Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky snižují emise prý jen pomalu, nejvíce se snaží Němci

  10:42aktualizováno  10:42
Automobilky mají stále ještě daleko k naplnění emisních cílů, které chce v blízké budoucnosti stanovit Evropská unie. EU si představuje, že v roce 2012 by nesměla průměrná úroveň emisí u nově vyrobených automobilů přesáhnout hranici 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Za celý loňský rok však automobilky snížily úroveň škodlivin jen o 1,7 procenta, tedy ze 160 g/km na 158 g/km. Vyplývá to z nové studie bruselské ekologické organizace Transport and Environment.

Poměrně překvapivý je údaj, že boj s emisemi CO2, které jsou z velké části zodpovědné za globální klimatické změny, zatím nejúspěšněji vedou německé automobilky.

Ty přitom dosud sklízely kritiku, že jejich auta jdou špatným příkladem, protože mají většinou silné motory, s nimiž jsou spojeny i vyšší emise a vyšší spotřeba.

Premiantem je automobilka BMW, jíž se podařilo v roce 2007 snížit spotřebu pohonných hmot u nově vyrobených v průměru o 7,3 procenta, což v případě emisí CO2 znamená pokles ze 184 g/km na 170 g/km.

Druhé místo patří korejské automobilce Hyundai a třetí Daimleru, který vyrábí automobily Mercedes-Benz.

Studie neobsahuje data za mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto, ale podle Centra pro dopravu a energetiku snížila emise za poslední rok ze 150 na 148 g/km.

"Škoda Auto před dvěma lety veřejně slibovala dosáhnout v roce 2007 emise 140 gramů, a přitom dokázala za dvouleté období snížit emise prodávaných aut pouze o čtyři gramy, tedy na 148 g CO2/km. To je naprosto nedostatečný pokrok," tvrdí Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku.

Poměrně překvapivý je špatný výsledek francouzských automobilek, které doposud byly dávány za příklad celé Evropě.

Jejich auta se totiž vyznačují jednou z nejnižších úrovní emisí, což je dáno především jejich velikostí a poměrně nízkou spotřebou. Za celý loňský rok ovšem emise u francouzských automobilek Peugeot a Renault poklesly o méně než jedno procento.

Bruselská organizace nedostatek pokroku vysvětluje tak, že výrobcům se stále nedaří snižovat váhu automobilů, která výrazně ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, a tím i úroveň emisí. V roce 2007 se váha automobilů znovu v průměru zvýšila, tentokrát o deset kilogramů.

Emisní cíl u automobilů by se měl stát závazný někdy začátkem roku 2009, alespoň pokud projde bez problémů hlasováním v Evropském parlamentu a získá souhlas členských států. Není také vyloučeno, že se může změnit, a nemusí tak odpovídat 130 gramům CO2 na kilometr, jak je tomu v původním návrhu.

Například ekologické organizace tlačí, aby činil 120 g/km.

"Pokud chceme snižovat emise CO2, pak je efektivita motorů a s ní spojené snižování spotřeby pohonných hmot daleko vhodnějším nástrojem než využívání biopaliv. Snížit emise můžeme pohodlně s dnešními technologiemi a bez vedlejších ekologických a sociálních dopadů," řekl Ondřej Rut z organizace Zelený kruh.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz