Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilové legendy ve filmu

  13:36aktualizováno  8. února 18:14

Bond, Fantomas, Bean, Prdlavka... Co mají tyto filmové postavy společného?

Skutečnost, že filmové plátno proslavilo nejen je samé, ale také jejich auta.

Stačí vzpomenout na slavné filmové grotesky, v nichž hrál například Charlie Chaplin či dvojice Laurel a Hardy - automobily se staly součástí filmu od jeho začátků.

Automobily pronikají téměř do všech oblastí lidského života.

Nevyhnuly se ani stříbrnému plátnu. Které vozy filmových hrdinů se staly legendárními? 

Bondovky - Aston Martin

K Jamesi Bondovi patří krásné ženy a krásná auta. Téměř v každém filmu se objevil v jiném voze, mezi ty nejznámější patří Aston Martin DB5. Tento vůz byl také prvním, na němž se výrazně podepsal filmový vynálezce Q. Auto bylo plné součástí, které měly Bondovi usnadnit boj s protivníky. Proto nechyběly samopaly skryté za parkovacími světly, zařízení na vytvoření kouřové clony nebo kataputovatelné sedadlo spolujezdce.

Snadnější únik pak měly zaručit vyměnitelné poznávací značky všech evropských zemí. V autě značky Aston Martin se Bond proháněl i v posledním filmu. v poslední bondovce, která se natáčí České republice, bude opět řídit model klasické britské automobilky, objevit by se měl i v malém Fiatu Panda.

Vrchní, prchni! - Velorex

"Můžete do mě prosím strčit?" Kolikrát tato věta zazněla z úst Josefa Abrháma ve filmu Vrchní, prchni! Odpověď je jednoduchá: prakticky pokaždé, když chtěl svůj "hadraplán" rozjet. Tento dvoumístný motocykl s volantem nebylo snadné získat. Přiděloval se jen na základě pořadníků, navíc jen invalidům.

Při jeho přidělení se přihlíželo i k sociální situaci žadatele. Získat velorex dnes je ještě těžší. Pojízdné stroje s doklady se prodávají i za více než 80 tisíc korun. Ale pokud se s ním při parkování nevejdete mezi okolo stojící vozy, nemusíte se obávat případných škod na jejich laku. Velorex přece leští.

Mr. Bean - Mini Cooper

Největší smolař pod sluncem - tak bývá často nazýván jeden z nejznámějších Angličanů, obvykle oblečený v tvídovém saku. Úsměvy vzbuzuje i na silnici. Jezdí totiž v supermaličkém automobilu Mini Cooper, který se  začal vyrábět v roce 1957.

O jeho vzniku se traduje legenda. Podle ní tvůrce Mini Cooperu přikázal čtyřem nejrozložitějším dělníkům z továrny, aby se ve dvojicích posadili za sebe. Poté kolem nich nakreslil křídou obdélník a oznámil, že toto budou rozměry nového vozu. Mini nejprve budil spíše rozpaky. Vše na něm i uvnitř totiž bylo skutečně mini. Postupem doby se stal legendou. A dozajista k tomu přispěl i Mr. Bean.

Upír z Feratu

Hlavní roli v českém sci-fi horroru Upír z Feratu si zahrál krvežíznivý automobil. závodnice Mima využije možnosti soutěžit s kvalitním vozem, který však nejezdí na benzin jako jiná závodní auta, ale je poháněn lidskou krví. Tu z těla řidiče vysává přes plynový pedál. Tento dvoumístný sportovní vůz vznikl na základě škodovácké studie z roku 1971 v bílé barvě. Motor o výkonu 55 kW (75 koní) měl umístěn vzadu, poháněna byla zadní kola. Filmovou podobu mu vetkl Theodor Pištěk, který změnil barvu auta a přidal nezbytné spoilery.

Fantomas - Citroën DS

Tajemný muž s maskou a zločinec světového formátu musel mít vůz odpovídající úrovně. A je potřeba říci, že ve své době si lépe vybrat nemohl. Bez dvaceti centimetrů pět metrů dlouhý Citroën DS ve své době představoval špičku mezi automobily. Toto auto udivovalo originálním jednoramenným volantem, hydropneumatickým pérováním a volitelnou světlou výškou, kotoučovými brzdami nebo posilovačem řízení.

Fantomasův vůz měl samozřejmě něco navíc. Jeho "déeska" mohla v případě potřeby vysunout křídla a spustit raketový pohon, který ji vynesl do oblak.

Krtek a autíčko

I krtek proslavil jeden automobil. Bohužel však nevíme, o jaký model jde. Lze o něm pouze říci, že je to kabriolet růžové barvy, o jehož pohon se stará pružinka natočená klíčkem umístěným v zadní části auta.

Dvojice komiků Laurel a Hardy automobil používala i ve svých groteskách

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.