Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky pomáhají hasičům

aktualizováno 
Pomačkané auto leží na střeše v příkopu u silnice, předek a bok zdeformovaný po nárazu do stromu. Během pár minut přijíždějí hasiči a rozstřihávají karoserii, aby se dostali k uvězněné posádce.

Hasiči při ukázce vyprošťování z hořícího auta | foto: Jaroslav OžanaMF DNES

Hledají baterii, protože hrozí, že vůz začne hořet; pod přední kapotou však není. K vyproštění zraněné osoby musí překonávat výztuhy v karoserii, které jsou mnohdy z vysokopevnostní oceli a dalších materiálů, dobrá znalost umístění těchto prvků pasivní bezpečnosti výrazně pomáhá zlepšit průběh zásahu a zvětšuje tak šanci na přežití.

Podobné situace zažívají záchranáři neustále. "Při vyprošťovacích pracích nutně potřebujeme znát podrobnou konstrukci auta a umístění a způsob deaktivace bezpečnostních prvků. Neaktivované airbagy nebo pyrotechnické předpínače pásů jsou rizikem pro záchranáře i posádku havarovaného auta," říká Pavel Findeis z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, jehož jednotky ročně zasahují u více než 20 tisíc dopravních nehod.

Kde odstřihnout střechu

Už léta se proto hasiči snaží získat od automobilek podrobné informace o jejich modelech, které by při likvidaci havárií pomohly.

Zatím jim vyšel vstříc jen koncern Volkswagen – průkopníkem byla značka Škoda, nejnověji získali podrobný manuál od Audi.

"Hlubší spolupráci se nám podařilo navázat hlavně s koncernem VW. Ve spolupráci se Škodou auto a.s. vznikla příručka vyprošťování pro záchranáře "Zachraňovaní a vyprošťování z havarovaných vozidel Škoda" a díky HZS podniku Škoda auto a.s. se dále spolupráce rozvinula na praktická školení, v rámci kterých je umožněn praktický výcvik hasičů ve vyprošťování na neplnohodnotných zkušebních automobilech," říká Findeis.

"Tato školení jsou hasiči obzvláště ceněna, jelikož si mohou předem nacvičit vyprošťování zraněných osob u automobilů s nejnovějšími bezpečnostními prvky ještě před skutečnou dopravní nehodou," říká záchranář Pavel Findeis  

Předpínač bezpečnostních pásů

Hodně pak oceňuje nejen samu novou příručku od Audi, ale také to, že je firma sama oslovila.

"Před dvěma roky se mi náhodou dostal do rukou dotaz hasičů,  kteří chtěli vědět, kde je umístěna u modelu Audi A6 autobaterie (nachází se totiž v zavazadlovém prostoru)," vysvětluje zrod ojedinělé publikace Roman Ludvík z českého zastoupení Audi. 

"Došlo mi, že absence podobných  informací může být pro samotný zásah vážný problém, a zjistil jsem, že kolegové v Německu vyrobili pro hasiče jakýsi manuál. Byl už poměrně  zastaralý, takže jsem jej nechal aktualizovat, výrazně doplnit a nabídl ho ředitelství HZS ČR. Hasiči provedli korekturu, doplnění o své standardy a  zastoupení Audi v ČR na své náklady nechalo vytisknout 1 500 kusů, včetně laminovaných barevných stran s názornými schématy."

Pro výcvik hasičů ještě firma přidala hliníkovou karoserii modelu A2 a zve instruktory výcviku hasičů na svá technická školení.

Vyvíječ plynu airbagu

A jak se publikace využívá v praxi? "Hasiči ji samozřejmě používají při odborné přípravě a její speciálně upravené listy mají k dispozici i při výjezdu. Je to vynikající věc, a proto bychom velmi uvítali podobné informace i od dalších automobilových koncernů. Modelů aut neustále přibývá a vyznat se v jejich bezpečnostních systémech není jednoduché," vyzývá záchranář Pavel Findeis.

Ochrana při převrácení auta

Autoři:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.