Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky pocítily japonské zemětřesení. Chybí součástky i barvy

  16:59aktualizováno  16:59
Ničivé japonské zemětřesení má prakticky celosvětové dopady na automobilový průmysl. I automobilkám, které zdánlivě nemají s Japonskem nic společného, chybí některé součástky a také přísady pro výrobu barev.

Ilustrační snímek | foto: Fiat

Japonské automobilky uvažují o tom, že se kvůli problematickým dodávkám elektřiny, které je kvůli výpadku elektráren nedostatek, budou muset v produkci svých vozů střídat. To by jim umožnilo zachovat výrobu alespoň v rozumném rozsahu. Automobilky už nyní hlásí, že nestihly vyrobit statisíce plánovaných vozů.

Dopady zemětřesení ale nepocítily jen domácí japonské automobilky. I jinde ve světě se totiž potíže začínají projevovat. Automobilkám chybí některé součástky, problém je také s dodávkami barev. Řada z nich totiž používá pigmenty vyráběné v zasažených japonských továrnách. Analytici odhadují, že pokud postižené japonské továrny neobnoví produkci do šesti týdnů, zpomalí se celosvětová automobilová produkce o minimálně 100 000 vozů denně. To je radikální hrozba, automobilový průmysl totiž denně vychrlí asi 280 až 300 tisíc aut.

Výroba ale klesá už v současnou chvíli, a to v továrnách po celém světě. Subaru třeba ruší přesčasy v továrně v americké Indianě, na omezení svých severoamerických továren se chystá i Honda. Toyota se rovněž připravuje na omezení, zároveň tvrdí, že mezi 14. březnem a dnešním dnem přišla v produkci asi o 140 000 vozů. Američtí dealeři Mazdy přestali od zákazníků brát objednávky na modely vyráběné v Japonsku.

Kvůli nedostatku součástí zůstávají zavřené i továrny Suzuki, firma prakticky nevyrábí. Nissan pracuje na obnově své motorárny v Iwaki. Továrna vyrábí šestiválce VQ V-6 a Nissan zvažuje, zda by výpadek v produkci motorů nemohl dočasně nahradit dovozem stejných jednotek ze své americké továrny. Mitsubishi se k omezením produkce příliš nevyjadřuje, jisté je, že jeho továrny ale jedou jen na částečný výkon.

Evropský Ford zavře 4. dubna svou továrnu v belgickém Genku. Továrna, která vyrábí modely Galaxy, S-Max a Mondeo, bude zavřená pět dní. Ford tak chce šetřit díly. Automobilka také celosvětově přestala přijímat objednávky na vozy v některých barvách. Konkrétně se to týká jednoho druhu černé a tří odstínů červené barvy. Tyto barvy totiž používají pigmenty z japonských továren.

Kromě Fordu má stejný problém i Chrysler. Továrny nevyrábí proto, že jsou příliš blízko jadernému nebezpečí reaktorů elektrárny Fukušima I. Obnovení produkce pigmentů bude prý po návratu pracovníků do továrny trvat čtyři až osm týdnů. Kromě výše zmíněných barev se omezení týkají i některých druhů zelené barvy, barvy slonovinové a některých dalších. Potíže mohou mít i BMW a Audi, které rovněž používají stejný pigment z japonských továren.

Opel zrušil některé směny ve svých výrobních závodech v Německu a ve Španělsku, mezi tím hledá náhradního dodavatele elektronických součástek v USA. Koncern PSA varuje, že produkce některých jeho modelů může klesnout až o 60 % kvůli nedostatku součástek pro naftové motory, které dodává japonské Hitachi. Volkswagen situaci monitoruje, žádná omezení zatím nehlásí.

Japonské zemětřesení tak zasadilo po ekonomické krizi automobilovému průmyslu další ránu. Ta by ale tentokrát nemusela být tak závažná a rozhodně nebude mít tak dlouhodobé následky. Návrat celého průmyslového odvětví do normálu ale i tak bude podle všeho trvat řadu měsíců.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Citroën C4 AKČNÍ CENA NA...
Citroën C4 AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2010, naj. 70 000 km, benzín
137 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.