Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilovému trhu vládnou škodovky

aktualizováno 
Automobilový obchod v Česku je rozdělen na poloviny. Polovina ze všech nově prodaných vozů pochází z výroby mladoboleslavské Škody, o zbytek koláče se dělí ostatní značky. V zemi se přitom v prvních devíti měsících letošního roku prodalo celkem přes 110 tisíc osobních vozidel a do konce roku se tento počet zastaví někde mezi 140 a 150 tisíci auty. Polovinu z ojetin, s nimiž se obchoduje třiapůlkrát víc než s novými vozy, tvoří rovněž škodovky. A konečně - polovinu ze všech prodaných aut představují auta malá a minivozy, jimž opět dominují modely Škody.
V obchodu s novými malými automobily se letos velmi pravděpodobně prodá více pomalu končících felicií než fabií. Tuto loňskou novinku v zájmu zákazníků předčila ve třech čtvrtinách letošního roku i Škoda Octavia. Ta s přehledem vévodí prodeji nových vozů nižší střední třídy, která je na trhu v Česku s třicetiprocentním podílem druhým nejžádanějším sortimentem.

Malý zájem o velká auta

Jak vyplývá ze statistik Svazu dovozců automobilů, jen sedm procent obchodu s novými automobily připadá v tuzemsku na vozy střední třídy. Ta má svého jasného lídra ve Volkswagenu Passat, jemuž však ještě letos začíná šlapat na paty nový Ford Mondeo a příští rok se připojí moderní Renault Laguna. A zřejmě napřesrok se střední třída dočká konkurenta vůbec největšího. Připravují jej v Mladé Boleslavi a jeho jméno zatím není známé, ale ví se, že konstrukčně vyjde z Volkswagenu Passat. Okolo dvou procent trhu s novými vozy patří v Česku kategoriím, které jsou na vzestupu. V prvním případě jde o minivany typu Opel Zafira a Renault Scénic, druhou stoupající hvězdou je třída aut původně určených pro jízdu v terénu. Mezi těmi je v tuzemsku největší zájem o Hondu CR-V a HR-V.

Luxus jen pro jedince

Rovněž zhruba dvě procenta ze všech nově prodaných vozů připadá na vyšší a luxusní třídu, které panuje Audi A6. Jeho vážným konkurentem však může být Peugeot 607, jenž vstoupil na trh letos na podzim. A jak se v tuzemských končinách daří některým motoristickým lahůdkám? Ferrari si letos mezi lednem a zářím pořídilo v Česku šest motoristů, stejně zákazníků zvolilo luxusní vůz Jaguar XJ. Přece jen levnější Audi TT si v uvedeném období z prodejen odvezlo 53 zájemců.

Chybí skutečná kvalita

I na trhu ojetin je největší zájem o škodovky a o malá auta, cenově se pozornost soustřeďuje až z osmdesáti procent na vozy kategorie do sto tisíc korun. S rozvojem leasingu - a tedy s možností nákupu na splátky - však největší bazary v zemi hlásí příklon ke kvalitnějším automobilům v ceně do 150 tisíc korun. "Právě takových aut je dost, lidé mají z čeho vybírat," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího bazaru v zemi AAA Auto Praha. Poptávka převyšuje nabídku snad jen v případě škodovek, nedostává se rovněž mladých a málo jetých zahraničních automobilů cenové kategorie mezi 200 tisíci až 300 tisíci korun. Naopak minimální zájem je o nejlacinější a dosluhující auta zvláště zahraničních značek a na druhé straně spektra také o vozy v ceně nad půl milionu korun.

Trh ovlivňuje i zima

Obchod se staršími vozy ovlivňuje také blížící se konec roku a nástup do zimní sezony. Obecným znamením je zvýšená nabídka a malá poptávka po autech s větším obsahem motoru, která mají celkově drahý provoz a platí se za ně drahé zákonné pojištění. "Proti létu poněkud poklesl zájem o diesely, které - když jsou v horším stavu - v zimě hůř startují a díky vyšším obsahům rovněž mají drahé povinné ručení. Prakticky se neprodávají kabriolety a velká auta se zadním náhonem, jako je Ford Scorpio, Opel Omega a BMW řady 5. Naopak roste poptávka po menších off-roadech," konstatuje Tomáš Pánek. Na cenách proti létu ztratily velkoprostorové vozy a příkladem za všechny může být dlouho nadhodnocený Renault Mégane Scénic, jehož cena na trhu ojetin od léta do současnosti poklesla až o 50 tisíc korun. Pozoruhodný je i propad cen některých starých vozů. Třeba kabriolet Ford Escort z roku 1987 se nyní dostal k ceně kolem 35 tisíc korun, zatímco na jaře se podle očekávání odborníků bude prodávat až za 60 tisíc korun.

Nejprodávanější nová auta

Malé a minivozy
model kusy

Škoda Felicia

   18 254  

Škoda Fabia

14 168

Škoda Felicia Combi

7957

Daewoo Matiz

2604

Peugeot 206

2580

Opel Corsa

1853

VW Polo

1590

Toyota Yaris

1549

Nižší střední třída


model kusy

Škoda Octavia

  11 125

Škoda Octavia Combi

4413

Renault Mégane

2993

Opel Astra

2252

Ford Focus

1794

VW Golf

1848

Nissan Almera

1165

Daewoo Lanos

862



Střední třída

model

kusy

VW Passat

  1973  

Opel Vectra

 840

Peugeot 406

716

Ford Mondeo

705

Mazda 626

621

Daewoo Nubira

495

Renault Laguna

481

Nissan Primera

315



Vyšší a luxusní třída

model

kusy

Audi A6

   409   

Opel Omega

261

Mercedes E

225

BMW 5

176

Hyundai Sonata

121

Nissan Maxima

115

Volvo S 80

113

Mercedes S

104

Daewoo Leganza

88



Off-roady

model

kusy

Honda CR-V

342

Honda HR-V

256

Mitsubishi Pajero Sport

201

Opel Frontera

141

Nissan Patrol

141

Toyota RAV

137

Toyota Land Cruiser

120

Mercedes ML

106


Poznámka: údaje za leden až září 2000
Pramen: Svaz dovozců automobilů


Škoda Felicia Combi

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.