Automobilky pocítily japonské zemětřesení. Chybí součástky i barvy

  16:59aktualizováno  16:59
Ničivé japonské zemětřesení má prakticky celosvětové dopady na automobilový průmysl. I automobilkám, které zdánlivě nemají s Japonskem nic společného, chybí některé součástky a také přísady pro výrobu barev.

Ilustrační snímek | foto: Fiat

Japonské automobilky uvažují o tom, že se kvůli problematickým dodávkám elektřiny, které je kvůli výpadku elektráren nedostatek, budou muset v produkci svých vozů střídat. To by jim umožnilo zachovat výrobu alespoň v rozumném rozsahu. Automobilky už nyní hlásí, že nestihly vyrobit statisíce plánovaných vozů.

Dopady zemětřesení ale nepocítily jen domácí japonské automobilky. I jinde ve světě se totiž potíže začínají projevovat. Automobilkám chybí některé součástky, problém je také s dodávkami barev. Řada z nich totiž používá pigmenty vyráběné v zasažených japonských továrnách. Analytici odhadují, že pokud postižené japonské továrny neobnoví produkci do šesti týdnů, zpomalí se celosvětová automobilová produkce o minimálně 100 000 vozů denně. To je radikální hrozba, automobilový průmysl totiž denně vychrlí asi 280 až 300 tisíc aut.

Výroba ale klesá už v současnou chvíli, a to v továrnách po celém světě. Subaru třeba ruší přesčasy v továrně v americké Indianě, na omezení svých severoamerických továren se chystá i Honda. Toyota se rovněž připravuje na omezení, zároveň tvrdí, že mezi 14. březnem a dnešním dnem přišla v produkci asi o 140 000 vozů. Američtí dealeři Mazdy přestali od zákazníků brát objednávky na modely vyráběné v Japonsku.

Kvůli nedostatku součástí zůstávají zavřené i továrny Suzuki, firma prakticky nevyrábí. Nissan pracuje na obnově své motorárny v Iwaki. Továrna vyrábí šestiválce VQ V-6 a Nissan zvažuje, zda by výpadek v produkci motorů nemohl dočasně nahradit dovozem stejných jednotek ze své americké továrny. Mitsubishi se k omezením produkce příliš nevyjadřuje, jisté je, že jeho továrny ale jedou jen na částečný výkon.

Evropský Ford zavře 4. dubna svou továrnu v belgickém Genku. Továrna, která vyrábí modely Galaxy, S-Max a Mondeo, bude zavřená pět dní. Ford tak chce šetřit díly. Automobilka také celosvětově přestala přijímat objednávky na vozy v některých barvách. Konkrétně se to týká jednoho druhu černé a tří odstínů červené barvy. Tyto barvy totiž používají pigmenty z japonských továren.

Kromě Fordu má stejný problém i Chrysler. Továrny nevyrábí proto, že jsou příliš blízko jadernému nebezpečí reaktorů elektrárny Fukušima I. Obnovení produkce pigmentů bude prý po návratu pracovníků do továrny trvat čtyři až osm týdnů. Kromě výše zmíněných barev se omezení týkají i některých druhů zelené barvy, barvy slonovinové a některých dalších. Potíže mohou mít i BMW a Audi, které rovněž používají stejný pigment z japonských továren.

Opel zrušil některé směny ve svých výrobních závodech v Německu a ve Španělsku, mezi tím hledá náhradního dodavatele elektronických součástek v USA. Koncern PSA varuje, že produkce některých jeho modelů může klesnout až o 60 % kvůli nedostatku součástek pro naftové motory, které dodává japonské Hitachi. Volkswagen situaci monitoruje, žádná omezení zatím nehlásí.

Japonské zemětřesení tak zasadilo po ekonomické krizi automobilovému průmyslu další ránu. Ta by ale tentokrát nemusela být tak závažná a rozhodně nebude mít tak dlouhodobé následky. Návrat celého průmyslového odvětví do normálu ale i tak bude podle všeho trvat řadu měsíců.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Najdete na iDNES.cz