Expert: Politika je v Německu příliš propojena s autoprůmyslem

aktualizováno 
Německá politika je dlouhodobě příliš úzce provázána s automobilovým průmyslem, což negativně dopadá na spotřebitele i na tempo inovací, je přesvědčen politolog Timo Lange, který se věnuje studiu lobbistů a jejich vlivu na politiku.

Autoprůmysl je jedním z pilířů německé ekonomiky. První auto postavil Němec Karl Benz. | foto: Volkswagen

Je podle něj především na kancléřce Angele Merkelové, aby po sérii skandálů německých automobilových výrobců rozhodla o změně vládní politiky.

„Automobilový průmysl je s politikou personálně úzce propojen, zvláště v lobbistických odděleních jednotlivých firem a vedení Sdružení automobilového průmyslu (VDA),“ míní Lange, podle něhož je pozoruhodné, kolik lobbistů pochází přímo z okolí německé kancléřky.

Jako příklad uvádí současného šéfa Sdružení automobilového průmyslu Matthiase Wissmanna, který byl v letech 1993 - 1998 ministrem dopravy. Jeho vládní kolegyní byla po většinu této doby tehdejší ministryně pro životní prostředí Angela Merkelová.

Ta má velmi dobré kontakty i na Eckarta von Klaedena, který do roku 2013 pracoval jako vysoce postavený činitel na kancléřství a od té doby je hlavním lobbistou Daimleru. Hlavním lobbistou Volkswagenu je zase Thomas Steg, někdejší zastupující vládní mluvčí a volební stratég sociální demokracie.

Dalších podobných spojení se dá najít celá řada, včetně těch na zemské úrovni. Ministerský předseda Dolního Saska je tradičně členem dozorčí rady největší německé automobilky Volkswagen. Řada automobilových firem navíc německé politické strany podporuje nemalými finančními dary.

Personální propojení, finanční zájmy a strategický význam německého automobilovém průmyslu vedly podle Langeho v minulosti k tomu, že politici šli automobilkám příliš na ruku a někdy dokonce působili jako jejich prodloužená ruka. Lange se zmiňuje například o snaze Merkelové a německé vlády vyjednat v Bruselu nebo ve Spojených státech měkčí limity pro znečištění ovzduší emisemi z aut.

„Z našeho pohledu toto úzké propojení v minulosti také bránilo inovacím,“ řekl Lange zahraničním novinářům v Berlíně. Příkladem může být aktuální kauza údajných dlouholetých kartelových ujednání mezi firmami Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche (podrobnosti čtěte zde). Místo toho, aby se tyto přední německé automobilky snažily inovacemi snížit množství emisí u dieselových vozů, domlouvaly se společně na jednotných technických parametrech.

Některé z nich dokonce sáhly k instalaci softwaru, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Jen koncern Volkswagen tím měl oklamat miliony zákazníků. I na tomto případě je však podle mnohých dobře vidět blízkost politiky a automobilového průmyslu. Zatímco ve Spojených státech musí Volkswagen platit mnohamiliardové odškodné, v Německu na něj podle kritiků vyvíjejí politici jen velmi malý tlak (vše o aféře Dieselgate čtěte zde).

Vedle spotřebitelů a inovačních snah automobilek dopadají nynější poměry podle Langeho negativně samozřejmě také na životní prostředí. Ale právě zde Lange vidí i možnou cestu k nápravě. Verdikt stuttgartského soudu z minulého týdne totiž přiblížil možnost, že kvůli vysokému znečištění toto město zakáže jízdu některých dieselových aut. Takový krok by podle Langeho natolik zvýšil tlak veřejnosti na politiky, že by konečně museli jednat.

O tom, že si to lidé přejí už nyní, svědčí aktuální průzkum pro deník Die Welt, podle něhož je 72,8 procenta Němců přesvědčeno, že když jde o znečištění ovzduší, berou politici na automobilový průmysl přílišné ohledy.

Autoři: ,


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Česko nemá centrální registr nabíječek elektroaut. Odhad je 200 míst

Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E

Energetické společnosti při instalaci nových dobíjecích stanic pro elektromobily stále častěji spolupracují s...

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
7 200 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz