Automobilky žádají zavedení daně z emisí

aktualizováno 
Evropští automobiloví výrobci naléhají na státy Evropské unie, aby zavedly daň z emisí oxidu uhličitého. Čím silnějším autem by obyvatelé EU jezdili, tím větší by platili daně.

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

Vyplývá to ze studie Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA). Automobilky si od tohoto opatření slibují, že by se změnilo chování zákazníků, kteří by začali kupovat ekologicky šetrné vozy.

Podle studie má prvky podobného zdanění ve své legislativě zavedeno již 11 států EU - Rakousko, Belgie, Kypr, Dánsko, Francie, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Švédsko a Velká Británie.

Motivace automobilek k zavedení nové "ekologické" daně je zřejmá. Brusel před nedávnem navrhl snížení emisí CO2 u nových automobilů na 130 gramů na kilometr do roku 2012 a výrobci si chtějí pro nová ekologičtější auta zajistit odbyt.

Podle Evropské komise je snížení nezbytné kvůli boji proti globálnímu oteplování, automobiloví výrobci však pohrozili, že snížení přinese výrazné zdražení aut. V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr.

"Výrobci již uvedli auta, která vypouštějí méně než 120 gramů CO2 na kilometr, ale není po nich poptávka," uvedla mluvčí ACEA Sigrid de Vriesová. Podle asociace je tak zavedení nové daně daleko efektivnější než jen snaha snížit emise pomocí nových technologií.

Postoj automobilek však není jednotný, především k návrhu Bruselu. Zatímco francouzské a italské firmy nemají s návrhem EU větší problémy, Němcům se snaha komise nelíbí.

Německých automobilových výrobců se zastala i kancléřka Angela Merkelová, za což sklidila kritiku od zástupců automobilek PSA a Fiat. Podle nich Němci využívají své předsednictví EU k prosazování zájmů svých automobilových výrobců.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Najdete na iDNES.cz