Automobilky: Reforma automobilového trhu v EU může prodražit vozy

Automobilky z Evropské unie kritizují plán EU upravit pravidla pro distribuci, prodej a servis aut v zemích unie. Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) uvedla, že změny, jež Evropská komise schválila v úterý, mohou vést ke zvýšení cen vozů. "Obáváme se, že takový balík opatření může narušit celý distribuční systém," uvedla asociace. Reforma má výrazně liberalizovat automobilový trh. Její konečná podoba bude známa až v polovině roku a začne platit od 1. října.

Navrhované změny kritizoval již i německý kancléř Gerhard Schröder. Organizace spotřebitelů přivítaly plán opatrně. ACEA uvedla, že stávající pravidla odrážejí principy užívané kdekoli ve světě. Nabízejí dostatečnou konkurenci, možnost výběru pro spotřebitele, přístup k službám a tlak na ceny. 

Podle návrhu komise budou spotřebitelé moci snadněji kupovat levnější vozy přes hranice, prodejci budou moci nabízet více než jednu značku aut a servis zajistí schválené prodejny místo autorizovaných dealerů.

Podle ACEA opatření zabrání automobilkám rozhodovat o počtu a umístění prodejen. Koncentrace maloobchodního prodeje do velkých měst pak může vést k vyšším cenám a menší nabídce. Navíc se přeruší spojení mezi prodejcem a následnými servisními službami. Může to například zkomplikovat vysledování vozů, u nichž je potřeba zkontrolovat, zda odpovídají bezpečnostním standardům.

Odvětvoví analytici říkají, že se automobilky bojí cenových tlaků a toho, že přijdou o příjmy ze servisu svých vozů. Ty tvoří zhruba 30 procent jejich zisků, napsala agentura Reuters. Komise se rozhodla neprodloužit výjimku z unijních předpisů o volné soutěži, která umožňuje výrobcům prodávat automobily jen prostřednictvím autorizovaných dealerů pro jednotlivé oblasti a jejíž platnost končí v září. Cílem změn je zvýšit konkurenci mezi prodejci aut a snížit ceny automobilů pro spotřebitele.

Komise věří, že volnější prodej aut sníží současné rozdíly v cenách, které dosahují až 30 procent. Výrobci mají mít dále právo vybírat své prodejce, ale těm nesmějí zakazovat prodej dalších značek a omezovat územně jejich působení. Koncesionáři také nemají mít povinnost zajišťovat servisní opravy, což otevírá
možnost, aby auta prodával téměř kdokoli, například velkoprodejny typu Tesco nebo Carrefour.