Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky snižují emise prý jen pomalu, nejvíce se snaží Němci

  10:42aktualizováno  10:42
Automobilky mají stále ještě daleko k naplnění emisních cílů, které chce v blízké budoucnosti stanovit Evropská unie. EU si představuje, že v roce 2012 by nesměla průměrná úroveň emisí u nově vyrobených automobilů přesáhnout hranici 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Za celý loňský rok však automobilky snížily úroveň škodlivin jen o 1,7 procenta, tedy ze 160 g/km na 158 g/km. Vyplývá to z nové studie bruselské ekologické organizace Transport and Environment.

Poměrně překvapivý je údaj, že boj s emisemi CO2, které jsou z velké části zodpovědné za globální klimatické změny, zatím nejúspěšněji vedou německé automobilky.

Ty přitom dosud sklízely kritiku, že jejich auta jdou špatným příkladem, protože mají většinou silné motory, s nimiž jsou spojeny i vyšší emise a vyšší spotřeba.

Premiantem je automobilka BMW, jíž se podařilo v roce 2007 snížit spotřebu pohonných hmot u nově vyrobených v průměru o 7,3 procenta, což v případě emisí CO2 znamená pokles ze 184 g/km na 170 g/km.

Druhé místo patří korejské automobilce Hyundai a třetí Daimleru, který vyrábí automobily Mercedes-Benz.

Studie neobsahuje data za mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto, ale podle Centra pro dopravu a energetiku snížila emise za poslední rok ze 150 na 148 g/km.

"Škoda Auto před dvěma lety veřejně slibovala dosáhnout v roce 2007 emise 140 gramů, a přitom dokázala za dvouleté období snížit emise prodávaných aut pouze o čtyři gramy, tedy na 148 g CO2/km. To je naprosto nedostatečný pokrok," tvrdí Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku.

Poměrně překvapivý je špatný výsledek francouzských automobilek, které doposud byly dávány za příklad celé Evropě.

Jejich auta se totiž vyznačují jednou z nejnižších úrovní emisí, což je dáno především jejich velikostí a poměrně nízkou spotřebou. Za celý loňský rok ovšem emise u francouzských automobilek Peugeot a Renault poklesly o méně než jedno procento.

Bruselská organizace nedostatek pokroku vysvětluje tak, že výrobcům se stále nedaří snižovat váhu automobilů, která výrazně ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, a tím i úroveň emisí. V roce 2007 se váha automobilů znovu v průměru zvýšila, tentokrát o deset kilogramů.

Emisní cíl u automobilů by se měl stát závazný někdy začátkem roku 2009, alespoň pokud projde bez problémů hlasováním v Evropském parlamentu a získá souhlas členských států. Není také vyloučeno, že se může změnit, a nemusí tak odpovídat 130 gramům CO2 na kilometr, jak je tomu v původním návrhu.

Například ekologické organizace tlačí, aby činil 120 g/km.

"Pokud chceme snižovat emise CO2, pak je efektivita motorů a s ní spojené snižování spotřeby pohonných hmot daleko vhodnějším nástrojem než využívání biopaliv. Snížit emise můžeme pohodlně s dnešními technologiemi a bez vedlejších ekologických a sociálních dopadů," řekl Ondřej Rut z organizace Zelený kruh.

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.