Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilový průmysl v USA dostal několik ran

  15:39aktualizováno  15:39
Nissan Altima získal v USA prestižní ocenění "severoamerický automobil roku 2002". Američanům tato zpráva nezní nejpříjemněji. Je to vůbec poprvé, co se tohoto ocenění dostalo japonskému automobilu. Situaci navíc zhoršuje fakt, že ekonomická krize sráží americké automobilky k zemi silněji než jejich zámořskou konkurenci.

Tradiční autosalon v Detroitu se letos nenese v radostném duchu. Nad nablýskanými kapotami nových modelů aut se stahují temná mračna krize. Titulky v novinách neohlašují nejnovější modely. Například Detroit News hlásají plny emocí, že "Ford zkazil auto party", a titulek v londýnských Financial Times vysvětluje, jak se to Fordu povedlo: automobilka propustí dvacet tisíc lidí a bude zavírat továrny.

Není přitom žádným tajemstvím, že ani další dvě automobilky z velké americké trojky, tedy General Motors a Daimler-Chrysler, na tom nejsou příliš dobře. V jejich situaci se odráží slabost americké ekonomiky, prohloubená teroristickými útoky na USA. Na výrazné úspory musí myslet všichni v automobilové branži. Jinak pro ně může být tento rok jedním z ekonomicky nejméně vydařených.

"Právě teď jsme uprostřed bolestné, ale nezbytné transformace," potvrdil šéf Fordu William Clay Ford jr., když na autosalonu představoval nový sportovní Ford GT-40. Bylo to symbolické, neboť tento prototyp se svým vzhledem vrací do slavných dob amerického automobilismu. Do šedesátých let, kdy ekonomika byla silná a svět netušil, že za dveřmi už čeká ropná krize.

V čem by měl úsporný plán Fordu spočívat? Podle neoficiálních informací, které zveřejnily Financial Times, by mělo jít o propuštění až 20 tisíc lidí. Automobilka pravděpodobně také zavře nějaké továrny. Plných 8 tisíc propuštěných budou úředníci (to je dvacet procent z jejich celkového stavu). Dalších 12 tisíc lidí, kteří přijdou o práci, jsou dělníci. Ford jim hodlá doporučit, aby přešli do předčasného důchodu nebo přijali některý z nabídnutých druhů odstupného. Automobilka tak chce ušetřit 3 až 5 miliard dolarů.

Ford přitom už loni oznamoval první vlnu úsporných opatření, jejichž součástí bylo propuštění pěti tisíc lidí a odchod dosavadního šéfa Jacka Nassera. Důvodem byla ztráta 1,4 miliardy dolarů ve druhém a třetím čtvrtletí a výhled na její prohloubení.

Situace s automobilovým průmyslem je opravdu zlá, shodují se odborníci na autosalonu v Detroitu. Na první pohled by se přitom mohlo zdát, že automobilky měly poměrně úspěšný rok. Prodeje automobilů v Americe totiž v uplynulém roce vyšplhaly téměř k rekordu, jenž byl ustaven roce 2000. V USA se loni prodalo 17,2 milionu aut, což je jen o 200 tisíc méně než v historicky nejúspěšnějším roce 2000.

Jenže to bylo Pyrrhovo vítězství. Prodeje vyhnaly nahoru obrovské slevy a leasingy s nulovým navýšením, takže na zisku automobilek se nijak výrazně neprojevily. Měly jen popohnat lidi, aby v nejistotě po teroristických útocích nepřestali nakupovat. A aby bylo ještě hůře, Amerika čelí prudkému náporu konkurence automobilek z Asie a Evropy.

Hořkost současné situace podtrhl na detroitském autosalonu i výsledek hlasování o americké auto roku 2002. Odborní novináři jím zvolili japonský sedan Nissan Altima. Proč to Američany tak zasáhlo? Japonský automobil tuto cenu získal poprvé v historii.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.