Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky si staví vlastní okruhy. Auta se tam učí jezdit

aktualizováno 
Než se nové modely představí veřejnosti, absolvují prototypy tisíce kilometrů v těch nejtěžších podmínkách. Velké porce kilometrů odjezdí také na speciálně konstruovaných testovacích polygonech. Namísto jízdy na čas na nich prototypy trénují jízdu na hrbolaté silnici, šplhání do kopce, jízdu v oblouku nebo klouzání.

Testované vozy dostávají speciální výstroj pro přesné měření. | foto: Opel

Když Saab ukazoval novou generaci modelu 9-5, půjčilo mu testovací polygon Volvo. "Jsme Švédi, musíme si pomáhat," odpovídal s úsměvem na překvapené pohledy jeden z vývojářů. "A schovat foťáky," zavelel. Na smyčce vzadu na konci areálu pak saaby brousily gumy na klikatém okruhu. Vedle, na širokánském prostranství, které simuluje dálnici, zrovna trénoval losí test Volví kamion.

Testovací polygony si automobilky taky navzájem pronajímají. Toyota tak donedávna ladila modely ze svého evropského vývojového centra na okruhu Fordu v belgickém Lommelu.

Testovací centrum Toyoty v belgickém Zaventemu

Testovací centrum Toyoty v belgickém Zaventemu

Právě Toyota si teď nadělila nový okruh do areálu vývojového centra v belgickém Zaventemu. Japonskou automobilku stál 47 milionů eur a dva a půl roku práce a investic. Celé belgické vývojové centrum stálo Toyotu dodnes 167 milionů eur.

Okruh je 1,4 kilometru dlouhý, vedle je dráha s kluzným povrchem, která má průměr 90 metrů. Nechybí úseky s různými povrchy. Na jednom se zkouší třeba hluk nebo vibrace.

Testuje se i v Česku

Škodovka má svou testovací dráhu v lesích nedaleko Mladé Boleslavi u obcí se jmény Husí Lhota a Úhelnice.

Koncept tudor nafotila před lety Škoda právě na své testovací dráze u Husí

Koncept tudor nafotila před lety Škoda právě na své testovací dráze u Husí Lhoty.

Polygon chtěla před nějakými deseti lety ještě rozšířit  a měla s ním velké plány, ekologové byli ale proti. Zbyla tedy jedna dlouhá rovná dráha s různými druhy povrchu a velká kruhová plocha.

Kromě toho se v halách v areálu provádějí další vývojové zkoušky, třeba crashtesty. Občas do Husí Lhoty pustí automobilka diváky, loni zde ukázala nárazový test superbu a Škody Yeti.

Velmi známý je tatrovácký polygon v Kopřivnici. "Je to nejrozsáhlejší zkušební centrum ve střední Evropě," uvádí známý výrobce náklaďáků. Tatra také svůj zkušební areál pronajímá. Auta si zde mohou vyzkoušet i panelku, brod, jízdu v písku  rychlostní, terénní, svahový, sklápěčkový okruh, ale i vozovku se stoupáním až 65 procent.

Testovací centrum Tatry
Testovací centrum Tatry

Itálie je velmoc

Parádní areál s hned dvěma okruhy má Alfa Romeo v Baloccu. První je úzká klikatá smyčka, druhý regulérní závodní okruh. Ferrari zas šlechtí svůj styl ve známém Fioranu. V Itálii najdeme taky jeden z nejznámějších okruhů, v podpatku apeninského poloostrova je vysokorychlostní Nardó. Na polygonu tu automobilky, závodní týmy i tuningové firmy testují ve třech směnách denně celý rok. Nardó je jedním z nejvytíženějších okruhů díky své poloze, na jihu Itálie mají stále dobré počasí pro dosahování rekordních rychlostí.

Volkswagen W12 při rekordních jízdách na okruhu Nardó

Volkswagen W12 při rekordních jízdách na okruhu Nardó

Na klopené kruhové dráze dlouhé 12,6 kilometru jsou čtyři pruhy. Sklon má takový, aby až do 240kilometrové rychlosti pilot nemusel otáčet volantem (jede vlastně stále rovně). Od italského okruhu si taky vypůjčil jméno prototyp supersportu Volkswagen W12, který v roce 2001 pokořil právě na Nardu několik rychlostních rekordů.

Mimo automobilek mají testovací okruhy také vývojové firmy. Poblíž Barcelony tak na okruhu firmy IDIADA najednou zkouší jízdu po různých površích třeba nový supersport McLarenu a hned opodál BMW. V jeho okolí se pak prohánějí zamaskované prototypy.

Testovací okruh Applus IDIADA

Testovací okruh Applus IDIADA

Španělsko mají výrobci z autoprůmyslu vůbec v oblibě. V jihošpanělské Almerii má testovací areál francouzský Michelin. Pneumatikářský gigant si tu začátkem sedmdesátých let obsadil kus země mezi mořem a pohořím velký jako malé město a testuje tu gumy na náklaďáky, bagry a gigantické dumpry. Jezdí tam i auta bez řidiče - čtěte zde

Kromě střežených okruhů schovaných v lesích za vysokánskými ploty musí automobilky vyzkoušet schopnosti svých aut v reálném provozu. Vychytávání much a ladění pak probíhá třeba i v ulicích Plzně. Nebo například v kalifornském Údolí smrti či v zatáčkách šplhajících do andaluské Sierra Nevady.

Testy na střeše

Testovací okruhy nejsou vynálezem posledních let. Centra, kde se za plotem zkouší a ladí auta, měly automobilky už před válkou. Velkým unikátem je třeba klopený okruh na střeše Lingotta, bývalé fabriky Fiatu otevřené roku 1923 (největší automobilové továrny světa té doby). Italská značka tento okruh na pětipatrové, architekty ceněné budově dlouhé 500 metrů už dávno nevyužívá pro testování. Stále se na něj ale auta mohou vyšplhat a řidiči ozkoušet odvahu. Okruh chrání jen symbolické zábradlí.

Továrna Fiatu v italském Turíně na obrazu L. Francesettiho z roku 1928.

Továrna Fiatu v italském Turíně na obrazu L. Francesettiho z roku 1928.

Do svých areálů teď nechává nahlédnout Opel. První testovací dráhu měl v továrně už v roce 1903. Ovál zkušební dráhy v areálu továrny, který se využíval hlavně jako testovací okruh pro automobily a bicykly, byl ale brzy malý.

Proto Opel už v roce 1920 vybudoval vlastní okruh dlouhý 1,5 km . Na okruhu se nejenom testovalo, ale i závodilo a organizovaly se na něm i cyklistické podniky. Právě tam uskutečnil Fritz von Opel své pokusy s vozidly na raketový pohon. Oválná dráha měla výrazně klopené zatáčky umožňující jízdu rychlostí až 140 km/h, což z ní dělalo jeden z tehdy nejrychlejších okruhů světa. Byla to taky první stálá automobilová a motocyklová závodní dráha v Německu.

Letos slaví šedesát let další centrum Opelu, které má automobilka přímo doma v  Rüsselsheimu. Po dokončení nového areálu sem mohl Opel přesunout v roce 1951 část testovacích jízd z veřejných silnic do uzavřeného centra, a tak uchránit své prototypy před nežádoucí pozorností a zvědavými pohledy. 

Kromě rychlostního okruhu dlouhého 1 500 metrů a běžných silnic se opely testovaly také na úsecích s kamennou dlažbou. "Tehdy testovací areál obsahoval řadu speciálních sekcí včetně silnic s výraznou příčnou klenbou nebo úseku se zvlněným povrchem, kde se zkoušely podvozky, závěsy kol, tlumiče, odpružení či řízení," popisuje automobilka.

Testování Opelu 1,8 l na okruhu automobilky Opel v roce 1931

Testování Opelu 1,8 l na okruhu automobilky Opel v roce 1931

Součástí testovacího areálu byly štěrkové a asfaltové cesty a dokonce i vodní brody. Nebo strmé úseky se spádem až 30 procent pro testování převodovek, stoupavosti vozu či jeho rozjezdů a brzdění. Na smykové dráze s řadou přesně definovaných povrchů mohli konstruktéři ladit geometrii řízení, stanovovat úhly smyku nebo testovat nedotáčivost či přetáčivost ve velmi prudkých zatáčkách.

Nástupce areálu z roku 1951 otevřel opel v roce 1966 u obce Dudenhofen, asi 50 kilometrů od mateřského výrobního závodu. Jsou tam i speciální vývojová pracoviště, jako například laboratoř elektromagnetické kompatibility nebo centrum crashtestů. Dnes má síť testovacích tratí v centru Dudenhofen asi 60 kilometrů. Měří se tam komfort a hlučnost, nechybí "mučicí" rozbité tratě a horské úseky. Pýchou centra je obvodový vysokorychlostní okruh.

Opel Olympia Rekord modelového ročníku 1953 na náročné trati.

Opel Olympia Rekord modelového ročníku 1953 na náročné trati

Opel Kapitän modelového ročníku 1951 při testech na 1,5kilometrovém

Opel Kapitän modelového ročníku 1951 při testech na 1,5kilometrovém rychlostním okruhu původního zkušebního areálu automobilky Opel

"Infrastrukturu a každodenní provoz centra Dudenhofen ovlivňují nové technologie a motory vyvinuté v předchozích letech," vysvětluje Opel. Například čerpací stanice uvnitř areálu nabízí 18 různých druhů paliv, pro zkoušky elektromobilů mají několik nabíjecích stanic.

Vysokorychlostní okruh Opelu v testovacím centru u Dudenhofenu umožňuje jízdu

Vysokorychlostní okruh Opelu v testovacím centru u Dudenhofenu umožňuje jízdu rychlostí až 250 km/h bez působení bočních odstředivých sil.

"Mozkem testovacího centra s přibližně 300 zaměstnanci je elektronický systém komplexního řízení provozu. Kontroluje i pohyb testovaných automobilů po areálu, uděluje povolení pro vjezd do jednotlivých sekcí a poskytuje přesné informace o počasí," prozrazuje Opel.

Před šesti lety testovací centrum v Dudenhofenu doplnil testovací areál Pferdsfeld, vybudovaný nedaleko města Bad Sobernheim. V této lokalitě byla kdysi umístěna základna německého vojenského letectva a Opel nechal upravit původní vzletovou a přistávací dráhu pro testování automobilů. Zatímco v Dudenhofenu se dělají většinou dlouhodobé prototypové zkoušky, areál v Pferdsfeldu se primárně specializuje na vývoj podvozků.

Autor:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.