení na trh? Firma počítá s únorem 2002. V omezeném množství by se vůz ale mohl objevit už před Silvestrem.

Italská novinka Fiat Stilo

Italská novinka Fiat Stilo

Fiat Stilo je úplně jiný než Bravo a Brava. Dříve hravě kulatý fiat bude nyní hranatější, rozdíl mezi tří a pětidveřovou verzí bude menší než v minulosti. Časem se objeví i Stilo kombi.

Fiat Stilo

Nové BMW řady 7

Nové BMW řady 7

Nové BMW řady 7

Honda Jazz

VW Polo - novinka

VW Polo - zboku

VW Polo - zezadu

Citroën C3

Mitsubishi Airtrek - japonská novinka

Zbraní japonské Toyoty proti evropské konkurenci by měla být tato nová corolla. Jejím cílem je navázat na tradici nejprodávanějších vozů své třídy.

Nový Ford Fiesta - bude lámat prodejní rekordy?

Citroën C3

Nový design Primery

Škoda přišla s řadou zajímvaých řešení. Jendím z nich je i tento otvor v sedadle, umožňující naatáhnout si při dlouhé cestě nohy.

Superb při odhalování

Škoda Superb - po odhalení obklopena návštěvníky

Futuristické tvary u Renaultu. Automobilka představila na autosalonu zajímavou studii překvapující zejména néotřelým designem sedadel.

Seat Tango

Mercedes-Benz Vaneo

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.