Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky vítězí v souboji s unií

  12:54aktualizováno  12:54
Brusel (Od našeho zpravodaje) - Evropští poslanci včera zamítli omezení jedinečné výsady automobilek, které tak nadále mohou diktovat obchodníkům, na jakém území smějí prodávat jejich vozy. V podstatě tak rozhodli o zachování stavu, kdy na evropském trhu neexistuje konkurence mezi automobilkami.

Tato výsada, kterou kromě automobilového průmyslu nemá žádné jiné odvětví, pomáhá udržet velké cenové rozdíly mezi jednotlivými zeměmi EU. Evropské středisko pro automobilový výzkum uvádí, že na "jednotném trhu" unie se tyto rozdíly (v "čisté" ceně, bez daní a jiných státních poplatků) blíží k hranici 50 procent. To znamená, že zákazník z "drahé" země by si mohl jinde koupit auto až o polovinu levněji, kdyby automobilky prodej mnoha způsoby neomezovaly.

Poslanci evropského parlamentu tak sice podpořili předloženou reformu trhu s auty, ale bez její klíčové části, podle níž měla privilegia letos na podzim skončit. Automobilky by tak měly mít právo určovat, na jakém území se smějí prodávat jejich auta, až do roku 2005.

Proti rozhodnutí parlamentu protestoval například labouristický poslanec Peter Skinner. "Možnost volby pro zákazníka ohrožují německé zájmy. Parlament nesmí být rukojmím německé automobilové lobby," řekl. Vykleštění reformy totiž navrhl evropský poslanec německé CDU Christoph Konrad a jako jeden muž se za ně postavily všechny německé kluby v parlamentu unie. Ani německý kancléř Gerhard Schröder neskrývá, že by rád zabránil reformě, která má své odpůrce i ve Francii a Itálii, což jsou vedle Německa hlavní výrobci osobních aut v EU. Pobouření Britů je pochopitelné. Zejména oni si od reformy slibují, že skoncuje s horentními cenami aut v jejich zemi. Ty jsou tak vysoké, že britská média otevřeně mluví o "okrádání" zákazníků automobilkami.

Výrobci aut však rozhodnutí parlamentu nadšeně uvítali. "Je to vítězství demokratického procesu a každého, kdo má na této věci zájem," prohlásil Ivan Hodač, který nyní vede sdružení evropských výrobců aut.
O jejich intenzivním tlaku vypovídá údaj listu Financial Times: podle něj přiznal jeden z europoslanců, kteří se reformou zabývají, že měl tolik jednání s lobbisty, že si za poslední tři měsíce nemusel platit ani jediný oběd.
Sám parlament nemá v této věci formálně rozhodovací právo, připojuje se však k mocné skupině států a automobilek, které chtějí udržet co nejvíce dosavadních výhod pro výrobce aut.

Podle německého listu Frankfurter Allgemeine už autor reformy, komisař Mario Monti, údajně naznačil, že tomuto tlaku může částečně ustoupit. Podle listu je pro něj přijatelné, když privilegium na územní omezení prodeje, které mělo skončit nejpozději příští rok, padne v roce 2004.
Jiné zdroje v komisi však tvrdí, že na návrzích se nic nemění. To ostatně není nutné. Reforma totiž dává automobilkám na výběr: buď zruší územní omezení, nebo dovolí prodejcům prodávat tolik značek aut, kolik chtějí. Kdyby se odložilo zrušení jednoho z těchto klíčových privilegií, nemuseli by výrobci dělat vlastně vůbec nic.

Podoba reformy bude známa až v polovině července, kdy o ní rozhodne Evropská komise, tedy "vláda EU".
Výrobci ovšem už nyní naznačují, že se nijak nenechají donutit ke zlevňování aut - po reformě prý dojde jen k cenovému "srovnání" - což bude v praxi znamenat růst cen v řadě zemí.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.