Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky pocítily japonské zemětřesení. Chybí součástky i barvy

  16:59aktualizováno  16:59
Ničivé japonské zemětřesení má prakticky celosvětové dopady na automobilový průmysl. I automobilkám, které zdánlivě nemají s Japonskem nic společného, chybí některé součástky a také přísady pro výrobu barev.

Ilustrační snímek | foto: Fiat

Japonské automobilky uvažují o tom, že se kvůli problematickým dodávkám elektřiny, které je kvůli výpadku elektráren nedostatek, budou muset v produkci svých vozů střídat. To by jim umožnilo zachovat výrobu alespoň v rozumném rozsahu. Automobilky už nyní hlásí, že nestihly vyrobit statisíce plánovaných vozů.

Dopady zemětřesení ale nepocítily jen domácí japonské automobilky. I jinde ve světě se totiž potíže začínají projevovat. Automobilkám chybí některé součástky, problém je také s dodávkami barev. Řada z nich totiž používá pigmenty vyráběné v zasažených japonských továrnách. Analytici odhadují, že pokud postižené japonské továrny neobnoví produkci do šesti týdnů, zpomalí se celosvětová automobilová produkce o minimálně 100 000 vozů denně. To je radikální hrozba, automobilový průmysl totiž denně vychrlí asi 280 až 300 tisíc aut.

Výroba ale klesá už v současnou chvíli, a to v továrnách po celém světě. Subaru třeba ruší přesčasy v továrně v americké Indianě, na omezení svých severoamerických továren se chystá i Honda. Toyota se rovněž připravuje na omezení, zároveň tvrdí, že mezi 14. březnem a dnešním dnem přišla v produkci asi o 140 000 vozů. Američtí dealeři Mazdy přestali od zákazníků brát objednávky na modely vyráběné v Japonsku.

Kvůli nedostatku součástí zůstávají zavřené i továrny Suzuki, firma prakticky nevyrábí. Nissan pracuje na obnově své motorárny v Iwaki. Továrna vyrábí šestiválce VQ V-6 a Nissan zvažuje, zda by výpadek v produkci motorů nemohl dočasně nahradit dovozem stejných jednotek ze své americké továrny. Mitsubishi se k omezením produkce příliš nevyjadřuje, jisté je, že jeho továrny ale jedou jen na částečný výkon.

Evropský Ford zavře 4. dubna svou továrnu v belgickém Genku. Továrna, která vyrábí modely Galaxy, S-Max a Mondeo, bude zavřená pět dní. Ford tak chce šetřit díly. Automobilka také celosvětově přestala přijímat objednávky na vozy v některých barvách. Konkrétně se to týká jednoho druhu černé a tří odstínů červené barvy. Tyto barvy totiž používají pigmenty z japonských továren.

Kromě Fordu má stejný problém i Chrysler. Továrny nevyrábí proto, že jsou příliš blízko jadernému nebezpečí reaktorů elektrárny Fukušima I. Obnovení produkce pigmentů bude prý po návratu pracovníků do továrny trvat čtyři až osm týdnů. Kromě výše zmíněných barev se omezení týkají i některých druhů zelené barvy, barvy slonovinové a některých dalších. Potíže mohou mít i BMW a Audi, které rovněž používají stejný pigment z japonských továren.

Opel zrušil některé směny ve svých výrobních závodech v Německu a ve Španělsku, mezi tím hledá náhradního dodavatele elektronických součástek v USA. Koncern PSA varuje, že produkce některých jeho modelů může klesnout až o 60 % kvůli nedostatku součástek pro naftové motory, které dodává japonské Hitachi. Volkswagen situaci monitoruje, žádná omezení zatím nehlásí.

Japonské zemětřesení tak zasadilo po ekonomické krizi automobilovému průmyslu další ránu. Ta by ale tentokrát nemusela být tak závažná a rozhodně nebude mít tak dlouhodobé následky. Návrat celého průmyslového odvětví do normálu ale i tak bude podle všeho trvat řadu měsíců.



Nejčtenější

V Itálii stojí litr benzinu i 55 korun. A bude hůř

Ilustrační snímek

Na italských dálnicích je dnes zcela běžná cena za litr benzinu 1,7 eura, to je 45 korun, ověřil reportér iDNES.cz...

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...



Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...

Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Další z rubriky

Američané hledají, kde a jak těžit lithium, aby nebyli závislí na Číně

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Těžařské společnosti se snaží prudce zvyšovat těžbu lithia ve Spojených státech. V zemi, která je třetím největším...

Sprintující kolosy: závody trucků jsou náramná podívaná

Závody trucků na Hungaroringu

Maďarský okruh Hungaroring hostil v půli června druhý podnik evropského šampionátu FIA European Truck Racing...

VW a Ford zase zvažují spolupráci. Chtějí stavět užitkové vozy

Ford Galaxy první generace

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho americký konkurent Ford zvažují vytvoření strategické aliance. Zkoumají...

Najdete na iDNES.cz