Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Automobilky snižují emise prý jen pomalu, nejvíce se snaží Němci

  • 23
Automobilky mají stále ještě daleko k naplnění emisních cílů, které chce v blízké budoucnosti stanovit Evropská unie. EU si představuje, že v roce 2012 by nesměla průměrná úroveň emisí u nově vyrobených automobilů přesáhnout hranici 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr.

Za celý loňský rok však automobilky snížily úroveň škodlivin jen o 1,7 procenta, tedy ze 160 g/km na 158 g/km. Vyplývá to z nové studie bruselské ekologické organizace Transport and Environment.

Poměrně překvapivý je údaj, že boj s emisemi CO2, které jsou z velké části zodpovědné za globální klimatické změny, zatím nejúspěšněji vedou německé automobilky.

Ty přitom dosud sklízely kritiku, že jejich auta jdou špatným příkladem, protože mají většinou silné motory, s nimiž jsou spojeny i vyšší emise a vyšší spotřeba.

Premiantem je automobilka BMW, jíž se podařilo v roce 2007 snížit spotřebu pohonných hmot u nově vyrobených v průměru o 7,3 procenta, což v případě emisí CO2 znamená pokles ze 184 g/km na 170 g/km.

Druhé místo patří korejské automobilce Hyundai a třetí Daimleru, který vyrábí automobily Mercedes-Benz.

Studie neobsahuje data za mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto, ale podle Centra pro dopravu a energetiku snížila emise za poslední rok ze 150 na 148 g/km.

"Škoda Auto před dvěma lety veřejně slibovala dosáhnout v roce 2007 emise 140 gramů, a přitom dokázala za dvouleté období snížit emise prodávaných aut pouze o čtyři gramy, tedy na 148 g CO2/km. To je naprosto nedostatečný pokrok," tvrdí Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku.

Poměrně překvapivý je špatný výsledek francouzských automobilek, které doposud byly dávány za příklad celé Evropě.

Jejich auta se totiž vyznačují jednou z nejnižších úrovní emisí, což je dáno především jejich velikostí a poměrně nízkou spotřebou. Za celý loňský rok ovšem emise u francouzských automobilek Peugeot a Renault poklesly o méně než jedno procento.

Bruselská organizace nedostatek pokroku vysvětluje tak, že výrobcům se stále nedaří snižovat váhu automobilů, která výrazně ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, a tím i úroveň emisí. V roce 2007 se váha automobilů znovu v průměru zvýšila, tentokrát o deset kilogramů.

Emisní cíl u automobilů by se měl stát závazný někdy začátkem roku 2009, alespoň pokud projde bez problémů hlasováním v Evropském parlamentu a získá souhlas členských států. Není také vyloučeno, že se může změnit, a nemusí tak odpovídat 130 gramům CO2 na kilometr, jak je tomu v původním návrhu.

Například ekologické organizace tlačí, aby činil 120 g/km.

"Pokud chceme snižovat emise CO2, pak je efektivita motorů a s ní spojené snižování spotřeby pohonných hmot daleko vhodnějším nástrojem než využívání biopaliv. Snížit emise můžeme pohodlně s dnešními technologiemi a bez vedlejších ekologických a sociálních dopadů," řekl Ondřej Rut z organizace Zelený kruh.

,