Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilový fanda otevřel v Terezíně muzeum socialistických veteránů

  16:44aktualizováno  16:44
V Terezíně vzniklo nové motoristické muzeum. Vystavuje sbírku automobilů a motocyklů převážně z takzvaného východního bloku, takže většina exponátů pochází z doby od 50. do konce 80. let 20. století.

Tatru 603 z roku 1972 renovoval majitel a provozovatel terezínského muzea Vratislav Tomášek se svým synem dva roky. | foto: Karel PešekMF DNES

"Celkem je tu i s motorkami 70 exponátů, naše sbírka z toho tvoří takových 60 či 70 procent. Nejsou to totiž jen naše auta, ale i auta kamarádů. Než by to měli doma v garáži, mají to tady u nás. Když potřebují jet třeba na sraz veteránů, vyzvednou si to tu," říká majitel muzea Vratislav Tomášek.

Automuzeum Terezín

Nachází se v Pražské ulici vedle parkoviště Památníku Terezín u Malé pevnosti.

Otevřeno má denně od 9 do 17 hodin, od listopadu do konce března bude zavírat o hodinu dřív.

Vstupné stojí 50 korun, lidé nad 65 let a mládež do 18 let platí polovic, děti do 6 let neplatí do konce tohoto roku nic, později bude i pro ně platit snížená cena 25 korun.

Kolem budovy, kde muzeum sídlí, lze pohodlně parkovat. Pro návštěvníky muzea je první hodina parkování zdarma, jinak se za osobní vůz platí 25 korun za hodinu.

Součástí muzea je i kavárna.

Základem sbírky je Tatra 603 z roku 1972. V tom roce takovou vlastnil, musel ji ale prodat, protože přišly děti a potřeboval peníze na automatickou pračku. Později koupil další na inzerát v Domažlicích.

"Chtěl jsem ukázat dětem, jaké to bývalo auto. Celou jsme ji se syny zrepasovali. Opískovali jsme ji, vyvařili, dali nový lak, čalounění, prostě všechno. Pak jsme taková auta začali sbírat a časem jsme si řekli, že bychom si mohli udělat své vlastní muzeum," popisuje Tomášek.

Vedle tohoto korábu, který stával nový 110 tisíc korun a měl spotřebu kolem 12 litrů, si lze v Terezíně prohlédnout také sérii levnějších trabantů, škodovek, wartburgy či lady. Najdou se ale i "kapitalistické" výjimky jako jaguar, triumph či mercedes. Veškeré exponáty jsou pojízdné.

Muzeum sídlí v bývalém vojenském areálu hned za velkým parkovištěm u terezínské Malé pevnosti. "Původně to tu byl vojenský areál, koupil jsem ho asi před sedmi osmi lety. Tato hala zůstala prázdná, tak jsme si řekli, že tu bude muzeum," přibližuje Tomášek.

Mladší veterány si lidé spíš pamatují, říká sběratel

Autům se věnuje od mládí a stejnou zálibu má i jeho syn. Mají ostatně autodopravu. Sbírat a restaurovat vozy, které mezi veterány patří spíš k těm mladším, bylo rozhodnutí z rozumu.

Fotogalerie

"Nejstarší modely aut by mě samozřejmě taky lákaly, to už je ale dneska trochu o jiných cenách. Navíc když sem postavíte třeba starou aerovku, už si to nikdo nepamatuje, osloví to leda fajnšmekry. Kdežto tato auta lidi znají, mnozí v něčem podobném jezdili," vysvětluje dvaašedesátiletý sběratel.

Vyslechne si díky tomu spoustu historek. "Často přijde pán a řekne, že s trabantem postavil barák, vozil v něm pytle cementu a veškerý stavební materiál. Nebo lidé vzpomínají, jak s tím jezdili na dovolenou a podobně," říká Tomášek.

Co se týče trabantu, terezínské muzeum se může pochlubit hned několika kuriozitami.

"Máme tu jednoho modeláře, který se tím zabývá - postavil třeba šestikolového trabanta nebo trabanta přestavěl na velorex. Nedávno se sem přijel svézt trabantem jeden návštěvník až z Ameriky. Dozvěděl se o nás po internetu. Byl natěšený, úplně zářil, že se mohl svézt," líčí Tomášek s úsměvem.

V muzejní expozici je však zatím jedna mezera. "Mým snem je volha, tu tady zatím žádnou nemám. Nemusela by být ani moje - stačilo by, kdyby ji sem k nám do muzea někdo půjčil," poznamenal sběratel.





Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987
Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka,...  celý článek

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.