Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní prostředí na návrh maltské sociální demokratky Miriam Dalliové vyzval k výraznému zpřísnění limitů CO2 u automobilů od roku 2021.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

„Technicky nerealizovatelné požadavky by znamenaly likvidaci automobilové dopravy v Evropě a udržování při životě starých aut. Automobilky proto bijí na poplach,“ komentuje magazín Autoweek.

„Přijetí přísnějších požadavků na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) pro osobní auta a dodávky může v Česku podvázat ekonomický růst a konkurenceschopnost,“ prohlásil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Negativně se podle něho také projeví na zaměstnanosti v tuzemském autoprůmyslu.

Evropští zákonodárci podpořili minulý týden ambicióznější cíl snížení emisí oxidu uhličité pro osobní automobily a dodávky, podle kterého se mají do roku 2030 emise snížit až o 45 procent (průměr vozového parku požadovaný na rok 2021 je už dnes velmi ambiciózních 95 g/km). Návrh předpisů schválený výborem pro životní prostředí Evropského parlamentu také stanovuje předběžný cíl snížení emisí do roku 2025 o 20 procent. Původní návrh přitom počítal se snížením emisí o 15 procent a do roku 2030 o 30 procent ve srovnání s úrovní z roku 2021.

„Vlivné ekologické organizace, jako je Rada pro čistou dopravu ICCT, tak prosadily své nároky na tvrdší limity. Tvrdí, že cíle EU v oblasti klimatu (tj. snížení celkových emisí CO2 do roku 2030 v porovnání s rokem 1990 o 40 %) lze dosáhnout pouze díky ambicióznějším cílům,“ píše Autoweek.

„Dalším problémem automobilek je skutečnost, že v důsledku tažení proti turbodieselům a hrozby zákazů jejich použití v centrech měst se zákazníci vracejí k zážehovým motorům, což znamená nárůst flotilových emisí CO2,“ připomíná specializovaný magazín.

„Cílem není to, aby se Evropský parlament s Evropskou komisí přebíjely, kdo bude na automobilky přísnější, odpovědný přechod k nízkoemisní mobilitě vyžaduje rychlý, ale pro členské státy i privátní sektor zvládnutelný přechod. Čistá mobilita nemůže být zákazníkovi vnucena, musí na ni být připraven a bude si ji moci užít až ve chvíli, kdy na něj bude připravena jak legislativa, tak svět kolem nás, včetně podpůrných opatření a dobíjecí infastruktury,“ uvedl Petzl.

„Rozhodnutí Výboru pro životní prostředí nás velmi znepokojuje. Velmi přísné požadavky na snížení emisí jsou zcela nerealistické, protože by vyžadovaly masivní a náhlý posun k elektromobilitě. Rámcové podmínky pro takovýto seismický posun vůbec nejsou vytvořeny a spotřebitelé nejsou v této fázi připraveni plně přejít na elektrický pohon,“ cituje Autoweek z reakce generálního tajemníka Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Erika Jonnaerta. 

„Tento přechod musí být uskutečněn v tempu, které je zvládnutelné. Je to důležité nejen pro naše odvětví a jeho zaměstnance, ale i pro spotřebitele, kteří mají v úmyslu skutečně tato vozidla kupovat, ale i pro členské státy, které budou mít obrovskou práci, aby zajistily dostatečnou infrastrukturu dobíjecích stanic.“

Pokud by nové cíle přijal příští měsíc parlament jako celek, nastane obtížné jednání s jednotlivými vládami 28 zemí o konečné podobě zákona, protože státy s velkým automobilovým průmyslem se obávají, že přísnější pravidla budou mít negativní dopad na ekonomický růst a pracovní místa. Nová pravidla také představí kreditní systém pro automobilky, který má podpořit výrobu elektrických vozů, a pokuty za porušení limitů oxidů uhličitého.

Podle ACEA by návrhy EK ohledně snižování automobilových emisí oxidu uhličitého mohly vést k úbytku pracovních míst v automobilovém průmyslu. Příliš rychlý přechod k elektromobilům by podle ACEA měl „nesmírný dopad“ na zaměstnanost, protože výroba a údržba je u těchto vozů méně náročná na práci než u tradičních automobilů. Upozorňuje také, že automobilový průmysl se na celkové zaměstnanosti ve zpracovatelském sektoru Evropské unie podílí více než 11 procenty.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...