Letos se situace zřejmě rapidně změní k lepšímu. Kromě tradičních výrobců a obchodníků z tuzemska i z ciziny začaly zimní pneumatiky ve velkém - a za relativně nízké ceny - nabízet také mnohé supermarkety. Stohy gum v nich vyrostly v sousedství mouky, limonád či uzenin, leč věc má zásadnější háček: zatímco v tradičních pojmech Barum, Continental, Good Year, Pirelli, Dunlop a podobně se většina motoristů orientuje a ví, co od výrobků více či méně slavných značek může za rozdílné ceny očekávat, nad většinou neznámými produkty v nabídce supermarketů jen krčí rameny. Často ani neodliší, zda se ke koupi nabízejí nové zimní pneumatiky, nebo zimní protektory, které supermarkety do svého sortimentu rovněž v notné síle zahrnuly.
Obavy nejsou na místě
Širokou nabídku zimních pneumatik a zimních protektorů, které na prahu zimního cestování zaplavily tuzemské supermarkety, nikdo v Česku oficiálně neprověřuje a netestuje. Několik zkoušek se sice uskutečnilo - ale na zakázku dovozců, kteří závěry považují za svůj majetek a neuvolňují je ke zveřejnění. "Ani my nekontrolujeme stav a kvalitu automobilových pneumatik v supermarketech, sledujeme jen to, zda jsou řádně označeny cenami," říká Radek Miňovský z pražského centra České obchodní inspekce. Uklidňující slova pro motoristy má Josef Pokorný, který se na ministerstvu dopravy zabývá schvalováním motoristických doplňků: "Pokud naše zkušenosti ukazují, nabízejí se v supermarketech zimní pneumatiky a zimní protektory, které většinou mají zahraniční certifikáty o homologaci. Motoristé se tedy nemusí obávat, že by nakoupili nebezpečné či nekvalitní zboží," sděluje Josef Pokorný. Pro všechny případy však dává zájemcům o zmíněné zboží radu, jak vzít jen prověřené a homologované výrobky: "Výrobek hodný zájmu musí mít značku o tom, že je homologován. Častěji to v případě diskutovaných pneumatik či protektorů bude evropské velké E v kroužku s číslem, nebo tuzemský atest, který symbolizuje čtvereček s písmeny ATEST 8 SD. Kdo bude kupovat výrobky s těmito oficiálními znaky, ten chybu neudělá."
Přemýšlet nad cenou
Zdejší supermarkety zásobují také tuzemští pneumatikáři, jejichž zboží je snadno identifikovatelné výrobní firmou a symboly kvality. "Potvrzuji, že do řady supermarketů dodáváme zimní protektory," konstatuje Zuzana Rozsypalová z obchodního oddělení brněnské Obnovy, která je největším výrobcem automobilových protektorů v České republice. Technolog téže firmy Jiří Kutal motoristům doporučuje, aby před nákupem zimních pneumatik či protektorů z letošní mimořádně bohaté nabídky porovnali ceny. "Při koupi plášťů v supermarketu stejně motorista pojede do pneumatikářského servisu kvůli montáži a vyvážení kol. Nelze vyloučit, že v montážní dílně nakoupí levněji. To platí zejména o protektorech," připomíná Jiří Kutal.
Zimní obutí má své zásady
Motorista, který zimní pneumatiky dosud neměl a dá se zlákat jejich letošní bohatou nabídkou, by měl respektovat zásady nasazení takového obutí. Odborníci doporučují montáž zimních plášťů na zvláštní disky - na nejobyčejnější, kovové, neboť drahé, lité mohou utrpět někdy působením posypových hmot a jindy třeba jen lehkým nárazem do chodníku při smyku. Montáž na zvláštní ráfky je perspektivně výhodnější než opakované podzimní a jarní přezouvání, které stojí od 50 do 200 korun za kus. Za pár let jsou speciální disky zaplacené z úspor za přezouvání. "Zimní pneumatiky mají být na autě v době, kdy průměrná denní teplota klesne k pěti stupňům Celsia nad nulou. Spolehlivě slouží minimálně do dvacetistupňových mrazů. Na vozidle je motoristé mohou nechat do jara, do zhruba desetiaž dvanáctistupňových teplot. Ve větším teple se - kvůli složení zimní směsi - rychleji opotřebují," informuje Jiří Hradil, který se u největšího tuzemského výrobce pneumatik, ve zlínské firmě Barum Continental, zabýval půldruhého desetiletí vývojem automobilových plášťů a nyní pracuje v marketingu. Dál připomíná, že zimní pneumatiky plní svoje poslání do čtyřmilimetrové hloubky dezénu, potom postupně ztrácejí záběrové a adhesní vlastnosti a lze dojet v běžném letním provozu. Nejlepší je, když vozidlo dostane originální zimní pneumatiky na všechna čtyři kola. Když motorista nemůže či nehodlá takovou investici svému autu věnovat, měl by v dalším pořadí uvažovat o levnějších protektorech. Pouhé dvě zimní pneumatiky - nebo protektory - jsou lepší než nic, ale v tomto krajním případě by měly být na přední nápravě, a to bez ohledu na to, zda je poháněná či nikoliv. "Rozhodující je, aby se vůz dal co nejlépe ovládat," vysvětluje Jiří Hradil. "Vždyť co by bylo platné, že se automobil na kluzku snáz rozjede či vyjede ze závěje, když se potom ocitne v nekontrolovatelném smyku a bude neřiditelný."
Orientační ceny zimních pneumatik
Velikost cena za kus (Kč)
třináctipalcové 1100 až 3500
čtrnáctipalcové 1900 až 4000
patnáctipalcové 2200 až 6000
Poznámka: ceny zahrnují nejobvyklejší výrobky, nelze vyloučit, že na trhu jsou pláště levnější i dražší
Pramen: MF DNES
Orientační ceny zimních protektorů
Velikost cena za kus (Kč)
třináctipalcové 580 až 800
čtrnáctipalcové 630 až 900
patnáctipalcové 880 až 1000
Poznámka: ceny nejobvyklejších tuzemských výrobků, ke kterým zákazník nedodává ojetou pneumatiku, nelze vyloučit, že na trhu jsou pláště levnější i dražší
Pramen: MF DNES
Sebelepší letní pneumatika je v zimních měsících špatná |
Zimní pneumatiky jsou nepochybně užitečným dárkem, cena za jednu je však minimálně patnáct stovek, špičkové obutí od renomovaného výrobce pro rychlé vozy přijde i na pět tisíc korun. |
V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat |