Automobilovému trhu vládnou škodovky

Automobilový obchod v Česku je rozdělen na poloviny. Polovina ze všech nově prodaných vozů pochází z výroby mladoboleslavské Škody, o zbytek koláče se dělí ostatní značky. V zemi se přitom v prvních devíti měsících letošního roku prodalo celkem přes 110 tisíc osobních vozidel a do konce roku se tento počet zastaví někde mezi 140 a 150 tisíci auty. Polovinu z ojetin, s nimiž se obchoduje třiapůlkrát víc než s novými vozy, tvoří rovněž škodovky. A konečně - polovinu ze všech prodaných aut představují auta malá a minivozy, jimž opět dominují modely Škody.
V obchodu s novými malými automobily se letos velmi pravděpodobně prodá více pomalu končících felicií než fabií. Tuto loňskou novinku v zájmu zákazníků předčila ve třech čtvrtinách letošního roku i Škoda Octavia. Ta s přehledem vévodí prodeji nových vozů nižší střední třídy, která je na trhu v Česku s třicetiprocentním podílem druhým nejžádanějším sortimentem.

Malý zájem o velká auta

Jak vyplývá ze statistik Svazu dovozců automobilů, jen sedm procent obchodu s novými automobily připadá v tuzemsku na vozy střední třídy. Ta má svého jasného lídra ve Volkswagenu Passat, jemuž však ještě letos začíná šlapat na paty nový Ford Mondeo a příští rok se připojí moderní Renault Laguna. A zřejmě napřesrok se střední třída dočká konkurenta vůbec největšího. Připravují jej v Mladé Boleslavi a jeho jméno zatím není známé, ale ví se, že konstrukčně vyjde z Volkswagenu Passat. Okolo dvou procent trhu s novými vozy patří v Česku kategoriím, které jsou na vzestupu. V prvním případě jde o minivany typu Opel Zafira a Renault Scénic, druhou stoupající hvězdou je třída aut původně určených pro jízdu v terénu. Mezi těmi je v tuzemsku největší zájem o Hondu CR-V a HR-V.

Luxus jen pro jedince

Rovněž zhruba dvě procenta ze všech nově prodaných vozů připadá na vyšší a luxusní třídu, které panuje Audi A6. Jeho vážným konkurentem však může být Peugeot 607, jenž vstoupil na trh letos na podzim. A jak se v tuzemských končinách daří některým motoristickým lahůdkám? Ferrari si letos mezi lednem a zářím pořídilo v Česku šest motoristů, stejně zákazníků zvolilo luxusní vůz Jaguar XJ. Přece jen levnější Audi TT si v uvedeném období z prodejen odvezlo 53 zájemců.

Chybí skutečná kvalita

I na trhu ojetin je největší zájem o škodovky a o malá auta, cenově se pozornost soustřeďuje až z osmdesáti procent na vozy kategorie do sto tisíc korun. S rozvojem leasingu - a tedy s možností nákupu na splátky - však největší bazary v zemi hlásí příklon ke kvalitnějším automobilům v ceně do 150 tisíc korun. "Právě takových aut je dost, lidé mají z čeho vybírat," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího bazaru v zemi AAA Auto Praha. Poptávka převyšuje nabídku snad jen v případě škodovek, nedostává se rovněž mladých a málo jetých zahraničních automobilů cenové kategorie mezi 200 tisíci až 300 tisíci korun. Naopak minimální zájem je o nejlacinější a dosluhující auta zvláště zahraničních značek a na druhé straně spektra také o vozy v ceně nad půl milionu korun.

Trh ovlivňuje i zima

Obchod se staršími vozy ovlivňuje také blížící se konec roku a nástup do zimní sezony. Obecným znamením je zvýšená nabídka a malá poptávka po autech s větším obsahem motoru, která mají celkově drahý provoz a platí se za ně drahé zákonné pojištění. "Proti létu poněkud poklesl zájem o diesely, které - když jsou v horším stavu - v zimě hůř startují a díky vyšším obsahům rovněž mají drahé povinné ručení. Prakticky se neprodávají kabriolety a velká auta se zadním náhonem, jako je Ford Scorpio, Opel Omega a BMW řady 5. Naopak roste poptávka po menších off-roadech," konstatuje Tomáš Pánek. Na cenách proti létu ztratily velkoprostorové vozy a příkladem za všechny může být dlouho nadhodnocený Renault Mégane Scénic, jehož cena na trhu ojetin od léta do současnosti poklesla až o 50 tisíc korun. Pozoruhodný je i propad cen některých starých vozů. Třeba kabriolet Ford Escort z roku 1987 se nyní dostal k ceně kolem 35 tisíc korun, zatímco na jaře se podle očekávání odborníků bude prodávat až za 60 tisíc korun.

Nejprodávanější nová auta

Malé a minivozy
model kusy

Škoda Felicia

   18 254  

Škoda Fabia

14 168

Škoda Felicia Combi

7957

Daewoo Matiz

2604

Peugeot 206

2580

Opel Corsa

1853

VW Polo

1590

Toyota Yaris

1549

Nižší střední třída


model kusy

Škoda Octavia

  11 125

Škoda Octavia Combi

4413

Renault Mégane

2993

Opel Astra

2252

Ford Focus

1794

VW Golf

1848

Nissan Almera

1165

Daewoo Lanos

862



Střední třída

model

kusy

VW Passat

  1973  

Opel Vectra

 840

Peugeot 406

716

Ford Mondeo

705

Mazda 626

621

Daewoo Nubira

495

Renault Laguna

481

Nissan Primera

315



Vyšší a luxusní třída

model

kusy

Audi A6

   409   

Opel Omega

261

Mercedes E

225

BMW 5

176

Hyundai Sonata

121

Nissan Maxima

115

Volvo S 80

113

Mercedes S

104

Daewoo Leganza

88



Off-roady

model

kusy

Honda CR-V

342

Honda HR-V

256

Mitsubishi Pajero Sport

201

Opel Frontera

141

Nissan Patrol

141

Toyota RAV

137

Toyota Land Cruiser

120

Mercedes ML

106


Poznámka: údaje za leden až září 2000
Pramen: Svaz dovozců automobilů


Škoda Felicia Combi