Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky žádají zavedení daně z emisí

aktualizováno 
Evropští automobiloví výrobci naléhají na státy Evropské unie, aby zavedly daň z emisí oxidu uhličitého. Čím silnějším autem by obyvatelé EU jezdili, tím větší by platili daně.

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

Vyplývá to ze studie Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA). Automobilky si od tohoto opatření slibují, že by se změnilo chování zákazníků, kteří by začali kupovat ekologicky šetrné vozy.

Podle studie má prvky podobného zdanění ve své legislativě zavedeno již 11 států EU - Rakousko, Belgie, Kypr, Dánsko, Francie, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Švédsko a Velká Británie.

Motivace automobilek k zavedení nové "ekologické" daně je zřejmá. Brusel před nedávnem navrhl snížení emisí CO2 u nových automobilů na 130 gramů na kilometr do roku 2012 a výrobci si chtějí pro nová ekologičtější auta zajistit odbyt.

Podle Evropské komise je snížení nezbytné kvůli boji proti globálnímu oteplování, automobiloví výrobci však pohrozili, že snížení přinese výrazné zdražení aut. V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr.

"Výrobci již uvedli auta, která vypouštějí méně než 120 gramů CO2 na kilometr, ale není po nich poptávka," uvedla mluvčí ACEA Sigrid de Vriesová. Podle asociace je tak zavedení nové daně daleko efektivnější než jen snaha snížit emise pomocí nových technologií.

Postoj automobilek však není jednotný, především k návrhu Bruselu. Zatímco francouzské a italské firmy nemají s návrhem EU větší problémy, Němcům se snaha komise nelíbí.

Německých automobilových výrobců se zastala i kancléřka Angela Merkelová, za což sklidila kritiku od zástupců automobilek PSA a Fiat. Podle nich Němci využívají své předsednictví EU k prosazování zájmů svých automobilových výrobců.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.