Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky: Reforma automobilového trhu v EU může prodražit vozy

  15:15aktualizováno  15:15
Automobilky z Evropské unie kritizují plán EU upravit pravidla pro distribuci, prodej a servis aut v zemích unie. Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) uvedla, že změny, jež Evropská komise schválila v úterý, mohou vést ke zvýšení cen vozů. "Obáváme se, že takový balík opatření může narušit celý distribuční systém," uvedla asociace. Reforma má výrazně liberalizovat automobilový trh. Její konečná podoba bude známa až v polovině roku a začne platit od 1. října.

Navrhované změny kritizoval již i německý kancléř Gerhard Schröder. Organizace spotřebitelů přivítaly plán opatrně. ACEA uvedla, že stávající pravidla odrážejí principy užívané kdekoli ve světě. Nabízejí dostatečnou konkurenci, možnost výběru pro spotřebitele, přístup k službám a tlak na ceny. 

Podle návrhu komise budou spotřebitelé moci snadněji kupovat levnější vozy přes hranice, prodejci budou moci nabízet více než jednu značku aut a servis zajistí schválené prodejny místo autorizovaných dealerů.

Podle ACEA opatření zabrání automobilkám rozhodovat o počtu a umístění prodejen. Koncentrace maloobchodního prodeje do velkých měst pak může vést k vyšším cenám a menší nabídce. Navíc se přeruší spojení mezi prodejcem a následnými servisními službami. Může to například zkomplikovat vysledování vozů, u nichž je potřeba zkontrolovat, zda odpovídají bezpečnostním standardům.

Odvětvoví analytici říkají, že se automobilky bojí cenových tlaků a toho, že přijdou o příjmy ze servisu svých vozů. Ty tvoří zhruba 30 procent jejich zisků, napsala agentura Reuters. Komise se rozhodla neprodloužit výjimku z unijních předpisů o volné soutěži, která umožňuje výrobcům prodávat automobily jen prostřednictvím autorizovaných dealerů pro jednotlivé oblasti a jejíž platnost končí v září. Cílem změn je zvýšit konkurenci mezi prodejci aut a snížit ceny automobilů pro spotřebitele.

Komise věří, že volnější prodej aut sníží současné rozdíly v cenách, které dosahují až 30 procent. Výrobci mají mít dále právo vybírat své prodejce, ale těm nesmějí zakazovat prodej dalších značek a omezovat územně jejich působení. Koncesionáři také nemají mít povinnost zajišťovat servisní opravy, což otevírá
možnost, aby auta prodával téměř kdokoli, například velkoprodejny typu Tesco nebo Carrefour.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.