Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilový fanda otevřel v Terezíně muzeum socialistických veteránů

  16:44aktualizováno  16:44
V Terezíně vzniklo nové motoristické muzeum. Vystavuje sbírku automobilů a motocyklů převážně z takzvaného východního bloku, takže většina exponátů pochází z doby od 50. do konce 80. let 20. století.

Tatru 603 z roku 1972 renovoval majitel a provozovatel terezínského muzea Vratislav Tomášek se svým synem dva roky. | foto: Karel PešekMF DNES

"Celkem je tu i s motorkami 70 exponátů, naše sbírka z toho tvoří takových 60 či 70 procent. Nejsou to totiž jen naše auta, ale i auta kamarádů. Než by to měli doma v garáži, mají to tady u nás. Když potřebují jet třeba na sraz veteránů, vyzvednou si to tu," říká majitel muzea Vratislav Tomášek.

Automuzeum Terezín

Nachází se v Pražské ulici vedle parkoviště Památníku Terezín u Malé pevnosti.

Otevřeno má denně od 9 do 17 hodin, od listopadu do konce března bude zavírat o hodinu dřív.

Vstupné stojí 50 korun, lidé nad 65 let a mládež do 18 let platí polovic, děti do 6 let neplatí do konce tohoto roku nic, později bude i pro ně platit snížená cena 25 korun.

Kolem budovy, kde muzeum sídlí, lze pohodlně parkovat. Pro návštěvníky muzea je první hodina parkování zdarma, jinak se za osobní vůz platí 25 korun za hodinu.

Součástí muzea je i kavárna.

Základem sbírky je Tatra 603 z roku 1972. V tom roce takovou vlastnil, musel ji ale prodat, protože přišly děti a potřeboval peníze na automatickou pračku. Později koupil další na inzerát v Domažlicích.

"Chtěl jsem ukázat dětem, jaké to bývalo auto. Celou jsme ji se syny zrepasovali. Opískovali jsme ji, vyvařili, dali nový lak, čalounění, prostě všechno. Pak jsme taková auta začali sbírat a časem jsme si řekli, že bychom si mohli udělat své vlastní muzeum," popisuje Tomášek.

Vedle tohoto korábu, který stával nový 110 tisíc korun a měl spotřebu kolem 12 litrů, si lze v Terezíně prohlédnout také sérii levnějších trabantů, škodovek, wartburgy či lady. Najdou se ale i "kapitalistické" výjimky jako jaguar, triumph či mercedes. Veškeré exponáty jsou pojízdné.

Muzeum sídlí v bývalém vojenském areálu hned za velkým parkovištěm u terezínské Malé pevnosti. "Původně to tu byl vojenský areál, koupil jsem ho asi před sedmi osmi lety. Tato hala zůstala prázdná, tak jsme si řekli, že tu bude muzeum," přibližuje Tomášek.

Mladší veterány si lidé spíš pamatují, říká sběratel

Autům se věnuje od mládí a stejnou zálibu má i jeho syn. Mají ostatně autodopravu. Sbírat a restaurovat vozy, které mezi veterány patří spíš k těm mladším, bylo rozhodnutí z rozumu.

Fotogalerie

"Nejstarší modely aut by mě samozřejmě taky lákaly, to už je ale dneska trochu o jiných cenách. Navíc když sem postavíte třeba starou aerovku, už si to nikdo nepamatuje, osloví to leda fajnšmekry. Kdežto tato auta lidi znají, mnozí v něčem podobném jezdili," vysvětluje dvaašedesátiletý sběratel.

Vyslechne si díky tomu spoustu historek. "Často přijde pán a řekne, že s trabantem postavil barák, vozil v něm pytle cementu a veškerý stavební materiál. Nebo lidé vzpomínají, jak s tím jezdili na dovolenou a podobně," říká Tomášek.

Co se týče trabantu, terezínské muzeum se může pochlubit hned několika kuriozitami.

"Máme tu jednoho modeláře, který se tím zabývá - postavil třeba šestikolového trabanta nebo trabanta přestavěl na velorex. Nedávno se sem přijel svézt trabantem jeden návštěvník až z Ameriky. Dozvěděl se o nás po internetu. Byl natěšený, úplně zářil, že se mohl svézt," líčí Tomášek s úsměvem.

V muzejní expozici je však zatím jedna mezera. "Mým snem je volha, tu tady zatím žádnou nemám. Nemusela by být ani moje - stačilo by, kdyby ji sem k nám do muzea někdo půjčil," poznamenal sběratel.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Vizionář Roy Lunn postavil Ford GT40, Jeep Cherokee i tryskokamion

Ford GT40

V srpnu na Floridě ve 92 letech zemřel Roy Lunn. Muž, díky kterému je na světě nejen Ford GT40, ale i létající auto...

Duroplastová pomsta za Sudety slaví na VŘSR šedesátiny

Trabant 500, fotografie z dobového prospektu (1961)

Ať se to někomu líbí či nelíbí, malý východoněmecký Trabant s dvoutaktním motorem a duroplastovou karosérií udělal díru...

Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.